Het is 26 apr 2024 19:00



Auteur Toch weer een vraag over naverscherpen
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 20:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal :zwaai ,

Het onderwerp naverscherpen is al vaker aan bod gekomen. Echter, er is me toch nog iets niet helemaal duidelijk, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik werk met PS CS4, en schiet in RAW en doe dus de eerste bewerkingen ook in RAW. Nu is daar al een optie om na te verscherpen. Ik ben daar echter wat voorzichtig mee, aangezien je het in PS ook kunt doen en ik het naverscherpen nu als allerlaatste handeling doe. Zijn er mensen die wel al in het RAW bestand verscherpen?

Dan het volgende. Mijn camera heeft 10 MP. Ik bewerk de foto naar smaak in PS en sla de foto vervolgens op in PSD. Bij afbeeldingsgrootte voer ik het maximaal gewenste formaat meestal meteen in, veelal 20x30 cm met 300 dpi.

Stel, ik wil die ene foto in de formaten 20x30 cm en in 10x15 cm, beide 300 dpi (want het is voor afdrukken). En ik wil hetzelfde resultaat kwa scherpte natuurlijk.

Moet ik dan alleen in het originele 20x30 PS formaat naverscherpen, dus in het PSD document met 20x30 cm en 300 dpi, en daarna naar 10x15 cm verkleinen? Of moet ik voor dat kleine fotootje apart naverscherpen?

Ik weet dus niet WANNEER / op welk moment in je workflow je moet naverscherpen, ik ben denk ik met name door de veelgelezen opmerking 'bij verkleinen altijd even naverscherpen' een beetje in de war nu vrees ik....

Ik hoop dat iemand me begrijpt en me uit de brand kan helpen...... waarvoor alvast veel dank :good !!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 21:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1544
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik schiet (bijna) altijd in RAW formaat en verscherp de foto in het RAW formaat. Zet amount op 80, Radius op 2, Detail op 60 en masking op 60. In PS verscherp ik niet meer na, eigenlijk :angel
Ik sla de foto dan in copy.Jpeg op
Voor formaat klik ik Image-Image Size en dan formaat invullen,en opslaan in een andere map ;)
Weet niet of je er wat aan heb, want er zijn zoveel mogelijkheden ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 21:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Technisch gesproken is het verscherpen in RAW voordat je PS bewerkingen gaat uitvoeren een slechte zaak.

Zie het als een contrastbewerking langs de randen. door dit contrast groter te maken wordt de afscheiding tussen twee details harder.
Ga je eerst verscherpen en dan weer gewoon contrast toevoegen ben je eigenlijk in de verkeerde volgorde bezig.

Verscherpen hoort als laatste.
Met naverscherpen wordt meestal bedoeld het verscherpen na het verkleinen van je afbeelding.

Er zijn heel veel manieren om te verscherpen.
Met maskers, selectief, in diverse kleurruimten, in verschillende lagen en natuurlijk de gekozen techniek zelf.

Om het niet te ingewikkeld te maken kun je kieze voor de unsharpmask.
Doe alle bewerkingen altijd in een aparte laag (een laag met eenkopie van het eindreultaat to dan toe) zodat je de opacity kunt aanpassen.
Er zijn uitzonderingen te verzinnen maar meestal is het verstandig deze laag op luminosity te zetten zodat je de kleure niet aantast.
Iedere foto kan zijn eigen instellingen gebruiken.
een voorbeeldkan zijn 80% radius 1.1 een drempel(treshold) gebruik ik zelf meestal niet.
Maar zonder in te gaan op de techniek is het beter als je in RGB werkt om kleien beetjes te doen. 50% 0.3 en dit dan 2 of 3 keer herhalen tot he gewenste resultaat (fijn afstemmen met de opacity in de laag).
Dan verklein je de afbeelding, hierdoor verdwijnen er natuurlijk heel veel pixels.
Nog een Unsharp mask van 50% 0.3 is vaak voldoende om na te verscherpen.

Als snel zal je zien dat het echt per foto scheelt. haar kan vaak al niet zo heel veel hebben doordat deze b.v. maar 1 pixel breed is. in de zelfde foto kunnen ogen al veel meer gebruiken.

verdiep je vooral ook in andere technieken maar zo heb je vast iets om mee te werken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 21:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1544
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Technisch gesproken is het verscherpen in RAW voordat je PS bewerkingen gaat uitvoeren een slechte zaak

Toch vind ik dit raar...als je een foto schiet in RAW en je opent in PS krijg je allerlei optie's om je foto te verbeteren. Dit is m.i. het begin om je foto naar je eigen smaak te krijgen. Maargoed, het technische ervan ben ik niet van op hoogte ;)
In PS doe ik eigenlijk weinig met de foto dan alleen horizon recht zetten bv of een vlek weg klonen ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 21:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja als je verder toch geen conrastbewerking e.d. achteraf gaat doen maar er voor kiest die in RAW te doen lijkt me dat ook prima.
En zal ook niet zeggen dat het nu gelijk een veschrikkelijk resultaat opleverd als je al wel verscherping hebt toegepast ;)
Als je alles, of veel in PS zelf nog doet, is de ene volgorde nu eenmaal net iets beter dan de andere. voor verscherpen is dit als laatste.

Zo blijft het verschepren zonder je erin te verdiepen ook een moeilijk iets om even uit te leggen.
Foto met weinig detail kun je ook gerust met een radius van 2 doen.
Gebruik met name in z/w een radius van b.v. 25 of 30 krijg je lekker contrastrijk plaatje mee. kan je in kleur ook doen maar dan moet je de hoeveelheid en de opacity wel vaak veel minder doen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 22:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1544
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik doe dus alle bewerkingen in RAW, en natuurlijk zijn er bewerkingen die de andere ongedaan kunnen maken of zelfs kunnen verslechteren, maar je heb daar bepaalde stappen voor ;)
Denk dat ieder z'n z'n manier heeft, een slechte foto blijft slecht :( ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 07:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Veel dank alvast mensen, voor het delen van jullie kennis. Naverscherpen doe ik bij voorkeur ook pas echt op het allerlaatst, ervaring leerde me dat dat bij mij het beste resultaat opleverde.

Wat mijn echte vraag is, is de volgende:

Stel, ik wil een en dezelfde foto in de formaten 20x30 cm en in 10x15 cm, beide 300 dpi (want het is voor afdrukken). En ik wil hetzelfde resultaat kwa scherpte natuurlijk.

Moet ik dan alleen in het originele 20x30 PS formaat naverscherpen, dus in het PSD document met 20x30 cm en 300 dpi, en daarna naar 10x15 cm verkleinen? Of moet ik pas verscherpen op het moment dat de foto reeds 10x15 cm is?

Hier zit ik altijd te rommelen, ik weet dan vervolgens ook niet hoe ik de verscherping in mijn PSD bestand moet opslaan, als ik pas NA VERKLEINEN moet verscherpen....

Ben benieuwd of iemand hier een goed idee over heeft!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 08:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Begrijp je wel maar weet ook even niet hoe of wat.
Je bestand veranderd namelijk niet met dpi instellingen want die gelden pas op papier.
Tot die tijd hebben we met pixels te maken.
En zolang je foto het volle aantal pixels heeft is deze altijd op dezelfde manier juist, of niet, verscherpt.

Bij een kleine afdruk met 300dpi komen niet alle details op de foto en moet je hier dan extra verscherpen ja of nee :unsure
En de vraag dan hoe, want je hebt nog steed de pixels voor je neus en die zijn nog steeds goed verscherpt, meer zou te vel worden.

Pesoonlijk denk ik dat het niet heel veel verschil uit zal maken in de afdruk.
Maar je kunt wat testen doen natuurlijk.
Zou gen 2 psd's opslaan :) buiten je psd kun je natuurlijk gewoon een afgewerkte foto opslaan die speciaal voor die afdruk is en niet meer gewijzigd hoeft te worden.

Ben benieuwd of hier nog meer reactie's op volgen :)
Zelf probeer ik zo goed mogelijk te verscherpen, met mijn beperkte kennis en bekrompen handigheid, maar ga altijd uit van de pixels in hoeveel dat moet zijn.
Ongeacht wat voor afdruk.

Zag overigens oop de fotovakschool hier ook een foto hangen die extra verscherpt was omdat hij groot was afgedrukt. Was is dat foei lelijk zeg en bovendien zonde van die prachtfoto die er hing.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 17:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb eeb klein experiment gedaan.
Eerst een foto met grote afmeting verscherpt met lekker extreme waarden zodat je het effect goed kunt zien (USM).
Daarna een verkleinde versie verscherpt met dezelfde instellingen als bij de grotere.
Tot slot beide resultaten vergeleken op 100% afbeeldingsgrootte.
Je raadt het misschien al. De tweede foto is extremer verscherpt.

Daarna gekeken naar het effect van eerst versherpen en daarna verkleinen.
De verscherpingseffecten zien er in de kleiner foto minder extreem uit.
Dat vind ik zelf ook wel logisch. Bij het verscherpen worden lichte delen over een bepaalde afstand lichter gemaakt en donkere donkerder. Bij het verkleinen wordt die "bepaalde" afstand (van de halo) in elkaar gedrukt.
Mijn advies zou zijn om pas te verscherpen na het verkleinen. Je ziet dan het beste wat je doet. Voor een afdruk op papier verscherp je een overigens tandje zwaarder als voor presentatie op een beeldscherm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 17:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hey wat goed Frans :up ! Dankjewel voor het delen van de resultaten! Ik vind het eigenlijk ook allemaal wel heel logisch klinken...

Dan nog het volgende, misschien weten jullie dat:
Moet je nu verscherpen met een weergave van de afdrukgrootte, of bij een weergave van het werkelijk aantal pixels (wat volgens mij wordt verstaan onder 100% in andere topics)? Het lijkt mij juist dat je het dan moet doen bij weergave van de afdrukgrootte toch?

Pfff wat een lastige materie eigenlijk nog zeg... :unsure


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Toch weer een vraag over naverscherpen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 20:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 101
Woonplaats: Breda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Interessant topic om te volgen, ik ben ook nog zoekende hoe en wanneer te verscherpen, maar de tips in dit topic ga ik ook zeker uitproberen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed