Het is 19 mei 2025 18:12

Auteur Welke lens heb ik nodig?? Geen idee
 Welke lens heb ik nodig?? Geen idee
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 18:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goede middag mensen, :jump

Ik ben op zoek naar een geschikte lens voor actie foto’s met mijn honden. Ook wil ik graag een actie naar me toe kunnen trekken en of onverwachte foto’s maken van de honden. Honden zijn erg zinnig nieuwsgierig willen alles weten en zien. Ik kan vanaf een bepaalde afstand mijn eigen plan trekken en zet ze op de foto. Maar ja wat voor lens ga ik hiervoor kopen.
Ben in het bezit van een Pentax K 10 D met de standaard lens die erbij geleverd wordt kom je niet ver. Nu kom je voor dit merk niet veel lenzen tegen echter zijn er ook universele lenzen te koop maar weet geen goede keuze te maken.
Universele lenzen denk aan sigma / tamaron deze zijn redelijk betaalbaar. Waar moet ik op letten bij een aankoop en zeker bij een aankoop op afstand. Via Internet te denken aan internet aanbieders die best wel professioneel zijn. Denk echt aan een winkel zoals Cameranl in Urk. Dus niet via marktplaats of zo maar bij een winkel waar ze verstand hebben van dit soort zaken.
Alleen heb ik de laatste jaren een idee dat de commercie meer telt dan de goede raad voor de klant, en zijn budget. Als ik de verpakkingen van div. lenzen bekijk zie ik dat er specifiek op staat dat de lens voor nikon is of een ander merk. Dan heb ik het idd nog steeds over tamaron of sigma. Is deze lens dan echt alleen voor dat merk bestemd of kan ik ook een bepaald merk nemen waarmee ik toch op de verpakking zie dat het (voorbleed) voor nikon is en ook op mijn camera past.
Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS hier zit ik aan te denken voor de aankoop.
Suggesties zijn van harte welkom.

Gr Mikky

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 18:30 
Moderator
Fotografie

Ik zou eerder gaan voor een Sigma 70-200mm. f/2.8.
200mm. is voor honden genoeg en deze lens is veel lichtgevoeliger dan de Sigma 120-400mm f/4.5-5.6.
Voordeel van de f/2.8 is ook dat je de achtergrond wat waziger kunt krijgen en ik denk ook dat de 70-200 scherpere foto's maakt dan de 120-400.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 18:54 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik ga met Ron62 mee. Fotografeer zelf de hondensport met een 70-200 F4.0 maar die F2.8 staat wel op het aanschaf lijstje.

Ik heb ook een sigma 70-300 F4.5-5.6 gehad ook daar heb ik erg veel plezier van gehad. Na de overstap op de canon 70-200 F4.0 zag je wel het verschil in kwaliteit van de foto.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 19:04 
Lid

Ik heb ze beiden, en de 70-200 F2.8 is echt veel beter, en voor het gebruiksdoel al helemaal. De Tamron 70-200 F2.8 krijgt ook zeer lovende recencies en is goedkoper.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 19:09 
Lid
Fotografie

zelf heb ik de 100 - 400 van Canon , heel goed tenzij bij slechter weer .
Zou zelf bij nieuwe aankoop wel gaan voor een f2.8.... maar dan is er weer minder brood op de tafel ... :rof :rof :rof

ps : ik fotografeer vooral flyballwedstrijden

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 19:38 
Lid
Fotografie

Alvast dank voor jullie antwoorden. er zijn nog wat vragen die ik stellen wil en dat ga ik dan ook doen.
Kan ik een Canon lens op de Pentax doen??
Moet ik specifiek bij sigma of tamaron voor een lens gaan die alleen geschikt is voor de Pentax of geeft het ook lenzen die in principe op div toestellen passen.
En de aantal compartimenten in de lens geven die de scherpte aan of is dat alleen voor de lichtgevoeligheid.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 19:59 
Lid
Fotografie

Beste Mikky.
Een Canonlens op een Pentax gaat niet echt lukken ben ik bang.
De meeste bekende merken die objectieven produceren voor verschillende merken zijn inderdaad Sigma en Tamron, maar ook Tokina en Carl Zeiss produceren hoogwaardige kwaliteit.
Verder zijn er nog wel andere merken die lenzen voor allerhande merken produceren maar als u kwaliteit wenst zou ik vage merknamen links laten liggen of goed u huiswerk doen alvorens tot aankoop over te gaan.

Bovendien, voor het geval u het misschien nog niet weet, u bent in het bezit van een merk waarvan de lensmount (aansluiting op de camera) de laatste decennia onveranderd is gebleven, dat wil zeggen dat Pentaxlenzen en lenzen van andere merken gemaakt voor Pentax uit het analoge tijdperk (electronisch of niet) op u camera passen en functioneren.
Het aanbod tweedehands objectieven is ook best groot te noemen, misschien reden om dus ook eens op handelssites te snuffelen naar objectieven met K-mount.

Groeten, Johannes.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2013 10:03 
Lid
Fotografie

Je kunt op je toestel alleen lenzen zetten met een pentaxvatting. :)

BerichtGeplaatst: 17 nov 2013 12:32 
Lid
Fotografie

Misschien iets van een heel andere orde...
Je Pentax heb je met de kitlens zeg je.
Het model is al van 2006, en heeft nog een CCD sensor ipv een CMOS sensor, wat ook niet echt hoogstaande techniek is.
Misschien is het voor jou veel interessanter om de overstap te maken naar Canon,Sony of Nikon omdat daar veel meer objectieven voor te koop zijn.
Ook op de 2e hands markt is daar veel meer voor te krijgen.
Dus je zou je budget in een nieuwe body kunnen stoppen, en bijvoorbeeld een 2e hands Sigma 70-200 F2.8 kopen, die kosten de wereld ook niet meer 2e hands.

Overigens zou qua objectieven keuze mijn voorkeur uit gaan naar Canon of Nikon... daar is net weer wat meer voor te koop als voor Sony.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2013 12:33 
Lid
Fotografie

Mikky schreef:
... Ik ben op zoek naar een geschikte lens voor actie foto’s met mijn honden. Ook wil ik graag een actie naar me toe kunnen trekken...
....Ik kan vanaf een bepaalde afstand mijn eigen plan trekken en zet ze op de foto.
... Waar moet ik op letten bij een aankoop en zeker bij een aankoop op afstand.
... Als ik de verpakkingen ... bekijk zie ik dat er specifiek op staat dat de lens voor nikon is of een ander merk. ...Is deze lens dan echt alleen voor dat merk bestemd of kan ik ook een bepaald merk nemen waarmee ik toch op de verpakking zie dat het (voorbleed) voor nikon is en ook op mijn camera past.
... Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS hier zit ik aan te denken voor de aankoop.
...
Gr Mikky

Mikky,
1) Een geschikte lens voor actiefotografie is in staat om snel scherp te stellen. Doen niet alle lenzen dit dan? Nee! De ene lens is daar beter geschikt voor dan de andere lens. Met een macrolens zul je zien dat je veel meer tijd nodig hebt om scherp te stellen dan met een telelens. Dus een macrolens gebruiken voor actiefotografie kan wel, maar is verre van ideaal.

2) Als je wilt zoomen zonder je voeten te gebruiken, dan is de 70-200mm lens de ideale zoomlens. Je hebt deze in verschillende varianten, vaak is er een lichtgevoelige (f/2.8) lens en een minder lichtgevoelige (f/4 of f/3.5-5.6) lens. Als je het geld hebt liggen: kies dan voor de f/2.8 lens. Niet alleen is deze lichtgevoeliger, hij is in de regel ook sneller.... maar ook duurder & zwaarder.

