Het is 20 jul 2025 13:58

Auteur GIMP 2.0 - Smoothing
 GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 11:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb even een vraag over het opslaan van een foto naar JPEG in GIMP. Bij het opslaan is er de optie om een bestand voor 100% kwaliteit op te slaan, vervolgens is er een optie genaamd "Smoothing".

Klopt het dat hierdoor de foto ook waziger wordt? Want het valt mij op dat na opslaan het bestand via windows viewer onscherp is, terwijl het bestand in de GIMP gewoon scherp is.

Waar is smoothing nu precies handig voor? want als het echt de foto 'zachter' maakt snap ik het nut er niet van aangezien je ook kan vervagen in het programma zelf!

oh; en aangezien ik in RAW fotografeer; is GIMP dan wel het meest handige programma, of kan ik beter op zoek gaan naar Photoshop of dat programma van Nikon zelf om het meest uit mijn bewerking te halen?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 11:47 
Lid
Fotografie

JPG compressie kan zeker bij flinke compressie voor behoorlijk wat lelijke "artifacts" zorgen.
Smoothing vereffent dat een beetje.
Het werkt als ruisonderdrukking, maar dan een niet zo'n goede, want het maakt ook details onscherp.
Je kan dit effect het best zelf zien en leren beheersen door een plaatje te maken in Gimp van effen gekleurde vlakken en contrastrijke (zwarte) lijnen en bijvoorbeeld tekst. Sla het plaatje dan op met verschillende JPG-kwaliteiten en doe het daarna nog een keer maar dan met flink wat smoothing erbij.

Voor mooie foto's zou ik overigens absoluut geen sterke compressie gebruiken en de kwaliteit maximaal houden.
Dan heb je ook geen smoothing nodig.

"vroeger" was sterke compressie meer nodig dan nu. Toen we nog internetten over de telefoonlijn en we nog bestanden op floppies uitwisselden. Tegenwoordig zou je hoogstens voor je datalimiet op je eigen website nog voor hoge compressie kunnen kiezen, maar er zijn genoeg hosts-sites enzo die je daarbij kunnen helpen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 11:59 
Lid
Fotografie

En met compressie bedoel je het schalen van de foto van bijvoorbeeld 4000 pixels naar 700 pixels neem ik aan?

Ik had het inderdaad uitgeprobeerd met de foto, maar nog niet met contrastrijke lijnen icm tekst. Dat zal ik nog eens gaan uittesten.

Binnenkort ga ik bij een goede vriend van me langs die mij gaat helpen bij het opzetten van een website. Is een ICT'er, fotogek en heeft ook een leuke website. Als ik het goed begrijp heeft hij een provider gevonden waar er onbeperkt datalimiet is, dus in dat geval zou compressie ook geen issue meer zijn!

Maar goed, het is me nu iets duidelijker geworden!

GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 12:11 
Lid
Fotografie

Nee, compressie is het kleiner maken van het bestand, maar alleen in bytes, niet in formaat/pixels.

Voorbeeld van eigen situatie / toestel:
Een RAW foto van 6 megapixel is ruwweg 6MB groot.
De standaard hoge kwaliteitscompressie van een toestel maakt er gemiddeld 2,5MB van.
Je kan de foto ook met een fotoeditor opslaan met een zware compressie naar bijvoorbeeld 500kB.
In formaat is die nog steeds circa 3000x2000, maar het aantal bytes is met een factor 12 gereduceerd.
Het verlies is dus terug te vinden in de details in de foto.
Met truukjes (gebaseerd op eigenschappen van het menselijk oog: op afstand en bij goed formaat zie je weinig van de compressie, maar bij kwaliteits-monitoren en grote schermen is dat heel anders tegenwoordig) is dus een boel detail uit de foto gehaald.
Bij een gewone drukke snapshot is het verschil minder snel te zien dan bij een kwaliteitsfoto of bij tekeningen.

GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 12:21 
Lid
Fotografie

Is het dan niet beter om een foto te schalen om kwaliteits/detail verlies te voorkomen? En de hoge kwaliteitscompressie in een toestel; kan die dan niet beter uitgezet worden? Of doe je dat door in RAW zelf te fotograferen?

GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 19:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gewoon_Gerard schreef:
En de hoge kwaliteitscompressie in een toestel; kan die dan niet beter uitgezet worden? Of doe je dat door in RAW zelf te fotograferen?
:yes Een RAW-bestand is een ongecomprimeerd bestand (in tegenstelling tot een JPG-bestand). Dit kan je ook zien aan de grootte van het bestand.

@Ebbot: duidelijke uitleg v.w.b. smoothing. Ik gebruik zelf geen GIMP, maar ik raad het wel aan cursisten aan als gratis mogelijkheid. Gegarandeerd dat ik deze vraag dus ook nog wel een keer ga krijgen en nu weet ik tenminste wat ik moet antwoorden. :D Thanks! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 20:22 
Lid
Fotografie

ok, thanks voor de heldere uitleg u beiden! :D

GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 22:05 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
@Ebbot: duidelijke uitleg v.w.b. smoothing. Ik gebruik zelf geen GIMP, maar ik raad het wel aan cursisten aan als gratis mogelijkheid. Gegarandeerd dat ik deze vraag dus ook nog wel een keer ga krijgen en nu weet ik tenminste wat ik moet antwoorden. :D Thanks! :up
Anytime. :)

Ik ben zelf trouwens niet goed bekend met Gimp, maar deze optie zit in meer programma's, waaronder Corel Photopaint welke ik tot voor kort veel gebruikt heb. Daar zit trouwens een preview-optie in en kan je direct zien wat het verschil is tussen het origineel en de te saven bestand. Geen idee of de preview-optie in Gimp zit. Hmm... Misschien toch eens kijken... Tis toch gratis...
Momentje... website zoeken... downloaden... installen... kopje koffie? .. o wacht, gaat snel... instellingen... starten... ha het werkt! Tenminste... Ja toch... Eep! het ziet er gek uit... even zoeken... bestandje openen... Ja lukt... omzetten naar sRGB?... hulp online zoeken... wel een boel windowtjes hoor... wel in het Nederlands, dat is goed... Ok, aanbevolen, doch optioneel, maar niet verplicht... oke, openen dus... dat ziet er heel anders uit dan ik gewend ben, maar wel grappig... ok, dan opslaan als... jpg... uitgebreide instelling... AH! "Voorbeeld in hoofdvenster" Yup... Schuiven maar en je ziet meteen het resultaat... Prachtig! Nouja, het kunen instellen dan. Je ziet ook meteen hoe groot het bestand wordt. En hoe lelijk flinke compressie eigenlijk is.

Ok, weten we dat ook weer. :DD

GIMP 2.0 - Smoothing
BerichtGeplaatst: 13 sep 2010 23:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
:good :good :good

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website