Het is 17 mei 2025 20:50

Auteur advies voor aankoop statief
 advies voor aankoop statief
BerichtGeplaatst: 07 dec 2015 22:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb al diverse topics doorgelezen over dit onderwerp en er al aardig wat informatie door verzameld, maar nu toch even een vraag.
Ik wil een nieuw statief gaan aanschaffen. heb nu een Manfrotto MKC3-P01 maar de kop houdt mijn D5200 met 70-300 lens niet, zelfs mn 17-70 lens zorgt ervoor dat de koppelingsplaat losser gaat zitten en steeds wegknikt als ik een portret stand foto wil maken. Ik zie dat foto's daardoor net niet scherp worden.
Ik fotografeer vooral landschappen/natuur, wil een statief wat niet te zwaar is maar vooral mn camera goed stevig vastzet.
Ik wil graag naar een winkel gaan waar ze goed advies geven en ik ook wat statieven uit kan proberen.
Welke winkel adviseren jullie, ik woon vlakbij Leiden, en hebben jullie nog goede tips ervaringen met statieven?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 dec 2015 23:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Tja... als je al wat onderwerpen hebt doorgelezen en je wilt toch nog de tips hier hebben, dan wordt dat wel een herhaling van hetgeen je al weet ;)

Iedere fotograaf koopt 3 statieven in z'n leven:
- De eerste: goedkoop, want sluitpost, die is te licht, blijkt niet stabiel, kop draait alle kanten op.
- De tweede: zwaar stevig en stabiel, want je hebt de ervaring van de eerste en compenseert die door over te dimensioneren.
- De laatste: lichtgewicht, goede hoogte, sterk en stevig.

Ik had een goedkoop statief met geïntegreerde kop die er dus niet vanaf kon, maar die hoefde ik er ook niet los bij te kopen. Nadeel van dat statief was:
- Hij was zwaar, waardoor ik hem liever niet mee nam.
- Hij was niet zo eenvoudig in gebruik, waardoor je niet snel kon handelen.
- Hij had een constructie waardoor de poten slechts beperkt van elkaar af worden gezet. Hij kon niet laag bij de grond.
- Hij was goedkoop afgemonteerd, waardoor er plastic dingetjes vanaf van dat materiaal.
- Hij had een slechte kop, waardoor hij moeite had om mijn camera met zwaarste lens in elke positie goed vast te houden.

Een goed statief is klein, licht van gewicht, kan een behoorlijk gewicht dragen, kan heel laag worden gebruikt (al dan niet via het omdraaien van de middenzuil) maar ook op de voor jou juiste hoogte worden ingesteld, is stabiel in alle omstandigheden, is duurzaam afgewerkt en is eenvoudig in gebruik. Dat alles maakt dit statief duur. Daarnaast heb je bij zo'n statief ook eens een goede statiefkop nodig. Hoe meer onderdelen je uit bovenstaande opsomming wegstreept, hoe goedkoper je statief wordt. Bedenk tot slot dat een echt goed statief, een statief is die je meeneemt op je foto-avonturen.

Ik heb nu een lichtgewicht statief (bewuste keuze) met een statiefkop die 30kg kan vasthouden (volgens de specificaties). Het klemvermogen van de kop is in ieder geval voldoende om de camera met zwaarste lens stabiel vast te houden in elke positie. Mijn oude statief kon dit niet. Het lichtgewcht statief(je) kan mijn zwaarste combinatie van camera + lens dragen, is eenvoudig in gebruik, duurzaam afgewerkt en ik kan het op ooghoogte instellen. Ik kan het statief wat stabieler maken door aan een haakje aan de middenkolom een gewicht te hangen (bijvoorbeeld mijn fototas). Mijn middenzuil kan ik omdraaien, zodat ik met mijn camera heel laag bij de grond kan komen.

Ik ken helaas geen fotowinkels in de buurt van Leiden die een behoorlijk assortiment statieven in de winkel hebben staan, maar misschien kan iemand anders je aan zo'n adresje helpen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 dec 2015 23:40 
Lid
Fotografie

Kamera Express in R'dam of Den Haag :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 08 dec 2015 01:11 
Lid
Fotografie

Dat moet lukken. De kop van mijn statief is ook gek.
Heel duur was em niet.
Volgens de theorie van Henry ben ik nu dus toe aan het zware topmateriaal doch omdat ik zelden een statief nodig heb ben ik er graag wat gierig op.
Nu heb ik al wat zitten rondkijken in winkels en heb al een lijstje gemaakt van enkele kandidaten.
Ik wil vooral NIET de gebreken die mijn huidig en vorig statief hebben.
Losse ballhead heb ik al gemeld. Maar de vorige had ook geen goed vastzittend plaatje waardoor de cam niet 100% vast zat.
Tot op heden zie ik prijzen van rond de 200 euro toch. Tot 300 wil ik gaan +-.

Er is een groot aanbod op cameranu.nl

Als superportable vond ik dit nieuwe type van Vanguard: VEO 235AB
Of het zo goed is als ze beweren moet ik nog eerst even in de winkel gaan zien.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015 14:22 
Lid
Fotografie

Ik ben sinds kort in bezit van een Redged TST-423K, niet groot, licht van gewicht en staat goed stabiel. Een enorme vooruitgang tegenover mijn vorige statief (Desq 325). Voordeel van de Redged is dat hij ook een mooi laag standpunt kan nemen, ik gebruik dat veel, ook bij landschapsfotografie!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015 19:01 
Lid
Fotografie

ben wel met mijn derde statief bezig.

maar dat komt meer omdat ik dacht dat wanneer je ze ergens neer plant en later
terug komt er vanzelf wel jonkies om heen zouden staan.

........

oftewel ik heb er al 2 per ongeluk ergens laten staan. Dat is best dom :)
beide keren terug gereden naar plaats delict maar natuurlijk foetsie :dash

de keuze van de kop is een smaak dingetje
veel macro mensen vinden een bolkop en de varianten daarvan fijn.
ik zelf wordt nog steeds blij van een normale pan tilt kop.

veelzaken werken tegen elkaar in. compact betekent meer knelkoppelingen dus minder stabiliteit
lichter betekent ook vaak wiebel de wiebel.
Midden kolom lijkt handig maar helpt ook niet aan stabiliteit.

oftewel keep it simple.

redged hoor ik veel goede verhalen over.

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015 22:19 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik denk dat ik in elk geval even bij een fysieke zaak langsgaan om een paar verschillen te kunnen ontdekken en te zien wat ik zelf echt wil.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015 22:46 
Lid
Fotografie

Een goed document over statieven, wat er nog meer bij komt kijken en de bekendste merken, is het document van Hans Braakhuis. Na 41 pagina's weet je alles wat je moet weten. :)

BerichtGeplaatst: 31 dec 2015 10:42 
Lid
Fotografie

Heb inmiddels een sirui ET 1004 gekocht met een K-20x balhoofd, gisteren even getest en het voelt geweldig! Statief is zeer goed mee te nemen (niet te zwaar) maar vooral het balhoofd maakt dat de camera echt vast zit als een huis. Blij met de aankoop!

BerichtGeplaatst: 31 dec 2015 11:44 
Lid
Fotografie

Super! Veel plezier er mee. :up