Daarnaast kun je met een groter diafragma (kleinere f-waarde) ook een kleinere scherptediepte in je foto krijgen, waardoor je onderwerp meer geïsoleerd wordt en los komt van de (vaak storende) achtergrond. Meer over scherptediepte vind je hier.

3) Tja, de aankoop op afstand. Altijd lastig. Als ik iets van het internet koop, dan let ik er op dat de winkel er betrouwbaar uit ziet. Zo zijn er gewone winkels die er een website op na houden en zijn er webwinkels die over een keurmerk beschikken. Als je daarnaast met Paypal betaalt, dan krijg je binnen 30 dagen onmiddellijk je geld terug als je aangeeft het product niet hebt ontvangen of dat er iets is met het product. Voorwaarde is wel dat je de leverancier wel in de gelegenheid hebt gesteld om het probleem te verhelpen. In de regel betekent dit voor mij dat ik bij problemen (geen levering bijvoorbeeld) na 2 weken al begin te e-mailen met de leverancier.

Als je iets tweedehands koopt via het internet, dan is het fijn als de verkoper te vertrouwen is. Hoe je dit kunt zien? Ik weet het niet. Zelf heb ik meerdere keren ervaren dat mensen er van uit gaan dat anderen ook betrouwbaar zijn en bijvoorbeeld geld naar mij overmaken en het vertrouwen hebben dat ik de lens of camerabody opstuur. Ik heb dit vertrouwen nooit beschaamd, maar of iedereen zo is?...

4) Je hebt, zoals Paula al heeft aangegeven, een lens nodig met een Pentax-vatting (nieuw of oud, dat maakt niet uit). Ik weet niet hoe het zit met Pentax, maar soms passen de oude lenzen wel (omdat ze de juiste vatting hebben), maar kun je er niet automatisch mee scherpstellen. De Nikon en Canon gebruikers kunnen daar nog wel eens last van hebben. Hoe kun je dit voorkomen? Goed inlezen en je verdiepen in de codering op de lens.

Op deze site (is wel in het engels) vind je alles over de Pentax vattingen en de compabiliteit.
Deze site behandelt deze vattingen ook, is in het Nederlands, maar ziet er wel drukker uit...

Daarnaast zijn er ook zoals Greengrass heeft aangegeven third party leveranciers die ook lenzen leveren voor Pentax. Denk hierbij aan Tokina, Sigma en Tamron. De Carl Zeiss lenzen zijn denk ik erg aan de prijs...

5) De Sigma 120-400mm is niet lichtgevoelig en dus zul je veel licht nodig hebben; licht dat er niet altijd is. Om een foto zonder bewegingsonscherpte te maken moet je rekening houden met je ingesteld brandpuntsafstand. Zelf maak ik sportfoto's met een sluitertijd van maximaal 1/400sec (het liefst dus korter). Hier vind je iets over de achtergronden en tips bij sluitertijden.
Mijn maximaal brandpuntsafstand is 340mm (200mm met een 1,7x convertor). Ook bij 200mm houd ik de 1/400sec graag aan. Als je met 400mm gaat schieten, dan kan ik me voorstellen dat je een maximale sluitertijd wilt aanhouden van 1/500sec. Daarvoor heb je alleen nog meer licht nodig. Omdat je grootste lensopening bij 400mm f/5.6 zal zijn, verlies je ten opzichte van f/2.8 nog eens 2 stops licht. Met andere woorden: je hebt een dag met behoorlijk wat daglicht nodig. Al met al: ik zou je deze lens niet aanraden (zie ook advies van anderen over een f/2.8 lens).

Hier vind je ook nog enkele tips en achtergronden bij actiefotografie.

Al met al: genoeg om te lezen :)

Als je nog niet genoeg hebt van het lezen, dan heb ik hier voor je het Het grote Pentax dSLR topic.

Blijf je zitten met een vraag: gewoon stellen.
Succes met je keuze!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp