Het is 20 jun 2025 04:17

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Martina
 Martina
BerichtGeplaatst: 05 apr 2016 14:20 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat een kijkers :upc

D.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Martina
BerichtGeplaatst: 10 apr 2016 21:44 
Lid
Fotografie

BAM

setting pose erg intens gaaf dus.

maar de reflectie in de ogen zijn te groot.

jouw rechter oog heeft haast geen pupil meer de linker nog net.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Martina
BerichtGeplaatst: 15 apr 2016 13:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooi beeld . Van de ogen is al gezegd, jammer. Gr.

Martina
BerichtGeplaatst: 15 apr 2016 18:43 
Lid
Fotografie

Mooi werk. Mooie ogen.
Leading eye netjes in het center.
Juiste dieptewerking.
Lekkere omzetting ook.
Dit is vakwerk.

Martina
BerichtGeplaatst: 18 apr 2016 22:32 
Lid
Fotografie

Ik heb er al eens eerder iets over gezegd.
Als je je zelf vaak in beeld brengt zou het fijn zijn als we je door je portretten leren kennen.

Zie hier toch niet veel meer dan een registratie van je zelf met een heel neutrale expressie.

Daarnaast vind ik ook de reflectie in je rechteroog te groot om mooi te zijn.
Voegt ook niets toe. Leidt mij in ieder geval af.

Vind het "vakwerk" van xafke dan ook een veel te groot compliment.

Martina
BerichtGeplaatst: 18 apr 2016 22:53 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij de reactie van Frans aan.
Voor mij een gevalletje "13 in een dozijn" Martina of Selfportrait. Ik heb deze houding en deze expressie van jou hier al een paar keer voorbij zien komen, in z/w en in kleur. Vergeleken met je eerdere Martina's en Selfportraits is deze uitvoering voor mij ook nog eens de minst mooie. De lichtvlekken in je ogen zijn voor mij te groot en bedekken ook nog eens zo goed als je hele pupil.

Martina
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 16:38 
Lid

Er is toch niets mis met die zelfportretten?
Ik vind ze mooi!
Die meid is fotogeniek en mag dus gezien worden!

D. :vlag

Martina
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 18:59 
Lid
Fotografie

Ja smaak blijft smaak. Dat is zo bij fotografie.
Maar waarom ik het vakwerk noem is omdat ik enerzijds een evolutie zie in Martina haar aanpak.
En anderzijds als model hier ook een ontwakende pose neerzet.
Door het iets hoger standpunt stelt ze zich ook kwetsbaar op.
Ik vind net dat ik in dit beeld meer contact heb met het model dan in haar eerste "selfys".

Enkele andere punten heb ik al aangehaald zoals de compositie. Probeer dit maar eens als je niet zelf achter de camera staat.
Scherptediepte zit heel lekker. Het oorbelletje zit nog netjes binnen de DOF maar de rechterschouder al niet meer wat een aangename spanning op het beeld zet.
Ook beiden goed belicht.
Over de leading eye had ik het al. Duizenden tekenaars en schilders gebruiken deze vorm van compositie. Haar haar vult mooi de negatieve ruimte in.
Ook goed in contrast tussen hooglichten en schaduwen. Net niet te zacht want dan zou het beeld vlak worden.

Als ik minpuntjes moet zoeken dan zal het vooral op technisch vlak zijn (alweer xafke?)
Dit beeld zou nog sterker worden was het genomen met 85mm.
Er zit nu een zeer licht breedhoekeffect op het voorhoofd. Met een 85mm zou het gelaat slanker zijn en de jukbeenderen nog iets harder accentueren wat sexy is.

Maar in conclusie vind ik dit wel een zeer goed werk.

Martina
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 21:01 
Moderator
Fotografie

Voor mij gewoon een mooie plaat van jezelf Martina en met zulke ogen kan het ook bijna niet mis gaan. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Martina
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 13:52 
Lid
Fotografie

Martina je moet helemaal niks.
Ik zei dat het fijn zou zijn.

Sta zelf vooral bekend hier om mijn zelfportretten met alter ego in kader van maandopdrachten, challenges etc.
Helaas komen dat soort foto's niet in het profiel terecht.

Martina
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 15:47 
Lid
Fotografie

Martina, niet zo op je teentjes getrapt. Als jij een foto plaatst en geen reactie van mij wilt hebben, of alleen maar oh's en ah's wilt oogsten, ook al zijn die niet gemeend, dan is dat ook goed.

Als je naar dit topic kijkt (aantal reacties versus het aantal views), dan is mijn conclusie dat velen naar je foto hebben gekeken, maar slechts weinigen de moeite hebben genomen / willen nemen om een reactie achter te laten. Waarom dit zo is weet ik niet. Wat denk jij dat de reden hiervan is? :dk

Martina schreef:
@Henry en @Frans. Ik zou zeggen: maken jullie eens een 'vakwerk' zelfportet, volgens jullie, en plaats deze hieronder! :)
Ik weet niet welk nut dit moet dienen, maar ik ben bereid om een recent gemaakt zelfportret te plaatsen.

Fotografie

En een recent gemaakt portret van een kroatische kok (genomen tijdens mijn vakantie afgelopen oktober)

Fotografie

Brand maar los!

:)

Martina
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 17:42 
Lid
Fotografie

Oke, omdat ik me bij Frans zijn reactie aansloot, begrijp ik dat je ook vind dat ik achter zijn opmerking over "geen vakwerk" sta.

Henry schreef:
Ik sluit me bij de reactie van Frans aan....
Ik geef vervolgens wel mijn motivatie waarom ik niet zo enthousiast ben over de foto.
Henry schreef:
...Voor mij een gevalletje "13 in een dozijn" Martina's of Selfportraits. Ik heb deze houding en deze expressie van jou hier al een paar keer voorbij zien komen, in z/w en in kleur. Vergeleken met je eerdere Martina's en Selfportraits is deze uitvoering voor mij ook nog eens de minst mooie. De lichtvlekken in je ogen zijn voor mij te groot en bedekken ook nog eens zo goed als je hele pupil.

Wat ik eigenlijk zeg is dat ik mooiere selfportretten van je voorbij heb zien komen. Wil dit zeggen dat je er hier niet meer mag plaatsen? Nee hoor! Van mij mag je er nog veel meer plaatsen, maar ik vind dat een beetje zelfkritiek ook wel mag. Ik heb gereageerd omdat anderen dit achterwege laten en jij kennelijk reacties wilt hebben (niet alleen kijkers, maar ook reacties).
Martina schreef:
UP

Martina schreef:
Wat betreft het aantal views/reacties, geen idee, boeit me eigenlijk ook vrij weinig.
Je overtuigt me dus niet met je opmerking dat het je niet boeit.

Ik constateer wel een trend dat er steeds meer mensen hier op dit forum zijn die het moeilijk vinden om een keuze te maken. Ze plaatsen vele foto's van dezelfe mus, aap of vos (om maar drie willekeurige onderwerpen te noemen). Ik heb besloten om niet meer op al die topics te reageren, want eerlijk gezegd heb ik daar hetzelfde: het worden gevalletjes "dertien in een dozijn", waarvan de mooiste vaak al lang geplaatst is.

Daarnaast volg je een HBO-studie Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie aan de Fotovakschool in Amsterdam. Als ik naar de inhoud van je opleiding kijk, dan staat daar het volgende: "In de eerste fase van de opleiding TFB wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de technische vaardigheden waarover je als professioneel fotograaf moet beschikken. Daarnaast komen thema’s uit aangrenzende vakgebieden als video, multimedia, ondernemerschap, communicatie, kunstgeschiedenis en cultuurfilosofie uitgebreid aan de orde. Naarmate je verder bent met de opleiding wordt het conceptmatig denken en werken steeds belangrijker. Uiteindelijk ben je in staat diverse inzichten en uitingsvormen uit verschillende disciplines te verwerken in een uniek fotografisch beeld of een scala aan foto’s te combineren tot één sfeervol of verhalend geheel. Bij je ontwikkeling word je begeleid door een team van professionele fotograafdocenten, veelal afkomstig uit de beroepspraktijk."

Van iemand die deze HBO opleiding volgt, verwacht ik dus een ontwikkeling in het verlengde van die opleiding. Misschien is mijn verwachting niet terecht, ben ik te ongeduldig (je bent de opleiding immers pas begonnen) of mag ik die aanname sowieso niet doen, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje teleurstellend om van jou die "dertien in een dozijn"-foto's te moeten zien, juist omdat je de capaciteiten & de interesse hebt, plus de opleiding volgt om ons ook andere dingen te laten zien. Dat je hele mooie Martina's / Selfportraits kunt maken, dat heb je al maanden geleden bewezen. Ik ben benieuwd naar je ontwikkeling. Verras me door het conceptmatig denken en werken te vertalen in bijvoorbeeld nieuwe Martina's / Selfportraits; een uniek fotografisch beeld of een scala aan foto's gecombineerd tot een verhalend geheel.

Ook achter de volgende uitspraak van Frans kan ik me helemaal vinden.
Frans schreef:
Martina je moet helemaal niks. Ik zei dat het fijn zou zijn....

Dus ook van mij moet je niks, maar ik zou het wel erg fijn vinden als je het deed.

:)

Martina
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 00:53 
Lid
Fotografie

Die opleiding moet nog zijn tijd hebben om vruchten af te werpen heh Henry.
We mogen dat nu nog niet in rekening brengen.
Ik voorspel zelfs een dipje in Martina haar werk te zien. Is iets dat ik zelf ook meemaak als ik een nieuwe stijl uitzoek of mijn aanpak verander of gewoon iets nieuws probeer. Een mens moet dat allemaal wat fijnslijpen met ervaring.

Martina
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 07:13 
Lid
Fotografie

Xafke, ik breng het niet in rekening (Niet nu, maar ook niet over een paar jaar. Mijn "verwachting" moet je dan ook meer zien als "hoop".), maar ik zou het fijn vinden als c.q. ik wil haar uitdagen om zeker bij haar volgende Martina's / Selfportraits wat anders te laten zien. Dat kan in het verlengde van haar opleiding liggen, maar is niet strikt noodzakelijk.

Mijn eigen ervaring is dat als ik een opleiding volg waar mijn passie ligt, ik door de leeromgeving, de lesstof en de interactie met gelijkgestemden zo gemotiveerd word, dat ik gelijk het geleerde gelijk wil toepassen en nieuwe dingen wil uitproberen. En ja, ik zie ook wel dat Martina de laatste tijd experimenteert met het gebruik van flitsers en softboxen, dingen die ze eerder niet heeft gebruikt. Mooie ogen kunnen voor mij niet de reden zijn om meer kopie-registraties hier te laten zien.

Martina
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 18:11 
Lid
Fotografie

Martina zit vol passie voor fotografie.
Ik heb daar een goed oog in naar de toekomst toe.

We weten allemaal dat investeren in materiaal ook een behoorlijke uitdaging is zeker als je geen inkomen of vermogen hebt zoals ons.
Beetje met een keer komt dat dik in orde.
Ik ben gestart toen ik jong was met een toestelletje van destijds 50 euro wat toen een smak geld was.

Martina
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 21:18 
Lid
Fotografie

Zie nu dat je je vooral druk maakt vanwege het vakwerk.

Ik ga het je nog een jeer vertellen.
Ik ben onder de indruk van je werk.
Mijn opmerkingen over foto's zijn nooit bedoeld om te stangen.
Portretfotografie gaat in tegenstelling tot glamourfotografie niet om uiterlijke schoonheid.
In een portret probeer je het zijn van een menst te communiceren met de kijker.
Als je dat kunt lever je vakwerk.

Vakwerk in de zin waarin ik xafke onderhand denk te kennen gaat over de tchnische aspecten van fotografie.
Lichtgebruik, kadrering, kleurtheorie etc.

Maar goed als je het op prijs stel dat ik niet meer reageer in je topics laat het dan weten.

En anders ga ik er van uit dat van mijn integriteit uitgaat en dan ook normaal reageert.

Martina
BerichtGeplaatst: 22 apr 2016 09:43 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik bekijk als neutrale kijker dit gewoon als een portret of het nu een zelfportret is of niet, dat maakt niks uit. De gemiddelde toeschouwer is zich daar nooit van bewust. En dan vind ik het toch niet lekker wegkijken . Er zit iets starends/geforceerds in, dat ik voel als ik er naar kijk. Verder is de uitsnede stand van je hoofd er ook net een die voor mij gewoon niet lekker kojkt. Kan het niet goed uitleggen, maar is gewoon hoe de foto op me inwerkt. En das voor jou als maker ook wel i teressant om te weten misschien. Hoe komt deze foto over..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp