Het is 21 mei 2025 19:05

Auteur Filters
 Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 11:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wie wil mij helpen.

Ik wil me graag wat meer verdiepen in de landschapsfotografie.

Omdat ik niet gelijk te hard van stapel wil lopen met lenzen wilde ik 2 filters voor op de kitlens kopen.
58 mm dus.

Ik dacht aan een grijsverloop filter en aan een grijsfilter. Maar je hebt zoveel verschillende soorten dat ik het ff niet meer snap.

Met in mijn achterhoofd mijn trip naar Schotland eind van het jaar, wil ik het grijsfilter voor lange sluitertijden bij watervallen en wil ik het grijsverloop filter voor landschappen waar je dan niet zo'n heftig verschil krijgt tussen landschap en lucht. (ik hoop dat ik me een beetje goed ingelezen heb)

Hebben jullie een idee wat een leuk "probeer" setje is??

Ik kwam deze op MP tegen... http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 11:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je kunt het effect van alle filters ook met Photoshop bereiken, behalve het effect van een ND filter (grijsfilter) en dat van een polarisatie-filter. In geval van een grad-filter is het effect te bereiken via Photoshop ook nog eens mooier/nauwkeuriger aan te brengen.

Met name een ND-filter wil nog wel eens last hebben van een kleurzweem. Een LEE filter of een Haida filter geeft goede resultaten, waarbij Haida iets goedkoper is.

Een draai(schroef)filter is maat-specifiek, terwijl de rechthoekige/vierkante filters met filterhouder gebruikt kunnen worden op verschillende lenzen. Een verloopring zul je dan wel moeten aan te schaffen, maar die zijn niet zo duur.

Een 10 stops ND filter wordt vaak gebruikt voor het verkrijgen van langere sluitertijden. Denk aan het watervalletje of het stromend watertje. Een 10 stops ND filter is alleen minder goed bruikbaar tijdens een zonsopkomst of zonsondergang, omdat de sluitertijden dan gewoon veel te lang worden. Om die reden zijn er ook 5 en 6 stops ND filters. Wat heeft een zonsopkomst en zonsondergang nu weer met deze filters te maken? Alles, als je ze voor landschapsfotografie wilt inzetten. Het licht is over de hele dag namelijk niet continue heel mooi. Bij een zonsopgang of zonsondergang wel.

Tot slot iets over de prijs: alle waar naar zijn geld. Dat geldt ook voor de filters. Als je een filter soms gebruikt, of wilt experimenteren, dan is een goedkoop setje geen verkeerde keuze. Houd er wel rekening mee dat de kleuren wellicht kunnen tegenvallen. De vraag of je dat wilt, is er een die alleen jijzelf kunt beantwoorden, ook al is het een experimentje.

Kijk in de categorie waarin je deze post hebt geplaatst ook eens op filter en stopper. Je zult er verschillende posts vinden die gaan over deze filters en over kleurenfilters.

Laatst bijgewerkt door Henry op 18 maart 2016 12:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 12:11 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Een verloopfilter opschroefbaar, dan heb je altijd de overgang op een zelfde plaats. Met die vierkante filters kan je schuiven.

Digitaal, denk ik dat enkel de circulaire polarisatie werkt. (Er is ook een lineaire polarisatie filter)

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 12:27 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties

Henry, ik had dat al gelezen over de kwaliteit van de filters, dat is natuurlijk wel zo, dus zit ik een beetje te dubben, wel een wat duurdere of niet. De kitlens is natuurlijk ook niet de beste lens. Dus mocht ik het echt heel leuk gaan vinden zal ik een andere lens moeten met daarbij andere filters, dus dacht ik voor het uitproberen toch aan een goedkopere MP setje!

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 12:49 
Lid
Fotografie

Handig topic want soms kijk ik ook naar dit soort dingen om evt. aan te schaffen.. is het aan te raden om evt. ook iets via dx.com te kopen of aliexpress of??

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 13:01 
Lid
Fotografie

Daarom ook mijn opmerking over de prijs, het experimenteren en de Cokin setjes. Ik wil hier helemaal niet beweren dat Cokin slechte spullen maakt. Cokin levert ze echter in verschillende kwaliteiten (A, P, X-PRO en Z-PRO). De A-serie lekker laten liggen en niet aanschaffen.

Wist je dat je dit soort goedkope Cokin P-setjes via Ebay (china, korea) nog veel goedkoper kunt aanschaffen? Ook besteld in Duitsland ben je nog goedkoper uit.

Ik weet niet welke diameters je lenzen hebben, maar anders is een filterhouder met vierkante filters en een setje verloopringen ook een optie. Kun je de filters op al je lenzen gebruiken. Een verloopring (step up ring) kost je op Ebay slechts €1,- per stuk. Stel je lenzen hebben allemaal een verschillende diameter, dan ben je slechts €4,- kwijt aan verloopringen. Er zijn zelfs aanbieders die een Cokin P houder met een complete set step up ringen aanbieden voor minder dan €2,-. De kwaliteit is niet super, maar ze doen wel wat ze moeten doen.

Een setje filters met een filterhouder kun je ook al kopen voor minder dan €46,-. Er zitten in dat setje veel meer filters dan de vijf die aangeboden worden via MP. Het polarsatiefilter achter de link op MP moet wel een circulair polarisatiefilter zijn, want aan een lineair polarisatiefilter heb je er niks. De advertentie op MP geeft je die uitsluitsel niet. Aan een aangeboden UV filter heb je niks (oke, soms beschermt het je frontlens), maar als het glas van slechte kwaliteit is (en ik verwacht niet dat dit topkwaliteit is), help je jezelf er ook niet mee. De draadontspanner achter je linkje is volgens mij niet bruikbaar... (komt nog uit het analoge tijdperk, wellicht de filters ook).

Hier vind je een topic over polarisatiefilters.

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 13:34 
Lid
Fotografie

Ik laat de advertentie op MP links liggen, wil dan toch iets beters proberen en denk dat ik deze ga kopen http://www.camerashop.nl/product/181382/category-2063/b-w-106-nd-grijsfilter-58.html

En dan maar eens stromend water op zoeken :D

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 13:37 
Lid
Fotografie

In het pdf-document van Han Braakhuis vind je allelei info over filters.

Denk bij lange sluitertijden ook aan een statief en een (draad)ontspanner.

Laatst bijgewerkt door Henry op 18 maart 2016 13:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 13:43 
Lid
Fotografie

Ja die had ik idd in je eerdere linkje gevonden, super bedankt!

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 13:50 
Lid
Fotografie

Ik zou het zo samenvatten maar ook iets toevoegen

1) je kiest voor landschapsfotografie
2) je gaat later ook een groter lens aanschaffen (vb : 70-200mm)
3) een 70-200mm heeft een grotere opening van de lens dan 58mm (mijn lens is 77mm)

Dus.....bezint eer je begint en hou met het volgende rekening :
4) Koop een filterset niet opschroefbaar maar opschuifbaar dwz....je hebt een ring die je op de lens schroeft en hierin is een koker voor vierkante filters zodat je kunt schuiven met je filter
5) de opschroefring van de filter moet minstens 77mm zijn en een adapter naar uw huidige lens van 58mm hebben

Waarom : je filter moet altijd groter zijn dan je lens en als je u richt op uw huidige 58mm ga je later de filters niet kunnen gebruiken op een grotere lens

Hopelijk is dat duidelijk uitgelegd

Succes

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 14:44 
Lid
Fotografie

Ik heb zelf ook een aantal Cokin setjes, tsja, het is weinig geld dus heel veel kun je er ook niet van verwachten. Nu heb ik een paar weken geleden een ND-16 (16 stops filter dus!) maar levert mij hele rare kleuren en strepen op.

Filters
BerichtGeplaatst: 18 maart 2016 15:11 
Lid
Fotografie

AJL, ik heb al een 70-200.

Ik wilde het gewoon eens uitproberen, miss moet ik eerst eens op pad zonder filter.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp