Wolves fotografie schreef:
@Ebbot: duidelijke uitleg v.w.b. smoothing. Ik gebruik zelf geen GIMP, maar ik raad het wel aan cursisten aan als gratis mogelijkheid. Gegarandeerd dat ik deze vraag dus ook nog wel een keer ga krijgen en nu weet ik tenminste wat ik moet antwoorden.

Thanks!

Anytime.

Ik ben zelf trouwens niet goed bekend met Gimp, maar deze optie zit in meer programma's, waaronder Corel Photopaint welke ik tot voor kort veel gebruikt heb. Daar zit trouwens een preview-optie in en kan je direct zien wat het verschil is tussen het origineel en de te saven bestand. Geen idee of de preview-optie in Gimp zit. Hmm... Misschien toch eens kijken... Tis toch gratis...
Momentje... website zoeken... downloaden... installen... kopje koffie? .. o wacht, gaat snel... instellingen... starten... ha het werkt! Tenminste... Ja toch... Eep! het ziet er gek uit... even zoeken... bestandje openen... Ja lukt... omzetten naar sRGB?... hulp online zoeken... wel een boel windowtjes hoor... wel in het Nederlands, dat is goed... Ok, aanbevolen, doch optioneel, maar niet verplicht... oke, openen dus... dat ziet er heel anders uit dan ik gewend ben, maar wel grappig... ok, dan opslaan als... jpg... uitgebreide instelling... AH! "Voorbeeld in hoofdvenster" Yup... Schuiven maar en je ziet meteen het resultaat... Prachtig! Nouja, het kunen instellen dan. Je ziet ook meteen hoe groot het bestand wordt. En hoe lelijk flinke compressie eigenlijk is.
Ok, weten we dat ook weer.