Hoi Miranda,
Geinig, aan de ene kant ben je een beginneling zoals je zelf schrijft qua technische kennis, aan de andere kant als ik dan de foto bekijk die je geplaatst heb, ben je eerder een pro! Het bewijs dat je zonder opleiding ook heel goed kan zijn in fotograferen.
Ruis is vervelend, dat ben ik helemaal met je eens. Houd er alleen wel rekening mee dat als je een erg goede monitor hebt (bijvoorbeeld de Eizo CG-serie), je soms meer details ziet als op een afdruk. Daar vergis ik mij namelijk nog elke keer in. Loop ik ook te mopperen dat er toch wel wat ruis in zit en dan zie ik later de afdruk en dan snap ikzelf niet meer waar ik nu moeilijk over heb gedaan.
Verder is het handig om te weten hoe ruis ontstaat. Dit komt namelijk niet alleen door een hoge ISO-waarde. Er zijn ook andere omstandigheden die de hoeveelheid ruis kunnen vergroten of de bestaande ruis meer zichtbaar maken. Zo is er meer ruis te zien in donkere (schaduw) delen, onderbelichte delen of effen delen zonder detail en structuur (bijvoorbeeld een helder blauwe lucht). Een hogere temperatuur zorgt voor een toename van de hoeveelheid ruis. Laat daarom nooit een camera in een warme auto achter terwijl de zon schijnt. (Natuurlijk is het in verband met diefstal het verstandigst om überhaupt geen fotoapparatuur in de auto achter te laten, te meer daar de verzekering dit verlies vaak niet dekt!

)
De ruisgevoeligheid verschilt ook per digitale camera. Dit heeft verschillende redenen. De meest voor de hand liggende reden is dat de techniek verbetert en de moderne camera’s beter zijn in het elimineren en voorkomen van (veel) ruis. Een andere reden voor het verschil in ruisgevoeligheid is het formaat van de sensor. Hoe kleiner de sensor is, des te ruisgevoeliger deze sensor is. Zo zijn compactcamera’s ruisgevoeliger dan DSLR camera’s met hetzelfde aantal megapixels en zo is een DSLR camera met een sensor met cropfactor weer ruisgevoeliger dan een DSLR camera met een full-frame-sensor.
Mocht je precies willen weten hoe ruis ontstaat in de verschillende situaties, kan ik je wel een artikeltje mailen waarin dat heel goed wordt uitgelegd. Het is echter wel een heel technisch artikel en enig natuurkundig inzicht is wel noodzakelijk.
Ik werk zelf (behalve bij macrofotografie) bijna altijd met mijn 70-200mm F2.8 lens. In de studio ben je echter wel beperkt in je ruimte. Moet ik dan ook een groter iets fotograferen in de studio (bijvoorbeeld een groepsfoto), dan moet ik noodgedwongen overstappen naar mijn 24-70mm lens...
Handig is het ook altijd om je af te vragen welk effect je wilt krijgen met behulp van je lens. Een telelens comprimeert de voor en de achtergrond, een standaardlens (50mm) geeft het best weer wat wij met het menselijk oog zien en een groothoeklens geeft een (naarmate het meer groothoek wordt zelfs heel behoorlijke) vertekening.
Veel succes!