Mooie foto's maak je niet vanzelf, daar gaat veel tijd inzitten.
Wat voor gedachte vooral opkomt bij mij, wanneer ik deze foto's zie, is de drukte in de foto's. En wat je natuurlijk nog moet leren, maar ook moet gaan leren, is om altijd een aantal 'standaardregels' in je achterhoofd te houden. Bijv, als ik een duidelijke horizon in mijn foto hebt, staat die meestal recht, tenzij je hem bewust scheef zet om een bepaald effect mee te geven aan de foto. Maar ook letten op je compositie, is er daar een van. Kijkend naar de laatste, is het bijv. erg jammer dat het paard links afgesneden wordt. Natuurlijk kun je in bepaalde foto's de foto beter maken wanneer je iets afsnijd, maar in deze foto naar mijn smaak niet, tenzij je hem verder ingezoomd had. Maar dat is van de foto afhankelijk, en het gevoel voor compositie, dat ontwikkel je vanzelf. Zolang je hier maar veel plaatst en reageert, zal dat gevoel ervoor waarschijnlijk snel komen.
Wat me ook opvalt, is dat je vaak storende elementen in deze foto's hebt. Zoals bij foto 1, de schoen linksonder in de foto. Heeft geen enkel toevoegend of versterkend effect aan deze foto, en stoort dus eigenlijk alleen maar. Probeer ook daar op te letten. Als je een foto gemaakt hebt, moet je eigenlijk denken, wat zou er nu nog beter kunnen aan deze foto? Valt me iets op, iets dat eigenlijk niet in de foto had gehoeven? Als je zoiets ontdekt, kun je de foto opnieuw maken, maar dan zonder dat storende puntje erin. Geduld is een schone zaak in dit vak, ik ben zelfs regelmatig een half uur 1 object aan het fotograferen, totdat ik pas echt helemaal tevreden ben. Wanneer ik er zelf ook echt tevreden over ben, geeft dat een goed gevoel, omdat ik er zoveel moeite in heb gestoken. Maar het gevoel over bepaalde foto's, of hij perfect is of niet, dat zul je snel ontwikkelen.
Wat ik zie in de EXIF, is dat je al gauw naar ISO waardes van 3200 gaat. Blijkbaar kan jouw camera dit prima aan, in tegenstelling tot de mijne

, maar heb je hier bewust voor gekozen?
Wat me in positieve zin opvalt, is de belichting, kleuren en witbalans in deze foto. Zeker de eerste twee, die binnen zijn genomen. Vaak ontstaan daar al gauw problemen met witbalans, zeker als je nog niet weet hoe met je camera om te gaan. Bravo wat dat betreft.

Heb ook een vraag, gebruik je enige bewerkingssoftware? Zo nee, moet je je daar ook eens in verdiepen, of er hier eens een vraag over stellen. Daarmee kun je tegenwoordig veel doen, en veel foto's opknappen. Of horizon rechtzetten bijvoorbeeld.
Over de commentaren die ik hierboven heb gegeven:
Ik probeer je niet af te kraken. Allesbehalve. Ik noem alleen wat punten die me te binnen schieten bij deze foto's. Dat bedoel ik heus als tips, in de hoop dat jij er iets mee wil en kunt doen, en zo kunt groeien als fotograaf.

Gewoon lekker veel rondkijken hier op PD, daar een voorbeeld aan nemen, en proberen zoveel mogelijk te doen met de tips die je krijgt op je foto's, je camera door en door leren kennen, dan kom je er vanzelf.

Ben vooral niet bang om foto's te plaatsen. Kijk anders maar eens naar mijn eerste foto's. Daar schaam ik me nu weliswaar dood voor

, maar door veel te plaatsen en te reageren heb ik wel heel veel geleerd.