Ik zou eventueel ook kunnen schrijven dat het een " leuk en goed " portret is... maar beste Joop,
ik ga dit deze maal niet doen...
En waarom niet ?
Wel ik ben het ook akkoord met Frans en Henry, die mensen wijzen je er ook op dat je dit meisje veel
flatterend in beeld had kunnen brengen.
Ik merk dat je nu graag portretjes van jonge meisjes shoot, wat ik begrijp, je hebt er veel voor de hand liggen
Maar word het nu niet eens hoog tijd dat je wat concentreer in het maken van "goede mensen portretten" ?
Tegen mij heb je reeds dikwijls gezegd dat ik alles onder handen heb in mijn studio, licht, positie, kadrering pose van het model, enz....
Maar als je het maar een beetje wil, heb je dit buiten met je meisjes ook in je handen en controle.
In plaats van er maar op los te schieten, besteed eens 5 minuten per meisje, (terwijl je er bijvoorbeeld wat mee babbelt) , om je foto voor te bereiden
Gedurende 2 min kan je haar ontleden, wat zijn haar goede kanten ( niet veel van aantrekken ) wat zijn haar mindere kanten ( wel veel van aantrekken ! ).
Bedenk dan in de volgende 2 minuten hoe je haar ga plaatsen t.o.v. je camera, ( in dit geval absoluut niet frontaal) hoe valt het aanwezige natuurlicht op haar ? hoe ga je haar kadreren, wat zou je als beste uitstraling zien voor haar ? hoe moet ze haar kleding leggen, verdraaien, openen, toe doen, enz...
Een lange uitleg, maar die in de praktijk je toelaat op 5 min het maximum uit je modelletje te halen,
maar het is wel aan jou, de fotograaf dit werk te leveren, de inspanning ervoor te doen !
Het is de fotograaf die de foto maakt, het model begeleid, gerust stelt, zijn licht beheerst, de pose bedenkt, continu bijstuurt, iets vooruit, iets achteruit gaat, iets meer naar links, iets meer naar rechts, enz...
Zo Joop, dit was het van mijn part voor deze keer,... indien je er iets mee kan, zou het super zijn voor je (modellen) fotografie
DD.