Het is 05 mei 2025 01:20

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Wel of geen mooi portret?
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 20:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sommige zijn gewoon onzeker denk ik dan.
Laat even weten wat jullie er van vinden.

Fotografie

F3.5 1/500 op 250 iso

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 20:30 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik zou niet weten waarom dit geen mooi portret zou zijn, ik vind het in ieder geval een mooi portret. :upc

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 20:36 
Lid
Fotografie

Ik volg Ron, niets mis mee in mijn ogen. :up

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 20:41 
Lid
Fotografie

mooi portret, zou het vierkant maken. maar dat is smaak denk ik.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 21:18 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wel een mooi portret...wat een krullen...PRACHTIG.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 21:31 
Lid
Fotografie

Deze houding maakt haar breeeeeeeed. Zeker met de winterjas die ze aan heeft.
Ik zou haar in een hoek van 45 graden (even gradenboog uit de tas laten halen, zodat ze er ook nog iets van opsteken :P) laten staan, waarna ze haar hoofd weer richting camera draait.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 22:43 
Moderator
Fotografie

Ik vind 'm prima, maar ik weet inmiddels ook dat portretfotografie een mijnenveld is. De hier gehanteerde stijl van fotografie is dezelfde die je toepast bij je spontane schoolfoto's. Daar past dat prima bij, maar als de geportretteerde er naar kijkt als naar een studioportret dan is de scherpte gecombineerd met het volle licht misschien wat te nietsverhullend, niet iedereen vindt dat prettig. Maar nogmaals, voor mij een prima portret van zo te zien een leuke, open persoon.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019 23:04 
Lid
Fotografie

Het hangt denk ik heel erg af van de zelfwaardering van het meisje zelf of dit een mooi portret is.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 10:16 
Lid
Fotografie

Prima portretje!!! :good2 :good2 :good2

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 10:43 
Lid
Fotografie

ik vind het een heel leuk portret :good2

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 11:13 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Het hangt denk ik heel erg af van de zelfwaardering van het meisje zelf of dit een mooi portret is.

Frans wij beoordelen toch de foto an sich. Ik als kijker of geen rekening te houden met of het meisje het zelf wel of niet een mooi portret vind. Dat is een andere discussie in mijn ogen, maar ik kan het mis hebben.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 11:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou eventueel ook kunnen schrijven dat het een " leuk en goed " portret is... maar beste Joop,
ik ga dit deze maal niet doen...

En waarom niet ?
Wel ik ben het ook akkoord met Frans en Henry, die mensen wijzen je er ook op dat je dit meisje veel
flatterend in beeld had kunnen brengen.

Ik merk dat je nu graag portretjes van jonge meisjes shoot, wat ik begrijp, je hebt er veel voor de hand liggen :D

Maar word het nu niet eens hoog tijd dat je wat concentreer in het maken van "goede mensen portretten" ?

Tegen mij heb je reeds dikwijls gezegd dat ik alles onder handen heb in mijn studio, licht, positie, kadrering pose van het model, enz....

Maar als je het maar een beetje wil, heb je dit buiten met je meisjes ook in je handen en controle.

In plaats van er maar op los te schieten, besteed eens 5 minuten per meisje, (terwijl je er bijvoorbeeld wat mee babbelt) , om je foto voor te bereiden :)

Gedurende 2 min kan je haar ontleden, wat zijn haar goede kanten ( niet veel van aantrekken ) wat zijn haar mindere kanten ( wel veel van aantrekken ! ).

Bedenk dan in de volgende 2 minuten hoe je haar ga plaatsen t.o.v. je camera, ( in dit geval absoluut niet frontaal) hoe valt het aanwezige natuurlicht op haar ? hoe ga je haar kadreren, wat zou je als beste uitstraling zien voor haar ? hoe moet ze haar kleding leggen, verdraaien, openen, toe doen, enz...

Een lange uitleg, maar die in de praktijk je toelaat op 5 min het maximum uit je modelletje te halen,
maar het is wel aan jou, de fotograaf dit werk te leveren, de inspanning ervoor te doen !

Het is de fotograaf die de foto maakt, het model begeleid, gerust stelt, zijn licht beheerst, de pose bedenkt, continu bijstuurt, iets vooruit, iets achteruit gaat, iets meer naar links, iets meer naar rechts, enz...

Zo Joop, dit was het van mijn part voor deze keer,... indien je er iets mee kan, zou het super zijn voor je (modellen) fotografie :proost

DD. ;)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 17:44 
Lid
Fotografie

DD....het is een schoolreisje....geen modellen shoot!

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 17:48 
Lid
Fotografie

ArtenCo schreef:

+1 ;) ;) ;)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 18:36 
Lid
Fotografie

-1 :( :( :(

Als je wat wil leren moet je luisteren naar de dingen die gezegd worden en er je voordeel mee doen.

Als je dit meisje geen aanwijzing kunt geven kun je bijvoorbeeld zelf twee passen op zij zetten.
Soms kun je met een gebaar je bedoeling duidelijk maken.

Kijk door je zoeker en let op wat je ziet.
Overigens je hoeft dat knopje niet in te drukken.

Als je al op schoolreisje bent naar Artis heb je je de hele dag de tijd om dit meisje in een gunstiger pose aan te treffen.

Is misschien geen modellenshoot maar zie het als straatfotografie. Overigens ook geen excuus om alles en iedereen maar in welk standje dan ook te fotograferen.

Ken Joop denk ik goed genoeg dat hij geen snapshots wil maken.

Joop heeft eeen snell en lossse manier van fotograferen die vaak, maar niet altijd tot mooie resultaten leidt.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 19:16 
Lid
Fotografie

Citaat:

Mensen afkappen die hun best doen, ( en de tijd ervoor nemen ), om goede raad te geven,
is iets dat je dikwijls doet Artenco...spijtig wel...

DD.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 19:32 
Lid
Fotografie

Het probleem met het maken van portretfoto's is dat de verwachting bij de geportreteerde (en de omstanders) vaak gelijk al behoorlijk hoog is. Jij loopt immers met apparatuur rond van meer dan €1.000, dus dan moet je mooie portretfoto's kunnen maken. Zelf zijn ze immers met hun eigen mobieltje al in staat om ook mooie selfies te maken.

Portretfotografie vraagt volgens mij van de fotograaf:
1) Dat hij zijn camera beheerst. Niks is immers zo vervelend als een fotograaf die telkens "de handleiding" van zijn apparatuur moet bestuderen voordat de volgende foto gemaakt kan worden en waarvan het nog maar de vraag is of resultaat acceptabel van kwaliteit is.

2) Dat hij het licht beheerst. Niet goed belichte modellen (omdat je geen flitser bij je had of omdat je niks met de felle zon kon, of omdat je wel flitsers bij je had, maar ze doen niet wat jij wil) leveren zelden een mooie foto op.

3) Dat hij kennis heeft van houdingen. Het model verwacht van jou als fotograaf dat je de regie in handen neemt/je het model vertelt moet gaan staan. Meer ervaren modellen nemen al een pose aan die gelijk een beter beeld oplevert, maar zelfs bij meer ervaren modellen gaat het om de details, ook als de basishouding goed is!

Ik wil even inzoomen op het derde punt: houdingen. Waar moet je op letten, wat pakt goed uit in een foto, wat pakt niet zo goed uit in een foto? Het antwoord op dit soort vragen haal ik voornamelijk uit YouTube filmpjes, filmpjes waarin de fotograaf zaken duidelijk uitlegt.

Filmpjes zoals deze van Jerry Ghionis:

...of deze van Julia Kelleher:

...of deze van Sue Bryce:

...of deze voor portretfoto's van Peter Hurley

Ik weet het, het is in het begin zeker een trucje, maar sommigen fotografen hebben van nature meer aanleg om aan goede portretfoto's zelf te ondekken waarom een portretfoto goed is. Als je die gave niet hebt, dan is het handig om deze achtergrondinfo toch in je rugzak te hebben. Dit soort handvatten zorgen er immers voor dat je toch thuis kunt komen met "acceptabele" foto's. Het is daarnaast een zaak van veel oefenen en mensen zijn niet symmetrisch. Iedereen heeft een goede en een minder goede kant. Dus zelfs met al die kennis op zak, is het nog even zoeken wat iemands goede kant is. Houdt er wel rekening mee dat ook het eerste "oefenmodel" de verwachting heeft dat ze met een mooie foto thuis komt.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 19:47 
Lid
Fotografie

Los van het feit dat aangereikte tips er zeker toe doen, sta ik toch achter de opmerking van Connie dat er een wezenlijk verschil is tussen een fotoshoot en een uitstapje.
Maar misschien ben ik hier niet professioneel genoeg voor........

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 20:29 
Lid
Fotografie

Citaat:
Maar misschien ben ik hier niet professioneel genoeg voor...

Jo, het gaat hier absoluut niet over professioneel of niet :)

Misschien word er dikwijls iets over het hoofd gezien als er " mensen " op een foto staan.

- Aan de ene kant heb je wat gewoonlijk genoemd word als street photography, hier worden foto's genomen van mensen in verschillende situaties en omgevingen, maar waar geen contact bestaat tussen de fotograaf en de mens(en) die op de foto staan. ( tenzij het ge-enceneerd is kennen de mensen elkaar zelfs niet )

- Aan de andere kant heb je foto's van mensen die wel degelijk poseren voor de fotograaf, hetgeen hier overduidelijk te zien is bij de foto's van Fotosmurf, alsook bij de karnaval foto's van Artenco .
Deze personen ( je kan ze zelfs de ge-portreteerde modellen noemen ) staan heel bewust voor de camera van de fotograaf, dit zie je voor 100% zeker, en er is voorafgaand dialoog geweest ook.

De beoordeling van deze twee stijlen van fotografie moet dus volledig anders gebeuren, iets tussenin bestaat echter niet echt.

Ofwel doe je aan street fotografie zonder enig contact met je mensen modellen, ofwel doe je aan mensen, modellen portret fotografie, en is er wel degelijk een grotere inzet van de fotograaf verwacht, want de modellen op de foto's kennen nu wel degelijk de fotograaf, hebben hem volle vertrouwen geschonken, en hun verwachtingen liggen dan automatisch hoog.

( Henry verwoord dit trouwens ook heel goed in zijn vorige tussenkomst :upc )

DD. ;)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 20:37 
Lid
Fotografie

Jo schreef:
Los van het feit dat aangereikte tips er zeker toe doen, sta ik toch achter de opmerking van Connie dat er een wezenlijk verschil is tussen een fotoshoot en een uitstapje.
Maar misschien ben ik hier niet professioneel genoeg voor........

Ik ben het eens met Jo.. Dit is geen modellen shoot, het is inderdaad beter te vergelijken met straatfotografie zoals Frans aangaf.

Als je al op schoolreisje bent naar Artis heb je je de hele dag de tijd om dit meisje in een gunstiger pose aan te treffen.

Ik weet het niet Frans... Stel dat die kids allerlei opdrachten moeten doen tijdens de schoolreisje...dan zullen ze toch daar de aandacht naar toe laten gaan. Dan kun je toch niet vragen, of tijd steken in het laten poseren van deze dame?
En wat heeft de conciërge, in dit geval Joop, voor een taak gekregen? Heeft zijn baas gezegd; neem de tijd maak mooie portretten van de kids? Dat speelt mijn inziens ook een rol. Wellicht moet hij de kids begeleiden, werkelijk geen idee.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende