Het is 01 mei 2025 08:11

Auteur Foto's bewerken in linux
 Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 22:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik ben pas hier op het forum, nu was ik benieuwd of er meer mensen met Linux werken, en ook zijn of haar foto's er mee bewerken.

Zo ja, met welk programma ?

en heeft men nog tips voor mij, betreffende archiveren van foto's

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 22:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Volgens mij draai GIMP wel op Linux.

Wie dat nou laatst zei.......................moet ik je even schuldig blijven.

Archiveren.
1. Versie op je harde schijf.
2. Versie naar een externe harde schijf.
3. Regelmatig backuppen op een externe schijf en die buitenshuis plaatsen ivm brand, inbraak etc.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 00:20 
Lid
Fotografie

Met Linux heb ik helaas geen ervaring, maar ik kan je wel vertellen wat ik doen voor archivering.
Ik heb meerdere harddisken in de computer en omdat helaas ervaring leert dat harddisken lang niet altijd even betrouwbaar zijn uit zichzelf (dus zonder virussen of andere troepsoftware), maak ik regelmatig backups van de ene harddisk naar de andere.
Let op: nooit zomaar overschrijven! Je merkt het nooit van te voren als een bestand beschadigd is geraakt, of er opeens verkeerde data doorheen wordt gemengd...
Vroeger met de 3megapixel camera's en beperkte batterijduur kon ik nog alles op cd's en dvd's backuppen, maar tegenwoordig gaat de hele map met plaatjes (foto's en ook achtergebleven bijresultaten van bewerkingen en andere samenraapsels van plaatjes en foto's) zo op de externe harde schijf.
Wederom nooit zomaar een backup wissen of overschrijven! Gewoon nieuwe map met backupdatum aanmaken en volzetten met een nieuwe backup, net zolang tot hij vol is en ga dan nog eens een integriteits test doen door razendscnel door je verzameling te wandelen met een snelle viewer. Of ga voor het zeker voor het onzekere: nieuwe externe hardeschijf erbij.... Lijkt duur (hoewel de prijzen kelderen - 1 terrabyte voor 70-75 euro), maar bedenk wat je voor dramatisch gaat doen als je merkt dat je alles kwijt zou kunnen zijn... ik persoonlijk verzet denk ik de gehele flat waarin ik woon... En da's duurder dan een externe harde schijf... :DD

En verder: zoals ook hiervoor al gezegd: deponeer een (externe) harddisk met alle data bij een familielid of kluisje bij een bank. Al dan niet voorzien van encryptie (voor als daar eens ingebroken wordt, je weet maar nooit).
95% van de onderzochten in een onderzoek bleek de backup relatief dichtbij de computer te bewaren. Misschien wel veilig voor een inbraak, maar niet veilig voor brand, instorting, aardbeving, planetoide, boze expartners die wraak nemen, etc.

Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 13:35 
Lid

Gimp is inderdaad beschikbaar voor Linux (en voor Windows ook).
Het is gratis en je kunt er eigenlijk net zoveel mee als het betaalde photoshop. Het is alleen even wennen, maar ook handleidingen en tutorials zat te vinden op het net.

http://www.gimp.org

Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 23:02 
Lid
Fotografie

dank jullie voor de reactie, maar heeft niemand echt ervaring hermee (met gimp)
of iets anders, zoals Lightzone (ook windows en linux) Darkroom.

zijn er workshops over te vinden of een heldere uitleg (PDF file / cursus)

helaas werk ik elke dag met windows en weet ik steeds zekerder dat ik zelf geen windows wil..... (ja ik zit in de IT)
vandaar ben ik op zoek naar gratis en stabielere alternatieven wat geen windows is...

Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 01:42 
Lid
Fotografie

Ikzelf werk niet met Linux, maar gewoon met een appeltje, maar even googlen liet mij lezen dat er een programma is genaamd wineHQ, welke windows programma's onder linux laat draaien, waaronder Photoshop CS2 ( in 2008, dus nu wellicht meerdere CS versies )

http://www.winehq.org/

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 07:29 
Lid

Beuntje schreef:
dank jullie voor de reactie, maar heeft niemand echt ervaring hermee (met gimp)
of iets anders, zoals Lightzone (ook windows en linux) Darkroom.

zijn er workshops over te vinden of een heldere uitleg (PDF file / cursus)

helaas werk ik elke dag met windows en weet ik steeds zekerder dat ik zelf geen windows wil..... (ja ik zit in de IT)
vandaar ben ik op zoek naar gratis en stabielere alternatieven wat geen windows is...

Ik gebruik de windows variant van Gimp (en ook CS4, afhankelijk van welke computer ik gebruik), maar daar zal vast niet veel verschil in zitten ;)
en uitleg is er meer dan voldoende voor gimp:

http://www.gimp.org/tutorials/

Verwacht verder geen wonderen als je bij het kleine percentage wilt horen die linux gebruiken. Het merendeel van de fotografen zal zonder na te denken photoshop hebben aangeschaft omdat iedereen roept dat je dat moet hebben.
Maar zoals ik al eerder zei, gimp is net zo veelzijdig ;)

Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 21:03 
Lid
Fotografie

het probleem is inderdaad het aanschaffen..

ik heb echt geen 100 euro over voor windows, en daarnaast nog eens 500 euro neer te tellen voor een Adobe Photoshop versie

Ja Ali illegalie is ook mogelijk maar nee, ik wil ooit nog eens een eigen bedrijf in de IT beginnen en dan is ali niet gewenst....

Kan ik net zo goed een DSLR aan schaffen voor die prijs :D (wat ik dan veel liever doe dan geld storten aan Bill Gates)
Maar wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven...

Dus ik had gehoopt dat hier wat meer mensen aan het 'hobbien' waren met opensource applicaties.
voor windows gebruikers kan ik in indergeval paint.net aanbevelen (ff googelen)

qua archivering heb ik een NAS in mijn thuis netwerkje, waarop ik mijn foto's opsla.
tevens brand ik per maand ongeveer een DVD-tje vol foto's weg (krijg je als je kidz hebt) maar daarnaar ben ik nog volop aan het hobbieen met mijn camera.

Foto's bewerken in linux
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 02:03 
Lid

Ik lees dat je later een eigen onderneming wilt starten , maar moet je dat wel met Linux doen (tenzij het gaat om servers enz.) ?
Linux heb ik nooit gehad maar ik kan je wel zeggen dat ik zelf Mac OSX vele malen beter vind dan Windows, en dan vooral op het gebied van fotografische bewerkingen. Misschien toch een Macbook kopen en dan toch maar Ali illegalie om hulp vragen ?
Voor nu lijkt me dat geen probleem , aangezien je (nog) geen bedrijf hebt.

En anders zoals ik al eerder las een progje om Windows programma's te draaien op Linux kopen en dan Photoshop nemen ?

Zelf download ik bijna al mijn programma's omdat ik het eigenlijk een beetje belachelijk vind om 4000 euro neer te tellen voor een Adobe pakket... Buiten dat kan ik het ook niet betalen om dat allemaal te kopen.

Over GIMP lees ik veel goeds , die zou je misschien kunnen gebruiken ?

Succes ;)

Zelf gebruik ik Adobe Lightroom en Adobe Photoshop.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp