Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar als pro is een verloop van scherpte naar achteren geen enkel probleem. Sterker nog ik gebruik het in elk portret, mijn vuistregel is wel om het 'voorste' oog scherp te hebben. Soms kan een nog sterker (on)scherpteverloop een foto juist heel spannend maken.
Voor wat betreft de foto's:
1. de uitsnede bevalt mij wel, maar de look is inderdaad zo één van "moet dit nou". Dit kan mensen op het verkeerde been zetten, maar in een serie wel weer grappig zijn.
2. Lekker vrolijk portret, zou 'm zelf vierkant snijden (zonder tekst in onderkant) en aan beide zijde even weinig/veel. Misschien lukt het om haar te kantelen naar een diagonale lijn. Breng je gelijk wat spanning in de plaat.
3. Ik vind dit een mooie uitsnede (smaken verschillen....), maar ook hier is de look weer wat verveeld.
Zelf heb ik heel wat keren mijn dochter als model gebruikt om op te oefenen. Als beginnend enthousiasteling vergeet je soms dat je model iets minder enthousiast kan worden. Spreek vooral met jongere kinderen af wat je gaat doen en hoe lang. Geef ze daarna de ruimte om ook iets te verzinnen (gekke gezichten trekken of met speelgoed op de foto is favoriet). Dit zorgt er in elk geval voor dat ze het volgende keer ook weer willen

. En vergeet vooral niet tijdens de foto's te blijven communiceren. Hoewel een goed belicht en gelukte foto in het begin belangrijk is voor jezelf, wil de kijker ook iets aangenaams hebben om naar te kijken

. Foto 2 is daar zeker een goed voorbeeld van. Beetje spannendere crop en je bent al een heel eind!