Het is 18 mei 2025 11:53

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Gebrek aan scherpte? Of verwacht ik teveel? Nikon D7000
 Gebrek aan scherpte? Of verwacht ik teveel? Nikon D7000
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:06 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van de Nikon D7000, in combinatie met de 50 mm f1.4 G lens. Na enkele testshoots moet ik eerlijk zeggen dat de scherpte van de foto's mij een beetje tegen valt. Ook de hoeveelheid chromatische abberatie valt mij erg(!) tegen. Ik had verwacht dat de d7000, wat een 'prosumer' camera wordt genoemd, in combinatie met deze toplens toch wel haarscherpe portretten zou voortbrengen.
Nav de test op deze website (http://photographylife.com/how-to-quickly-test-your-dslr-for-autofocus-issues) heb ik de onderstaande foto's gemaakt. Alle foto's zijn gemaakt met een statief (geschoten via software, dus de vaagheid kan geen bewegingsartefact zijn) in M stand. Instellingen van autofocus: AF-S, scherpstellen met 1 punt (de middelste). De camera stond 130 cm van de testkaart. Het was/is een bewolkte dag, de testkaart staat naast het raam.
Ik heb het midden van de foto er uit gecropped zodat de onscherpte duidelijk is.
Zoals jullie zien is de focus van de Liveview altijd beter dan de focus van de autofocus. Toch valt ook de scherpte van de LV foto's me tegen..
Wat is jullie mening hierover: 1) verwacht ik teveel?; 2) is de scherpte nog te verbeteren met andere instellingen (of photoshop)?; 3) is dit fototoestel niet goed?
Alvast bedankt!
Grote crops
Fotografie

Fotografie

Fotografie

Kleine crops:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik betwijfel eerlijk of het verschil maakt wat anderen van bovenstaande voorbeelden vinden, aangezien u degene bent die er geen genoegen mee neemt zal het naar uw eigen normen en eisen toch altijd teleur blijven stellen.
Aangezien ik niet technisch onderlegd ben is mijn advies contact op te nemen met het aankooppunt en daar u klacht te deponeren voor eventuele vervanging en/of advies nu uw nog van alle garantierechten voorzien bent.
En om u vraag rechtstreeks te beantwoorden; Nagegaan wat een dergelijke combinatie kost en de reputatie van Nikon in acht genomen mag u inderdaad best hoge verwachtingen hebben ja.

Groeten, Johannes.

Laatst bijgewerkt door Greengrass op 06 nov 2013 18:25, in totaal 2 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:24 
Lid
Fotografie

Heb je ook al de front- / backfocus-test al gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:24 
Lid
Fotografie

benieuwd wat hier uitkomt.

Laatst bijgewerkt door Wim op 06 nov 2013 22:44, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb de D7000.
Ook ik wilde de 50mm F1.4 kopen maar deze is me afgeraden omdat hij minder lekker met de D7000 werkt dan de goedkopere F1.8
Beide lenzen mocht ik buiten testen en ik merkte al heel snel dat de F1.8 gewoon beter presteerde op de D7000
Er is in Duitsland een test mee gedaan, maar waar je die kunt vinden weet ik niet.

Technisch kom je er niet veel mee verder, maar wilde het je toch laten weten :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:50 
Lid

Hallo,
bedankt voor jullie snelle reacties!
Het maakt me zeker uit wat andere (meer gevorderde) fotografen er van vinden. Met alle bewerkte/verscherpte foto's op het net is het soms moeilijk in te schatten wat je van onbewerkte foto's moet verwachten. En vooral wat je van een gevorderd model wel en niet kunt verwachten.
Ik zal morgen de front/back focussing test doen. Maar de af-finetune is meer bedoeld voor kleine afwijkingen toch? Dit lijkt me een forse afwijking.
Met Liveview had de F2.8 wel een redelijke scherpte na bijscherpen, maar ik vind de nagescherpte AF foto nog steeds erg matig. Deze lens zou het op f2 f2.8 toch ook al goed moeten doen.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:53 
Lid

Hoi Paula,
Dat is zeker nuttige informatie.. ik zal eens googlen. Ik had eerder juist zeer goede berichten over de 1.4 gehoord, maar heb me niet verdiept in de combi met de d7000.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 19:21 
Lid
Fotografie

[mod]Welkom op Photodrome.

Het is leuk als je je even voorstelt. klik hier

Je profiel bijwerken, bijvoorbeeld of je bezwaar hebt tegen bewerken, kan hier ucp.php[/mod]

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 19:36 
Lid
Fotografie

Ik zou inderdaad een back frontfocus test doen. Pak ook alleen je middelste scherpstelpunt. Deze is het meest accuraat. F1,4 is zeer wijd open waardoor het bij een kleine afwijking heel erg lijkt. Het kan ook best dat je camera gewoon iets afwijkt. Mijn d800 is 2 keer terug geweest voordat de scherpstelling in orde was. Toch een beetje jammer voor zo'n dure camera. Het is overigens ook wel door de hoge resoluties van de camera dat je letterlijk alles ziet.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 21:11 
Lid
Fotografie

"Sharpness wide open is nothing to write home about, but stopping down improves things dramatically. Performance is impressively consistent across the frame, with the corners only ever slightly softer than the centre. The very best results are obtained between F5.6 and F8, with exceptional sharpness right across the frame.
Chromatic Aberration Lateral chromatic aberration is measurable, but unlikely to be visible in real-world shots unless you go out of your way to look for it. "

aldus depreview.

dat heb je aardig aangetoond.

maar real-world shots daar gaat het om.

dit soort plaatjes zijn eigenlijk alleen zinvol als ze gemaakt worden met originele testkaarten in laboratoriumsituaties met gecontroleerde omstandigheden.

mijn stuiver.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 21:27 
Lid
Fotografie

Nog iets om over na te denken: je hebt zeer waarschijnlijk de testkaart geprint via de link in je post. Wat is de kwaliteit van dat printje?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 21:48 
Lid
Fotografie

En ik snap helemaal niks van het kleurverschil tussen liveview en autofocus, klinkt als twee verschillende opstellingen?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 22:08 
Lid

@ Frans: Dat heb ik inderdaad duidelijk aangetoond, helaas heb ik meestal een krappere scherptediepte nodig dan f5.6 ivm productfotografie en portretten. De aanleiding om deze tests te doen was dus omdat de real-world shots tegenvielen qua scherpte. In mijn 'lab' wordt deze onscherpte bevestigd.

@ In deze shots is alleen het middelste scherpstellingspunt gebruikt. Ik ga morgen zeker zo'n test doen, hopelijk kan ik het zelf oplossen.

@ Henry: De testkaart heb ik bij een copy-shop in hoge kwaliteit digitaal laten printen en die ziet er goed uit. De kaarten in testlaboratoria zijn vast beter en de omstandigheden ook, maar het was gewoon overdag dus dan verwacht je toch ook gewoon te kunnen scherpstellen?

@ Erik: Zie de link in mijn eerste post. Volgens degene die deze test beschreef kan een verkleuring naar rood of groen duiden op back of front focussing. De opstelling en instellingen waren exact gelijk, er zaten enkele seconden tussen de foto's.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 22:49 
Lid
Fotografie

Helder, wist ik niet, dank!

Heb ik nog een vraagje, heb je nog andere lenzen beschikbaar voor deze camera? Heb je de test met die lenzen ook uitgevoerd? Zo ja, wat was 't resultaat?

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 00:14 
Lid
Fotografie

De testen zijn heel duidelijk maar wat ik mis is een test met een andere lens. Ik ben ook sinds een half jaar eigenaar van een D7000 en door de camera regelmatig gestraft omdat ik hiervoor de scherpstelling van de D90 gewend was.
Ik weet niet wat je hiervoor had maar de D7000 is echt wennen wat betreft scherpstellen.
De D7000 staat bekent als een kritische camera wat scherpstellen betreft en ik zou graag vergelijkingsmateriaal willen zien tussen 2 soorten lenzen. Is het de lens, is het een onstabiel statief, etc. etc.

Maar ik ga je nu alvast zeggen ga spelen met deze camera en maak een paar 100 foto's om de D7000 te leren te kennen en begrijpen en je raakt echt smoorverliefd op dit prachtbeest.

Succes.
Peter

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 02:30 
Lid
Fotografie

D7000_foto heeft maar 1 lens en moet zich ook nog voorstellen.
Frans schreef:
[mod]Welkom op Photodrome.
Het is leuk als je je even voorstelt. klik hier
Je profiel bijwerken, bijvoorbeeld of je bezwaar hebt tegen bewerken, kan hier ucp.php[/mod]

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 10:25 
Lid

Voor dit systeem heb ik eerst maar 1 lens aangeschaft inderdaad, dus ik kan helaas geen vergelijking maken. Ik weet dus niet of het aan de lens of camera ligt.

@Philbrands: fijn om over je ervaring met de d7000 te lezen. Zou je willen uitleggen in welke zin je aan de autofocus van de d7000 moest wennen en hoe jij dan wel haarscherpe shots krijgt? Ik ben van andere systemen gewend dat je je onderwerp onder een (single) scherpstelpunt plaatst, de shutter half indrukt, en dat de autofocus dan (als er genoeg ligt is) goed zijn werk doet. Hoe doe jij dat met de d7000 dan?

Ik zal me straks even voorstellen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 12:41 
Lid
Fotografie

Koop een macrolens en het duurt dan ook een aantal foto's voordat je in staat bent om ragscherpe foto's te produceren. Is gewoon denk ik wennen aan het nieuwe speeltje.

Daarnaast, zoals Frans al heeft aangegeven, bij een groot diafragma is de scherpte bij lange na niet optimaal. Stel eens f/5.6 in of f/7.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 19:23 
Lid

De back/front focussing test maakte het niet echt duidelijker. De AF was zeer variabel (ondanks dat het middelste AF punt altijd op de middelste circeltjes stonden), maar er was wel structureel een backfocus te zien.
Toen ik daarna de test van gister herhaalde met de finetune instellingen werd het niet beter (bij sommige F wel, maar bij sommige juist slechter).
Ik heb dus maar de helpdesk gebeld, hopelijk hebben zij advies.

@ Henry: een macro staat inderdaad nog op het verlangenlijstje, dat komt nog wel in de toekomst :)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 20:17 
Lid
Fotografie

test hem eens real life in viewtopic.php?f=52&t=60083

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende