Het is 21 aug 2025 20:53

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn allereerste foto's
 Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 15:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo ik heb vanochtend mijn nieuwe camera uitgeprobeerd *Nikon D3200 18-55 VR Kit* en ik wou dit graag even met jullie delen :)
Ik vind de foto's zelf niet zo mooi,Maar hoe zou ik het anders kunnen doen ?,Ik nog weinig verstand van de camera dus ik heb de GUIDE gebruikt om zo toch wat te proberen.

1:
Fotografie

2:
Fotografie

3:
Fotografie

4:
Fotografie

Tips en commentaar zijn van harte welkom :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 16:28 
Lid
Fotografie

Mooie foto's maak je niet vanzelf, daar gaat veel tijd inzitten.
Wat voor gedachte vooral opkomt bij mij, wanneer ik deze foto's zie, is de drukte in de foto's. En wat je natuurlijk nog moet leren, maar ook moet gaan leren, is om altijd een aantal 'standaardregels' in je achterhoofd te houden. Bijv, als ik een duidelijke horizon in mijn foto hebt, staat die meestal recht, tenzij je hem bewust scheef zet om een bepaald effect mee te geven aan de foto. Maar ook letten op je compositie, is er daar een van. Kijkend naar de laatste, is het bijv. erg jammer dat het paard links afgesneden wordt. Natuurlijk kun je in bepaalde foto's de foto beter maken wanneer je iets afsnijd, maar in deze foto naar mijn smaak niet, tenzij je hem verder ingezoomd had. Maar dat is van de foto afhankelijk, en het gevoel voor compositie, dat ontwikkel je vanzelf. Zolang je hier maar veel plaatst en reageert, zal dat gevoel ervoor waarschijnlijk snel komen.
Wat me ook opvalt, is dat je vaak storende elementen in deze foto's hebt. Zoals bij foto 1, de schoen linksonder in de foto. Heeft geen enkel toevoegend of versterkend effect aan deze foto, en stoort dus eigenlijk alleen maar. Probeer ook daar op te letten. Als je een foto gemaakt hebt, moet je eigenlijk denken, wat zou er nu nog beter kunnen aan deze foto? Valt me iets op, iets dat eigenlijk niet in de foto had gehoeven? Als je zoiets ontdekt, kun je de foto opnieuw maken, maar dan zonder dat storende puntje erin. Geduld is een schone zaak in dit vak, ik ben zelfs regelmatig een half uur 1 object aan het fotograferen, totdat ik pas echt helemaal tevreden ben. Wanneer ik er zelf ook echt tevreden over ben, geeft dat een goed gevoel, omdat ik er zoveel moeite in heb gestoken. Maar het gevoel over bepaalde foto's, of hij perfect is of niet, dat zul je snel ontwikkelen.
Wat ik zie in de EXIF, is dat je al gauw naar ISO waardes van 3200 gaat. Blijkbaar kan jouw camera dit prima aan, in tegenstelling tot de mijne :P, maar heb je hier bewust voor gekozen?
Wat me in positieve zin opvalt, is de belichting, kleuren en witbalans in deze foto. Zeker de eerste twee, die binnen zijn genomen. Vaak ontstaan daar al gauw problemen met witbalans, zeker als je nog niet weet hoe met je camera om te gaan. Bravo wat dat betreft. :)
Heb ook een vraag, gebruik je enige bewerkingssoftware? Zo nee, moet je je daar ook eens in verdiepen, of er hier eens een vraag over stellen. Daarmee kun je tegenwoordig veel doen, en veel foto's opknappen. Of horizon rechtzetten bijvoorbeeld.
Over de commentaren die ik hierboven heb gegeven:
Ik probeer je niet af te kraken. Allesbehalve. Ik noem alleen wat punten die me te binnen schieten bij deze foto's. Dat bedoel ik heus als tips, in de hoop dat jij er iets mee wil en kunt doen, en zo kunt groeien als fotograaf. :) Gewoon lekker veel rondkijken hier op PD, daar een voorbeeld aan nemen, en proberen zoveel mogelijk te doen met de tips die je krijgt op je foto's, je camera door en door leren kennen, dan kom je er vanzelf. :)

Ben vooral niet bang om foto's te plaatsen. Kijk anders maar eens naar mijn eerste foto's. Daar schaam ik me nu weliswaar dood voor :P , maar door veel te plaatsen en te reageren heb ik wel heel veel geleerd. :)

Laatst bijgewerkt door Bas op 23 feb 2013 17:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 16:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
prima antwoord Bas :up hoef hier niks meer aan toe te voegen ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 18:05 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik ga ook met bas mee. Leuk hondje

Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 20:50 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties en tips ,Ik heb net wat geprobeerd en heb een hele mooie foto gemaakt al zeg ik het zelf :D :D

Dit is hem dan :

Fotografie

Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 21:05 
Lid
Fotografie

Deze smaakt mij wel ja. Hij heeft wel iets. :)
Wat ik je aanraad, is om in te flitsen (interne flitser D3200), dan de afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk te maken. Dan een klein diafragma, bijv. F22. Ben benieuwd hoe ie er dan uit zou zien :)

Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 21:55 
Lid
Fotografie

Tony schreef:
prima antwoord Bas :up hoef hier niks meer aan toe te voegen ;)

ik volg

groetjes pierre

Mijn allereerste foto's
BerichtGeplaatst: 24 feb 2013 11:11 
Lid
Fotografie

Dieren in huiskamer meestal geen succes, zorg voor een rustige fotogenieke setting.

Paarden met ijzerdraad ervoor, en huizen in de achtergrond zijn meestal geen hoogvliegers in de fotografie.

Camera doet zijn werk goed, nu de fotograaf die overdenkt hoe hij zijn beelden gaat vangen :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp