Het is 28 aug 2025 20:10

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Playing Piano + update
 Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 20:05 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

hier mijn neefje dat piano speelt.
Ik ben heel tevreden over deze foto, maar mischien ben ik een beetje bevooroordeeld :s

Fotografie

update:
Fotografie

update Zwart-Wit:
Fotografie

update oude foto:
Fotografie

Wat vinden jullie?

groetjes Silvie

Laatst bijgewerkt door silvietje94 op 29 feb 2012 15:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 20:09 
Lid
Fotografie

een leuk moment en goed scherp :up de kleuren zijn wat donker ook is er wat te veel contrast waardoor het zwart dicht loopt. de reflexie's en schaduw op de muur vind ik wat storend

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 20:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
het moment, van je neefje dat piano speelt, is leuk.
de verlichting maakt dat het kijkplezier voor mij als neutrale toeschouwer niet hoog is.
denk dat je vast licht had en een kale flitser.
schaduw onder de piano is hard en erg grijs. schaduw op muur is ook heel hard.

Profiel op dit foto forum
 Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 22:38 
Lid
Fotografie

Ik gan met Mingus mee.
De verlichting/belichting is vrij hard waardoor de schaduwen daarin meegaan,.. de reflecties zijn nog wel weg te halen maar ik ben bang dat je hem gewoon even moet vragen of hij nog zo'n mooi liedje wilt spelen.
Dan zet je hem (als ie wil :D) vlakbij een raam met vitrage ervoor en je hebt heel mooi zacht licht ;)

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 12:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ook ik ga mee met de anderen.
Ik heb wel een vraagje, kan je aangeven waarom je heel tevreden bent over deze foto? Dit is niet om vervelend te zijn maar ik ben altijd benieuwd wat de basis is waarop iemand, die (heel) tevreden is over een foto, die foto beoordeeld. Is het het moment of de techniek of beiden.

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 12:36 
Lid
Fotografie

Ik kan mij inbeelden dat ge niet de beschikking hebt over alle mogelijke materiaal....in die optiek vind ik hem heel goed maar....:
1) ik zou die reflectie vlekken tegen de muur weg doen
2) ik zou ook het zwart wat milderen...ik denk dat ge de foto wat veel pit hebt gegeven, maar in het laagmasker kun je de zwarte zone (stoel en piano) terug gommen waardoor je de bewerking op deze zwarte zone neutraliseert en dan is hij niet meer zo "hard", daarmee bedoel ik dat het zwart niet zo contrastrijk is.

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 15:18 
Lid

Hallo,

Eerst en vooral dankuwel voor alle comentaren, deze zijn echt handig en bruikbaar :)
Nu een beetje reactie op jullie reacties :)

Zoals de meeste al opmerkten heb ik inderdaad wat met de schuivertjes aan het spelen geweest, waarschijnlijk heb ik een beetje overdreven met de contrast toe te voegen.

@Fran: Waarom ik de foto zo leuk vind , euhm eerst en vooral het moment! Ik vind het moment echt supper leuk, anderzijds vind ik de foto ook leuk omdat ik het (bijna) vierkant formaat heel mooi vind bij deze foto, Het schuin kijken op Amin hou ik ook van, je kan zijn handjes zien, de knoppen van de piano zien, en anderzijds ook nog amin zijn gezichtje.
Maar ik ben ook minder objectief als jullie zijn eh :)

Het licht was afkomstig van de plafondlampen :) Jammer genoeg was het buiten al te donker, en dit was de eenigste plek met een mooie neutrale achtergrond. Dat van voor een raam kan ik wel eens proberen :) Ze hebben daar een groot raam, dus rond de middag en dan gewoon voor het raam zetten, en dan krijg je mooi zacht licht?

Heb net rekening houdend ( of toch geprobeerd) met jullie comentaren nog een andere versie gemaakt, hier heb ik bewust niet met de schuivertjes gespeeld, en de kleuren gelaten hoe het was. De reflectie op de muur heb ik ook weggewerkt.
Ik heb een kleurenversie en dan ook nog een zwartwit versie, en een oude versie.

Sorry voor het lange comentaar :)

update:
Fotografie

update Zwart-Wit:
Fotografie

update oude foto:
Fotografie

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 15:37 
Lid
Fotografie

Nee sorry Silvietje,... Ik snap dat je anders kijkt naar je eigen kind (daarom laat ik ouders nooit de selectie doen na een kinder shootje ;) )
Maar waar het mij om ging was de harde schaduw. Niet perse die van de piano zelf maar meer die van z'n koppie op de muur.
Je zou kunnen proberen om deze weg te clonen,... inzoomen tot op 2 á 300% in Photoshop en dat op je gemakje aan t clonen slaan :D

ikzelf zou het idee gewoon nog een keer doen, want het idee is zeker zel leuk ;)

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 16:04 
Lid
Fotografie

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind hem wel aanvaardbaar
De update van 14h18 kleur vind ik al veel beter, nog iets meer recht zetten.
Ik vind de uitdrukking van het kind zo mooi en natuurlijk, spontaan...prachtig...dat is het belangrijkste.

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 16:25 
Lid
Fotografie

@AJL, dat ben ik geddeltelijk met je eens.
Als je voor een klant fotografeerd zal deze kijken naar hoe hij/zij of hun kids op de foto staan, en laten daarbij alle technische aspecten links liggen.

Maarrrrrr. Jij bent de fotograaf en wilt/moet die aspecten niet negeren, want geloof me, stiekum zien ook niet-fotografen de verschillen.
De gebruikte techniek doet ook zijn afstraling op het overkomen van het model.
Leg een technisch mindere foto waar het model leuk opstaat maar eens naast een technisch juiste foto, maar waar het model exact dezelfde houding/pose heeft,... een leek zal ongetwijfeld toch roepen dat hij "leuker" op de technisch juiste staat.
In mijn ogen is dus de techniek niet het belangrijkst, maar zeker bijna zo belangrijk als de creativiteit,... Immers, om regels goed te kunnen breken moet je ze eerst kennen ;)

Ik geef deze reactie, omdat ik denk dat Silvietje het gewoon nog eens moet doen, maar dan goed nadenkend over haar licht gebruik. daar leert ze niet alleen van maar krijgt ze ook een nóg mooiere foto van.
Als je zegt dat "hoe" hij erop staat het belangrijkst is, dan is er voor haar geen uitdaging meer om verder te willen leren qua werken met licht en fotografie in het algemeen

De reden waarom ik hier foto's post is exact dezelfde. Ikzelf vind ze mooi, maar hoor graag andere meningen, en nog liever krijg ik tips over dingen die ik beter anders kan doen,.. deze neem ik vervolgens weer mee in de volgende shoot in mijn achterhoofd. ;)

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 17:14 
Lid

Dankjullie wel!
@ Martinvh: eerlijk gezegd was de schaduw onder het hoofdje mij nog niet opgevallen :s Zal er iets te oppervlakkig naar kijken ;) Het is inderdaad eens leuk om dit opnieuw te proberen, naast het raam, met zacht licht, ....

Ik apprecier jullie tips en kritieken heeel hard, want ik ben zelf echt een beginneling, die echt heeel veeel kan leren van iedereen die hier op het forum zit!
Ik probeer ze ook altijd in mijn achterhoofd te houden, en er iets mee te doen!

En wat ik vooral heel leuk aan dit forum vindt, is dat je echt nuttige tips krijgt! En veel opbouwende tips!

Dus Dankjulliewel ;)

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 17:48 
Lid
Fotografie

mooi dat je het goed oppakt Silvietje :up
het aller laatste wat ik wil is mensen of hun foto's afkraken, maar als ik alles maar "mooi" vind ga je er ook niet veel aan hebben/leren ;)

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 18:06 
Lid

ik bezie dit niet als afkraken :)
Dat is opbouwende kritiek! Das iets helemaal anders :)
Met de commentaren kan ik echt veel leren ( wat ik zeker ook te doen heb),
dus ik ben echt blij met zoveel reacties en tips!

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 11:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Silvietje mijn complimenten, je hebt de juiste instelling en probeert niet op alles wat gezegd wordt een weerwoord of een excuus te vinden.
Martin heeft super verwoord waar ik naar toe wilde met mijn vraag, nl het belang van kritisch naar je foto kijken, dus ook het technische aspect.
Jouw antwoord op mijn vraag gaf voor mij aan dat je met name naar het emotionele aspect hebt gekeken. (Het moment was erg goed en dat had ik in mijn eerste commentaar eigenkijk ook moeten zeggen.) Heel begrijpelijk alleen nu nog de stap maken naar de technische kant. Door aan te geven het nog eens te willen doen en dan beter op het licht te leggen bewijst dat je wilt leren.
Gelukkig heb je dit mooie modelletje makkelijk bij de hand.
Succes en ik ben benieuwd naar de nieuwe foto.

Playing Piano + update
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 19:05 
Lid

Danku wel!
Een weerwoord heeft geen zin, jullie hebben meestal toch gelijk ;)
Het technische aspect , tjah, daar ben ik nog hard bezig het uit te zoeken ;)

Door allee reacties, heb ik echt zin om als ik nog eens bij mijn tante ben het nog eens te proberen, met hopelijk een beter resultaat!

Groetjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp