Het is 27 jul 2025 16:41

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ~full speed~
 ~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 16:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Weer even genoten van de snelheids duivels! :)
Deze whippet komt met een snelheid tussen de 45 en 60 km er uur voor bij rennen. Pure passie van een dier in zijn element!
De paal staat mega lelijk in de weg maar met deze snelheid kun je niet kiezen waar precies ie wat doet. Dit zijn de standaard afzettingen op de baan. Ik zie het zelf niet eens meer. ;) ;)

Fotografie

edit: die witte stipjes zijn regendruppels. :)

Laatst bijgewerkt door Nuelle op 01 mei 2015 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 16:24 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:super die paal is zonde maar ik begrijp uw uitleg wel :up het gaat over fractie's van een seconde

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:01 
Lid
Fotografie

Knap vastgelegd :good2

Profiel op dit foto forum
 ~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:05 
Lid
Fotografie

Mooie foto :up
Lekker scherp, fraai van kleur.
Mooi om te zien hoe de onscherpte in het gras de rennende hond omsluit.

Heb je deze gemaakt met de 1D of heb je hiervoor nog 6D/60D gebruikt?

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:14 
Lid
Fotografie

Dankjewel FiToLo, NikonP90 en Henry!

@Henry: met de 1D. :) Op 2.8. Ik hou van die onscherpte :)
(De 60D gebruik ik eigenlijk niet meer. Die ligt in de koffer. Just in case. Misschien moet ik hem verkopen….)
Het enige nadeel van de 1D is het beperkte aantal 10MP. Ik ben gewend meer in te zoomen en dan te schieten maar ik kan eigenlijk nauwelijks croppen. Dus ik ben mezelf een andere techniek aan het aanleren. Echt laat schieten en de hond zo dichtbij mogelijk laten komen. Deze is niet ingezoomt en met de 70-200 gemaakt.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:19 
Lid
Fotografie

De kleine scherptediepte bij f/2.8 is ook heerlijk. Nadeel is alleen dat je wel eens een misser pakt.
Je bedoelt waarschijnlijk "uitzoomen" in plaats van "inzoomen".

Om een behoorlijke afdruk te maken heb je aan 4Mb nog ruim voldoende, dus droppen kan nog wel degelijk. De 10MP sensor van de 1D biedt hiervoor voldoende ruimte. Aan de andere kant: het is nooit verkeerd om jezelf een andere techniek aan te leren.
Wat je nog kunt doen, is een 1.4x converter er tussen zetten. De kwaliteit gaat met een 1.4x converter niet veel achteruit en je hebt weer de ruimte die wilt hebben. Enig nadeel is dat een 1.4x converter je portemonnee weer wat lichter maakt (of juist wat zwaarder als je het terug ontvangen muntgeld daar ook in bewaard...).

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:24 
Lid
Fotografie

Goeie tips weer!
Ik bedoelde niet ingezoomt. Dus op 70mm genomen. Of zeg ik iets anders dan ik bedoel? :rof

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:34 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Het enige nadeel van de 1D is het beperkte aantal 10MP. Ik ben gewend meer in te zoomen en dan te schieten maar ik kan eigenlijk nauwelijks croppen. Dus ik ben mezelf een andere techniek aan het aanleren. Echt laat schieten en de hond zo dichtbij mogelijk laten komen. Deze is niet ingezoomt en met de 70-200 gemaakt.
Eerlijk gezegd snap ik de zin in het blauw dan niet :)

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 17:51 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Nuelle schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de zin in het blauw dan niet :)

Ik zeg het niet goed. Ik bedoel: ik ben gewend de honden van een veel groter afstand te schieten. Dan crop ik ze vaak wat meer en hou ik een goed beeld over. Dat kan nu niet. De andere kant is dat met minder weer, het was donker, de iso omhoog moet en je toch beeldverlies krijgt. Met inzoomen bereik ik dan eigenlijk hetzelfde effect als later croppen merkte ik. Gewoon veel ruis en ik hou niks over. Ik moet nog even wennen. Op meer fronten verlies je kwaliteit. Maar je moet schieten met wat de camera fijn vindt en dat is even weer maatjes worden. :)

~full speed~
BerichtGeplaatst: 01 mei 2015 20:27 
Moderator
Fotografie

De actie spat er van af, geweldig. :up

Het lichaam mooi in beeld zo, de kracht spat er vanaf.
Over de paal is al genoeg gezegd, bij actieplaten heb je gewoon niet altijd de tijd om alles klaar te zetten en zo. Neemt niet weg dat het jammer is.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 09:26 
Lid
Fotografie

Schitterende actie Nuelle! en mooi van kleur en scherpte :up
Gr Jan

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 10:48 
Lid
Fotografie

Thanx!!!

@Joop: ik ben inderdaad al blij dat er geen hekwerk staat. Meestal is de baan niet fotogeniek. Je moet doen met wat er is. ;-) Zonder de palen rennen ze dwars het veld over. :D :D

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 10:56 
Lid
Fotografie

Knap plaatje met een heerlijke scherpte..... :super

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 11:51 
Lid
Fotografie

Dat het een mooie foto is staat buiten kijf.
Toch heb ik wel wat puntjes waar ik zo mijn gedachten over heb. Je wilt de lat toch hoger leggen voor jezelf, dan mag je ook kritisch kijken.
De paal, ik begrijp dat het niet zonder kan, maar dat hij hier net dwars door zijn/haar kop loopt vind ik storend. Wellicht een fractie later afdrukken zodat hij/zij tussen de palen gevangen kan worden.
Mss kun je de honden ook "pannen" zodat de snelheid nog beter uit de verf komt. Dan vervagen de stokken vanzelf wel en heb je daar geen omkijken meer aan.
Tenslotte een vraag aan jou over de houding van de hond. Is dit de mooiste houding van de hond tijdens de race? Is het niet mooier als hij/zij zijn voorpoten gestrekt heeft? Je weet ik heb er geen bal verstand van, maar twijfel nu wel over deze houding. Is de houding waarin je hem hebt gefotografeerd de meest karakteristieke? Ik hoor het wel.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 14:23 
Lid
Fotografie

Dankjewel Poezemie en dank voor je kritisch blik Conny! Jij hebt de foto goed onder de loep genomen. En nu ga ik proberen een zo goed mogelijk antwoord op je vragen te geven. :)

De omstandigheid van de paal hier is ongelukkig. Helemaal met je eens. Toch zie ik het zelf amper meer omdat ik gewend ben aan de omgeving van de renbanen. Toch hoop ik nog eens eentje te schieten vrij van dit soort "doorboringen" maar dat is een life mission. :) Ik denk dat ik het zelf niet meer zie na al die renbaan foto's. De baasjes ook niet want deze staat inmiddels op een zonnescherm voor de auto van dit baasje. Erg grappig nietwaar? :)
Een fractie later afdrukken is geen optie. Een fractie later is de hond al voorbij. Tis echt maar zo'n kort momentje dat ie voor je langs komt. Ik lig in een hoek en de totale lengte dat ze rennen is 350 of 280 meter. Het baanrecord op zand in staat op de naam van een reu en die rent 280 meter in 17,92 seconden. Ze schieten dus voorbij. Echt veel keus in waar je gaat staan is er niet i.v.m hoe de baan is opgebouwd en je moet erg rekening houden met dat je niet stoort als fotograaf. Er zijn camera's uit handen geslagen door baasjes van fotografen die storen omdat ze een mooie foto willen. Of verboden nog op de renbanen te fotograferen. Te ver naar voren hangen, teveel bewegen, een enkele malloot met een flitser ect. Tja, terrecht denk ik dan. Deze mensen trainen een heel jaar voor de wedstrijden en als de hond gestoord wordt kost dat veel tijd op de klok. En maar niet te spreken van de vreselijke gevolgen als de hond afgeleid wordt en valt met deze snelheid. Of tegen een ander komt hierdoor en die valt… De gevolgen kunnen dodelijk zijn...

Ik heb hier gepand maar het gaat zo snel dat je pan beweging keisnel is en heel kort. Als ze aankomen kies ik uit op welke ik ga scherpstellen, als ik/de camera hem "in het vizier" heb, is ie al voor me.
Voor het echt mooie pan effect moet ik iets verder van de honden af gaan staan. Dit was de eerste keer dat ik deze camera mee nam naar de renbaan dus ik wilde wel met aantal goeie thuis komen. :rof

De houding zoals deze noem ik zelf altijd "de kangaroo". 1 poot op de grond en de rest ervan af en het lijf naar voren. De mooiste houding in deze sport is alle poten los van de grond of geheel gestrekt. Ik zelf heb een voorkeur voor "de kangaroo". Dan zie je de spieren zo mooi. En is ook een karakterestieke houding.

Zoë in kangaroo stand:
Fotografie

gestrekt:
Fotografie

alle pootjes onder: (niet echt bewerkt dus je ziet bovenin een paar voeten :D :D :vlag )
Fotografie

Zo, een hele uitleg!! :rof

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 14:31 
Lid
Fotografie

Mooi uitgelegd!
De extra foto's zijn trouwens ook erg mooi :up
Met name de concentratie en de "wil om te winnen" bij de honden in de extra-2 en extra-3 vind ik prachtig om te zien.

Mooi aan foto 1 vind ik het ontbreken van de mondbescherming, zodat je de gevaarlijke tanden kunt zien waarmee ze de haas willen pakken.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 14:52 
Lid
Fotografie

Kijk eens aan wat een uitgebreid antwoord, daar ben ik blij om. Ik snap als dit de eerste keer is dat je de deze camera meeneemt je dan zeker met een aantal goede platen wilt thuiskomen. Dat zou ik ook willen!
De houding "kangaroo" is dan toch representatief. Mijn voorkeur gaat uit naar de bijgevoegde foto "gestrekt'. Dat wordt deel ook bepaald door persoonlijke smaak. Het liefst zonder de mondkappen...
Het pannen kan ik er niet in terug zien, komt de hond hiervoor in deze opname dan niet teveel op je afgerend? Als ik ga "pannen" dan pik ik de wielrenner, in mijn geval dan, ergens op het rechte eind op. Ik volg hem met de focus en wanneer hij haaks is op mijn positie druk ik af. Dan zie je ook de beweging vastgelegd icm snelheid. Hier zie ik dat niet terug, voor mij is het toch een bevroren beweging. En mss kan je de honden wel helemaal niet "pannen' zoals ik doe bij het wielrennen.
Al met al dank voor je toelichting en de extra bijgevoegde foto's. Top.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 16:51 
Lid
Fotografie

vind de plaaltjes er gewoon bij horen.
al staat die ene erg ongelukkig.
gewoon een mooie plaat.

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 20:23 
Moderator
Fotografie

Heel netjes vastgelegd. :up

Ondanks dat ze er horen te staan en dat het moeilijk is om op het juiste moment af te drukken vind ik de paaltjes en het touw toch storen en dan natuurlijk met name degene direct achter de kop. :)

De andere 3 foto's zijn ook knap gedaan. :upc

~full speed~
BerichtGeplaatst: 02 mei 2015 20:49 
Lid
Fotografie

Knappe foto. De paaltjes had ik zelf weggepoetst. Zonder muilkorf en jasje ontbreekt het wedstrijdelement toch.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende