Het is 19 jul 2025 11:03

Auteur Samyang 14mm F/2.8 vs Canon 17-40mm F/4L
 Samyang 14mm F/2.8 vs Canon 17-40mm F/4L
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 17:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

ik zit te twijfelen of ik een Samyang 14mm moet aanschaffen.
Ik doe graag landschapfotografie, dus de lagere F-stop is fijn, maar aangezien ik altijd met statief werk van niet super groot belang. Ik weet dat het alsnog beter is natuurlijk, maar puur om die reden zou ik hem niet aanschaffen. Waar ik meer over twijfel is de 3mm extra groothoek ten opzichte van mijn 17-40mm F/4L.

Iemand ervaringen?
Ik heb wel wat gelezen, zoals dit en dit. Maar hier lopen de meningen zo uiteen...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:13 
Lid
Fotografie

Ga naar de winkel, zet hem op je body en probeer uit zou k zeggen.

Of huur hem een paar dagen en probeer uit in het veld.

Een andere optie is om 2 of 3 foto's in een mozaïek van 2x2 of 3 x3 te maken met je huidige objectief en die te stitchen.

Geeft je veel meer detail.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:29 
Lid
Fotografie

Ik sluit me graag bij de reactie van Frans aan.
Daarnaast heeft het weinig zin om in de onmogelijkheden te gaan denken, maar meer te kijken naar de mogelijkheden van je eigen apparatuur en daar maximaal gebruik van te maken. Waarom zou je bijvoorbeeld die paar graden extra beeldhoek missen? Wordt het beeld dan plotseling niet meer mooi? Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in. Met een 17-40mm kun je namelijk ook hele mooie foto's maken.

Om die reden heb ik mijn groothoek weggedaan. Als ik een nu supergroothoekfoto wil hebben dan maak ik met mijn vaste 35mm-lens vertekeningsvrij een paar foto's die ik in photoshop aan elkaar plak.

Sinds ik de groothoeklens heb weggedaan heb ik nog geen één keer de behoefte gehad om in photoshop zo'n foto te maken, omdat... .... ....juist, ik kijk naar de mogelijkheden kijk en niet naar de onmogelijkheden.

Voor landschapsfotografie heb je juist geen kleine f-waarde nodig. Een f/4 lens is dan ook uitstekend inzetbaar omdat je zeer waarschijnlijk de foto's toch met een f/8 tot f/11 gaat maken. Behalve dat de scherptediepte dan lekker groot is, presteert de lens in die range ook veel beter.

:)

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:34 
Lid
Fotografie

Een reactie uit mijn hart Henry.

Maar gezien eerdere ervaringen met dit soort vragen is de kans groot dat de 14 mm aangeschaft gaat worden.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:36 
Moderator
Fotografie

Volgens mij heeft Marcel de Samyang 14mm, en ik heb hem ook. Even wennen aan het handmatig scherpstellen (met 14 mm heb je al gauw goede scherpte), en ook dat andere functies niet werken (bv. bracketing) en dat Exif incompleet is. Verder werkt het als Av, dus valt nog wel mee met het instellen. De vervorming is meestal goed weg te werken met het software leesprofiel in Lightroom, maar niet altijd - ik denk dat het bij de meeste landschappen prima kan. Ik gebruik de lens eerlijk gezegd minder dan verwacht, maar dat komt vooral omdat ik erg lui ben en met mijn 24-105mm zo'n beetje alles kan wat ik wil, dus die lenswissel laat ik dan maar weer zitten. De scherpte is inderdaad uitstekend, en ook de hogere diafragma's zijn in dat opzicht best wel goed dus met een f16 heb je van voor tot achter uitstekend beeld. De f2.8 heb ik nog nooit nodig gehad en heeft bij 14mm natuurlijk ook alleen een lichtwaarde (zoals je zelf ook al zegt), in tegenstelling tot de langere lenzen waar het dan meestal om de dof gaat.

Ik heb ooit eens de 17-40mm van Canon geleend en die viel me toen wat tegen. Maar als jij die goed vindt (kan per exemplaar verschillen) dan vraag ik me idd af of die extra 3mm erg interessant zijn.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:44 
Lid
Fotografie

Je zou voor de grap eens op flickr.com moeten gaan kijken op de zoekterm "landscape". Als je dat doet dan levert je dat een ruime 6.8 miljoen aan landschapsfoto's op. Kijk vervolgens eens naar de exif van de foto's die jij mooi en kijk met welk brandpunt deze foto's genomen zijn. Je zult zien dat je voor een mooie landschapsfoto echt geen 10mm, 12mm of 14mm nodig hebt.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 19:26 
Moderator
Fotografie

Sterker nog, dat is vaak telelens, helemaal mee eens. Ik heb de 14mm gekocht om ook in kleine ruimtes terecht te kunnen. Helaas blijkt in dat soort gevallen de vervorming vaker een probleem te zijn. De combinatie van objecten dichtbij er helemaal op krijgen en toch een weids achtergrond behouden bevalt me nog het meest.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 20:32 
Lid
Fotografie

Peter, helemaal mee eens met jouw conclusies. Daar wil ik nog aan toevoegen dat mijn foto's van "objecten dichtbij er helemaal op krijgen en toch een weidse achtergrond behouden" op een gegeven moment erg op elkaar gingen lijken.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 20:42 
Lid
Fotografie

Dank.
Uitproberen is op deze korte termijn geen optie, want bar weinig tijd en als ik hem wil halen, dan wil ik hem nog halen voordat ik op vakantie ga :)
Maar ik ga nog eens even goed kijken naar foto's! Bedankt voor het advies :)

BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 21:48 
Lid
Fotografie

En wat vind je van het idee om een mozaïek te maken?

BerichtGeplaatst: 18 sep 2015 09:37 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
En wat vind je van het idee om een mozaïek te maken?

Dat is inderdaad een prima manier om een groter gebied te pakken met mijn huidige lens :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp