pdm_fotografie schreef:
Leuk idee Frans. Ik ben benieuwd naar alle verschillende versies. Zoveel mensen, zoveel smaken denk ik dan.
Wat betreft de smaken heb je gelijk. Zij het dat een correctie wel een verbetering moet inhouden. Er zijn kleuren waarvan je zeker kunt weten dat ze niet kloppen. Die kun je wegwerken. Contrastverhoging heeft altijd zijn prijs. De winst moet dan ook altijd liggen in het belangrijkste deel van de voorstelling.
Citaat:
-Afbeelding gedupliceerd / Om tussendoor het verschil en het eindresultaat te zien.
-Hoogdoorlaatfilter op 0,4 pixels en overvloeimodus op bedekken / Om te verscherpen.
-Curvenlaag met lineair contrast in een lichte S-curve - Om het contrast te verhogen.
-Niveaulaag met waarden van 6-0,91-253 / Om de Schaduwen,Middentonen en Hooglichten te corrigeren.
-Fotofilterlaag met een warm filter (85) op 20% - Omdat het me een mooie zomerse dag leek een warmere tint meegegeven, gezien de kledij ik niet verwachtte dat het er zo koel uitzag als op jouw foto

-Verscherp met onscherp masker op 100,1,35 / Verscherpen.
Verscherpen doe je beter als laatste bewerking. Het introduceert artefacten die versterkt kunnen worden door latere bewerkingen.
Een S curve is heel gebruikelijk om het contrast te verhogen. Wel zou je de blendmodus op lichtsterkte kunnen zetten om eventuele kleurveranderingen er uit te halen.
De foto kan inderdaad wat meer warmte gebruiken. Ik zou dat niet met een kleurfilter doen.
Er zijn subtielere manieren mogelijk.
@Tony: Van de automatische functies heb je de enige gebruikt die bijna altijd tot een verbetering leidt. Hiermee wordt het wit- en zwartpunt ingesteld en het contrast lineair verhoogd.