Met Linux heb ik helaas geen ervaring, maar ik kan je wel vertellen wat ik doen voor archivering.
Ik heb meerdere harddisken in de computer en omdat helaas ervaring leert dat harddisken lang niet altijd even betrouwbaar zijn uit zichzelf (dus zonder virussen of andere troepsoftware), maak ik regelmatig backups van de ene harddisk naar de andere.
Let op: nooit zomaar overschrijven! Je merkt het nooit van te voren als een bestand beschadigd is geraakt, of er opeens verkeerde data doorheen wordt gemengd...
Vroeger met de 3megapixel camera's en beperkte batterijduur kon ik nog alles op cd's en dvd's backuppen, maar tegenwoordig gaat de hele map met plaatjes (foto's en ook achtergebleven bijresultaten van bewerkingen en andere samenraapsels van plaatjes en foto's) zo op de externe harde schijf.
Wederom nooit zomaar een backup wissen of overschrijven! Gewoon nieuwe map met backupdatum aanmaken en volzetten met een nieuwe backup, net zolang tot hij vol is en ga dan nog eens een integriteits test doen door razendscnel door je verzameling te wandelen met een snelle viewer. Of ga voor het zeker voor het onzekere: nieuwe externe hardeschijf erbij.... Lijkt duur (hoewel de prijzen kelderen - 1 terrabyte voor 70-75 euro), maar bedenk wat je voor dramatisch gaat doen als je merkt dat je alles kwijt zou kunnen zijn... ik persoonlijk verzet denk ik de gehele flat waarin ik woon... En da's duurder dan een externe harde schijf...

En verder: zoals ook hiervoor al gezegd: deponeer een (externe) harddisk met alle data bij een familielid of kluisje bij een bank. Al dan niet voorzien van encryptie (voor als daar eens ingebroken wordt, je weet maar nooit).
95% van de onderzochten in een onderzoek bleek de backup relatief dichtbij de computer te bewaren. Misschien wel veilig voor een inbraak, maar niet veilig voor brand, instorting, aardbeving, planetoide, boze expartners die wraak nemen, etc.