Het is 25 aug 2025 16:07

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste foto met bewerking en vraag :)
 Eerste foto met bewerking en vraag :)
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 17:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,
Nou mijn eerste poging tot het plaatsen van een foto. :blush De foto is een paar weken geleden genomen.

Nu ben ik aan het experimenteren met vrijstaand maken en er dan een andere achtergrond in te plaatsen. Photoshop is hier erg in verbeterd gelukkig, ik zit alleen nog met het volgende, als je de foto bekijkt zie je op haar rechterschouder (voor de kijker links) en op sommige plaatsen om haar haar een soort waas ontstaan, iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? is dit iets in de refine edge?

Het origineel:
Fotografie

Met nieuwe achtergrond:
Fotografie

Alvast bedankt voor het kijken en de tips!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 17:54 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Heeft te maken met doezelen of uitvloeien, m.a.w., hoeveel pixels om de geselecteerde pixels heen neemt PS ook mee. Met extraheren weet ik het niet, met selecteren wel. ;)

Als je de foto in een nieuwe achtergrond hebt geplakt, kun je een gum met harde rand gebruiken om de "waas" weg te krijgen en een scherpe rand te genereren. Succes!

Erg leuke foto trouwens.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 20:13 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga het meteen eens proberen, mocht het lukken zal ik de update erbij posten.
Dank je!

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 21:19 
Lid
Fotografie

Ik gebruik geen photoshop, maar GIMP...GIMP kent ook sommige tools van photoshop niet, maar daardoor heb ik, met behulp van internet, wel een veel betere manier gevonden om dit te doen. Met een goede foto als vertrekpunt imho een heel stuk makelijker met een beter resultaat.

Ik zet de foto in een nieuwe laag om in zwart wit, waar ik aan de shuivers voor de kleuren begin te trekken. Dit net zo lang tot de achtergrond zo wit als mogelijk is en het onderwerp zo zwart als mogelijk.
In een volgende stap pak ik de levels erbij om het wit helemaal wit en het zwart zo zwart als mogelijk te maken.
De volgende stap is met een witte kwast de eventueel gemiste pixels wit te kleuren en de zwarte kwast om de binnenkant van je inmiddels zwarte onderwerp echt zwart te maken.

Na al deze stappen heb je een masker gecreëerd met een zo exact als mogelijke kopie van je model. Je achtergrond als nieuwe laag aangrengen, daar je zojuist gemaakte masker op toepassen en je hoeft in dit geval enkel het wit van haar mouw nog maar met zwart bij te kleuren in het masker.

In mijn topic van het meisje met de vogel heb ik die techniek ook toegepast, kijk maar eens hoe naadloos het model op de achtergrond "geplakt" zit ;)

edit: ook zou ik de opacity van je achtergrond wat terugdringen wat er voor zorgt dat; ten eerste je onderwerp er minder geplakt op lijkt en ten tweede dat schaduwen, indien aanwezig, ook zichtbaar zijn op je "geplakte" achtergrond...wat het geheel nog echter laat lijken :)

edit2: je hebt het je hier ook niet makkelijk gemaakt met de beperkte dof...het is erg moeilijk om haartjes die zo buiten je scherptegebied liggen geloofwaardig op je scherpe achtergrond over te laten komen ;)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 21:29 
Lid

Je kan als het ware je model ook blenden in de achtergrond, de achtergrondlaag over je foto plaatsen en die dan op bv zwak licht (bij wit meestal bedekken) zetten, dekking aanpassen en dan kan je daar nog een laagmasker opzetten en de texture wegdoen, deze manier geeft een zachter en natuurlijker resultaat. Maar ik vind het resultaat al behoorlijk goed hoor, maar je ziet wel dat het erop geplakt is hé.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 21:34 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
JeroenK, voor een gratis programma is The Gimp echt niet slecht nee, maar de mogelijkheden lopen een versie of 5 achter op Photoshop. In Photoshop CS5 maak je geen ruwe selectie met het gereedschap naar keus, vervolgens gebruik je refine edge en kun je door middel van de brush aangeven waar Ps betere selectie kan maken, binnen 1 minuut heb je een perfecte selectie, zeker als de bronfoto zo makkelijk is als deze.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 21:46 
Lid
Fotografie

bobvanduin schreef:
JeroenK, voor een gratis programma is The Gimp echt niet slecht nee, maar de mogelijkheden lopen een versie of 5 achter op Photoshop. In Photoshop CS5 maak je geen ruwe selectie met het gereedschap naar keus, vervolgens gebruik je refine edge en kun je door middel van de brush aangeven waar Ps betere selectie kan maken, binnen 1 minuut heb je een perfecte selectie, zeker als de bronfoto zo makkelijk is als deze.

Ik ken de mogelijkheden van CS5 wel ;) Maar ben, zelfs na een workshop CS5, nog niet heel erg onder de indruk geraakt moet ik zeggen daar lieten ze deze functie ook zien. :blush

Maar ik zal het binnenkort eens meemaken met CS5 :D

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 22:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Niet onder de indruk van CS5....dan heb jij, of de verkeerde workshop gedaan, of jij hebt veel te hoge verwachtingen, maar CS5 verslaat met gemak ieder ander fotobewerkingsprogramma qua mogelijkheden.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 22:49 
Lid
Fotografie

bobvanduin schreef:
Niet onder de indruk van CS5....dan heb jij, of de verkeerde workshop gedaan, of jij hebt veel te hoge verwachtingen, maar CS5 verslaat met gemak ieder ander fotobewerkingsprogramma qua mogelijkheden.

Haha, nee wel onder de indruk van CS5...niet onder de indruk van de refine edge ;) Werkte wel prima, maar was me soms toch net te bewerkelijk...komt misschien ook omdat lagen toch net wat anders werken in CS5 dan in GIMP...laatste versie van PS waar ik intensief mee gewerkt heb is CS2 ;) Dat CS5 ongeveer het honderdvoudige aan mogelijkheden heeft tov GIMP was me al vrij snel duidelijk :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011 19:32 
Lid
Fotografie

Leerzaam topic dit want ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten :) .
Kan er dus ook weinig meer aan toevoegen alleen dat ik het een leuke spontane foto vind :) .

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp