Het is 26 aug 2025 20:01

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn eerste portret
 Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 18:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok buiten af en toe en portret van een vogel of insect heb ik nog nooit portretten gemaakt van mensen. Nu heb ik sinds kort een flitser (nikon SB900) en een paraplu zwart/zilver die ook als shoot through kan worden gebruikt. Ik ben nu al de hele dag een beetje bezig met tests. Vanmiddag had ik het even gehad en ben ik bezig geweest met druppels (zie ander topic). Het is voor mij dus heel belangrijk dat ik hier feeback op krijg. Ik heb talloze tips gelezen op internet en echt veel youtube filmpjes gekeken. Door al het geklooi de hele dag weet ik even niet meer hoe ik verder moet..... ik zie die dingen even niet meer zeg maar.

Toch wil ik deze leerzame dag afsluiten met dit topic want ik hoor dus graag jullie bevindingen. Ook als het totaal niks is... gewoon zeggen. Wellicht word de foto veel te donker gevonden :)

Instellingen:
Nikon D3100 met 50 mm
f/10 s/250 iso:100

Flitser op 90 graden van model op +/- 60-70 cm met een sterkte van 1/64, 120mm

Fotografie

45graden
Fotografie

Wilbert

Laatst bijgewerkt door Wilbert op 24 aug 2013 17:49, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 19:38 
Lid
Fotografie

Je hebt de flitser in de M-stand gebruikt?

Voor mij komt de foto iets te donker over. Je had het vermogen iets meer mogen opschroeven.
Een meer "standaard" opstelling is de flitser op 45 graden plaatsen en van schuin boven laten flitsen. Vanaf 90 graden heeft je dus meer schaduwen in het gelaat.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 20:12 
Lid
Fotografie

Hoi Henry bedankt voor je reactie. De heftige schaduwen was een bewuste keuze. Maar zoals ik al zei door het rommelen de hele dag zie ik niet meer wat wel en niet mooi is. Buiten het feit dat ik me niet zo verdiept hebt in.. Bedankt voor je advies.

Aangezien jij de enige was die heeft gereageerd heb ik nog snel een tweede foto van de serie erbij gezet. Persoonlijk ben ik daar minder tevrede over aangezien de handen niet mooi overkomen. Maar kwa belichting is dit beter in de buurt van wat jij bedoeld.

Wilbert

Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 20:19 
Lid
Fotografie

Ga je een lichtmeter kopen, voor slechts 40euro heb je al een goed.....je gaat zelden nog een mislukte foto maken
Deze is voor mij onderbelicht want het belichte deel links is te donker, bovendien is je trui helemaal zonder structuur

Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 20:35 
Lid
Fotografie

Het risico lopende dat je de volgende blog al gelezen hebt, als engels geen bezwaar is, is dit eigenlijk verplichte kost: http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101.html

Als je die uit hebt, is er ook nog een lighting-102 deel op diezelfde site, ben je voorlopig even onder de pannen...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 00:19 
Lid
Fotografie

Hoi wilbert

de eerste stappen zijn altijd het moeilijkst.

hoor TV belichters altijd lullen over Hoera licht.
wat ze er mee bedoelen is dat waneer je hoera roept en je armen in de
lucht steekt dat je dan de lichtbronnen moet aanwijzen.

nu is TVlicht verre van creatief maar wel bedacht om het licht zo netjes mogelijk uit telichten.
lees geen donkere ogen door schaduw van toplicht.
en geen vervelende schaduw van de neus.

wellicht iets om mee door te borduren.
voor de rest
hoe groter de bron hoe zachter het licht.
sluitertijd bepaald het aandeel van het omgevings licht
diafragma het aandeel van de flits.

gewoon doorgaan

grt
Maurice

Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 06:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
De foto's zijn inderdaad wel wat aan de donkere kant.
Toch, voor de start vind ik het niet gek hoor :)

Zelf ben ik niet zo heel erg een flitsmens en technisch al helemaal niet hierin, maar ik probeer het wel eens.

Dan gebruik ik een cactus 5 triggerset en 2 flitsers die ik allebei op M zet. De hoeveelheid licht stel je in zoals je wilt en dat doe je naar eigen goeddunken.
Een tweede flitser kun je heel goedkoop aanschaffen. Dat kan een heel ander merk zijn want je gebruikt hem toch alleen op de Mstand bij triggers zoals bijvoorbeeld een Yongnuo van €69 bij cameranu of een oudere flitser die je nog hebt liggen.
Wat al gezegd is neem ik ook een hoek van 45 graden bij de ene flitser (met pluutje) die van schuin vooraf komt en ik richt de andere flitser (met softbox die ik los gekocht heb) vanaf de zijkant langs achter. Of ook schuin van voren. Ook dat probeer ik even uit. Ik let vooral bij het testen dat er geen hinderlijke schaduwen zijn. Een beetje zachte schaduw bij de neus vind ik niet erg, maar een harde schaduw stoort.

De strobist blogspot site, al eerder genoemd is een heel fijne site. Daar kun je echt veel uit halen.

Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 09:14 
Lid
Fotografie

Beide platen voor mijn smaak onderbelicht, waardoor ik zelf weinig sfeer proef :)

Mijn eerste portret
BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 17:19 
Lid
Fotografie

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het doel van dit topic is bereikt aangezien ik voorlopig weer vooruit kan met de info.

@Eric: Die link kende ik nog niet. Normaal heb ik wel problemen met Engels maar deze is goed te volgen. Thnx!

De rest natuurlijk ook bedankt voor jullie input. Ik kan weer aan de slag :)

Wilbert

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp