Het is 09 sep 2025 15:13

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur portretten esther
 portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 14:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat vinden jullie van deze foto's ?

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Bedankt!

Groetjes :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 14:44 
Lid
Fotografie

bij de eerste is de uitsnede wel leuk, maar ik hem wat grijs en niet scherp genoeg. de tweede lijkt wat scherper vind de pose hier wat centraal en saai. de derde vind ik de uitsnede niet zo mooi vooral aan de onderkant , en ook hier mis ik de scherpte

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 14:46 
Lid
Fotografie

Ja ik moet nog veel leren enzo qua diafragma keuze etc. want ik krijg dan bijvoorbeeld telkens alleen het oog wat vooraan zit scherp. De rest is dan waziger. Ik vind dit erg lastig. Maar bedankt voor je comment.

portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 14:47 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ga voor de 3e qua compositie. Mooi scherp op het voorste oog, wel jammer dat er wat losse haren in de weg zitten. Mij stoort het scherpteverloop naar achteren niet. Als je alles scherp wilt kies je ergens tussen F8-F11.

De 2e vind ik onscherp en de 1e staat het meisje een beetje van "moet dat nou?" erop

Profiel op dit foto forum
 portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 14:53 
Lid
Fotografie

anneklink schreef:
Ja ik moet nog veel leren enzo qua diafragma keuze etc. want ik krijg dan bijvoorbeeld telkens alleen het oog wat vooraan zit scherp. De rest is dan waziger. Ik vind dit erg lastig. Maar bedankt voor je comment.

Dat blijft en lastig punt. Je zult een kleiner diafragma moeten gebruiken/kiezen als je meer scherpte wilt, maar gelijkertijd zit je natuurlijk ook met je licht situatie.
Want je dan kunt doen is meer afstand nemen, hierdoor creeër je een groter scherpte gebied bij hetzelfde diafragma.

portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 15:09 
Lid
Fotografie

oke bedankt!

portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 15:30 
Lid

ik volg de reakties van hierboven....

tip, maak bijvoorbeeld eens 1 dezelfde foto met verschillende instellingen open ze daarna op je computer en je ziet duidelijk wat die instelling doen met je foto

Profiel op dit foto forum
 portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 15:54 
Lid

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar als pro is een verloop van scherpte naar achteren geen enkel probleem. Sterker nog ik gebruik het in elk portret, mijn vuistregel is wel om het 'voorste' oog scherp te hebben. Soms kan een nog sterker (on)scherpteverloop een foto juist heel spannend maken.

Voor wat betreft de foto's:
1. de uitsnede bevalt mij wel, maar de look is inderdaad zo één van "moet dit nou". Dit kan mensen op het verkeerde been zetten, maar in een serie wel weer grappig zijn.
2. Lekker vrolijk portret, zou 'm zelf vierkant snijden (zonder tekst in onderkant) en aan beide zijde even weinig/veel. Misschien lukt het om haar te kantelen naar een diagonale lijn. Breng je gelijk wat spanning in de plaat.
3. Ik vind dit een mooie uitsnede (smaken verschillen....), maar ook hier is de look weer wat verveeld.

Zelf heb ik heel wat keren mijn dochter als model gebruikt om op te oefenen. Als beginnend enthousiasteling vergeet je soms dat je model iets minder enthousiast kan worden. Spreek vooral met jongere kinderen af wat je gaat doen en hoe lang. Geef ze daarna de ruimte om ook iets te verzinnen (gekke gezichten trekken of met speelgoed op de foto is favoriet). Dit zorgt er in elk geval voor dat ze het volgende keer ook weer willen ;). En vergeet vooral niet tijdens de foto's te blijven communiceren. Hoewel een goed belicht en gelukte foto in het begin belangrijk is voor jezelf, wil de kijker ook iets aangenaams hebben om naar te kijken :). Foto 2 is daar zeker een goed voorbeeld van. Beetje spannendere crop en je bent al een heel eind! :foto

portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 16:04 
Lid
Fotografie

Voor mij de derde foto. Een beperkte scherpte diepte maar wel heel scherp op het voorste oog.

Als je meer dof wilt bereiken is het beter de camera op aperture voorkeur te zetten en zoals pdm_fotografie al aangaf een waarde tussen F8 en F11 te kiezen. Verder is het heel leerzaam eenzelfed object vanaf hetzelfde punt met verschillend f waarden te fotograferen dan kan je het verschil duidelijk zien.

portretten esther
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 17:02 
Lid
Fotografie

f1 doet mij denken aan een analoge plaat, wat ik best wel mooi vindt..

f2 is ook leuk, alleen de ogen zouden nog iets opgelicht mogen worden, en het zwart van het mutsje lijkt wat dichtgelopen.

f3 is de kin wat afgesneden, en valt het harde licht wel wat op..

alle foto´s zouden nog wat naverscherpt kunnen worden.

f2 heeft mijn voorkeur!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp