Dacht het wel. Ik ben nog even aan het zoeken geweest en het klopt. De XS is gelijkaardig aan de EOS 500 wat zeer gelijkaardig is aan de EOS300 dat ik heb. Zelfde toestel, ander label voor een ander markt.
De 35-80 is geen slecht lensje. Zoals je zegt is die licht en ook FF. En op een modern croptoestel is dat geen slechte optie. Vooral omdat je geen last hebt van vignette en ook het scherpste deel van de lens gebruikt.
De 18-135 heb ik nog nooit gebruikt dus kan geen vergelijk maken. Ik kan wel vergelijken met mijn ander (duur) lenzen. En het is eenvoudig, ik gebruik de 35-80 eigenlijk bijna nooit meer. Ik heb bv ook de 24-70 2.8 en dat is een heel ander caliber van lens maar wel veel zwaarder. (900 gram dacht ik)
Misschien moet ik eens meer met die 35-80 op stap als ik lichtgewicht wil travellen. Denk niet dat dit zo nadelig is.
Wat ik ook even moet meegeven is dat de 35-80 toch al meerdere jaren oud is en nog steeds werkt als een nieuw. Ik heb ondertussen al enkele andere lenzen moeten afdanken omdat ze defect waren. De 35-80 blijft werken en was al eens mijn redder in nood omdat mijn 18-55 de geest gegeven had.
Dus de vraag blijft: wegdoen of niet? Veel ga je er niet voor krijgen, ik zou hem houden al was het maar uit sentiment en in geval van nood.
|