Het is 19 aug 2025 14:06

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Biscuit
 Biscuit
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 22:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi,

Mijn ratjes zijn vaak mijn slachtoffers, maar die zijn zo beweeglijk dat het bijna niet te doen is om ze netjes op de foto te krijgen.
Ik vind dat het bij Biscuit aardig gelukt is :D
Ik zou het fijn vinden om tips te krijgen, om het de volgende keer beter te doen :D

Fotografie

Laatst bijgewerkt door sannespringt op 04 mei 2011 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Biscuit
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 23:26 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Geslacht: Man
Hoi Sanne,

Het oogje en een stukje van de wang staan er ragscherp op en de rest niet, dus ik denk dat je een groot diafragma[klein diafragma getal] gebruikt hebt.....ook zie ik nogal wat ruis in de foto.
Maar dat is allemaal gissen, want de Exif staat niet meer in je foto, dus we kunnen hier niet zien welke instellingen je nu gebruikt hebt.
Zet anders je Exifgevens even erbij, dus type camera, Diafragma, Sluitertijd, ISO, brandpuntafstand[aantal mm.], belichting, wel flits of niet.

Ik denk dat de ISO vrij hoog staat en dat je wel geflitst hebt....beter is 't om de ISO wat lager te zetten en dan buiten met voldoende licht en zonder flits ervoor proberen te zorgen om een zo snel mogelijke sluitertijd te krijgen, dan 'bevries' je de snelle bewegingen als 't ware. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 00:00 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je tips!

Ik zal even kijken voor de Exifgegevens ;)

Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 00:02 
Lid
Fotografie

Exifgegevens staan toch bij de eigenschappen van de foto?
Ik kan ze niet vinden :blush

Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 08:06 
Lid
Fotografie

Misschien komt dat omdat je de foto opgeslagen hebt in .PNG formaat?
Als ik jou was zou ik (toch zeker grotere foto-s) voor JPEG (JPG) kiezen.
.PNG slaat dan wel (berperkt) verliesloos op, maar is meer geschikt voor kleine bestandjes (als betere vervanger voor GIF bestanden)
Verlies van kwaliteit kun je beperken dor in RAW (NEF) te schieten, daar je bewerking op doen en als laatste pas op te slaan in JP(E)G.
Misschien staat de EXIF nog in je originele plaat?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 11:25 
Lid
Fotografie

Helga schreef:
Misschien komt dat omdat je de foto opgeslagen hebt in .PNG formaat?
Als ik jou was zou ik (toch zeker grotere foto-s) voor JPEG (JPG) kiezen.
.PNG slaat dan wel (berperkt) verliesloos op, maar is meer geschikt voor kleine bestandjes (als betere vervanger voor GIF bestanden)
Verlies van kwaliteit kun je beperken dor in RAW (NEF) te schieten, daar je bewerking op doen en als laatste pas op te slaan in JP(E)G.
Misschien staat de EXIF nog in je originele plaat?

Ik sla ze eigenlijk altijd op in PNG. Zal ze dan voortaan in JPEG opslaan =)
En ik heb de orginele plaat helaas op de harde schijf staan, en die heeft mijn vader op zijn werk.
Dus misschien dat ik dan vanavond even voor de exif kan kijken..

Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 19:12 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Anders een JPEG bestand posten, dan kunnen de meesten hier zelf de Exif van de foto uitlezen.

Ik doe dat via Opanda IExif, dat is gratis te downloaden. ;)

Biscuit
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 20:13 
Lid
Fotografie

Hij staat er nu in jpeg :D

Biscuit
BerichtGeplaatst: 05 mei 2011 21:40 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Je hebt een hele langzame sluitertijd gebruikt, waardoor 't juist moeilijk wordt om deze bewegelijke diertjes scherp erop te zetten......hoe sneller je sluitertijd, des te minder kans op bewegingsonscherpte, dus dan heb je minder kans dat je onderwerp bewogen is op de foto.
Dat geldt natuurlijk ook voor jezelf.......hoe langzamer je sluitertijd, des te meer kans dat een beweging van de camera zorgt voor een bewogen foto.

Ook staat je diafragma helemaal open[laag f-getal] en daardoor krijg je maar een klein gedeelte van je foto scherp.....soms is dat ook wat je wilt, maar in dit geval had je diafragma wat geknepen moeten worden om het hele koppetje er scherp op te krijgen.
Aan de andere kant had je met een kleiner diafragma[groter f-getal] een nog langzamere sluitertijd gehad en dat wil je ook niet.
De ISO staat al op 800[daardoor ook knap wat ruis] en die had zeker niet hoger gekund[nog meer ruis], dus daarmee had je ook geen snellere sluitertijd kunnen creëren.

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om buiten foto's van de ratjes te maken, want daar heb je voldoende licht om zonder te flitsen, met een lage ISO en een wat kleiner diafragma toch een snelle sluitertijd te hebben.

Mocht je de mogelijk hebben dan zou ik tussen de 1 à 2 uur na zonsopkomst, of 1 à 2 uur voor zonsondergang proberen om buiten te foto's ervan te maken, dan heb je "mooi" licht buiten en is 't licht niet te hard.

Zet je ISO op 100 of 200 en je diafragma op ongeveer f/7.1 à f/8 en hou dan in gaten dat je sluitertijd[regelt ie automatisch] niet langzamer dan ongeveer 1/200 à 1/400 komt.
Mocht ie wel onder de 1/200 komen dan kun je de ISO nog op 400 zetten, of 't diafragmagetal iets verlagen.
De sluitertijd gaat dus omlaag als je het diafragmagetal verhoogd, of als je de ISO verlaagd.
Als de ratjes goed stil zitten mag je sluitertijd ook iets trager zijn. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp