Het is 09 mei 2025 03:01

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Van alles wat.... omdat het lente is + UPDATE DEVA
 Van alles wat.... omdat het lente is + UPDATE DEVA
BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 15:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dank je wel Mathijs.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 15:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Sorry voor mijn zoete, tamme en complimenteuze reactie waar je geen drol mee op schiet... ;)
Maar het is begrijpelijk dat je niets mee op schiet. Ik ben dan benieuwd wat voor reacties je dan wél wilt horen...? Alleen maar kritiek en verbeterpunten lijkt me ook niet fijn, toch?
Ik probeer zo nu en dan wat verbeterpuntjes te geven, alleen word dan soms niet gewaardeerd of anders opgevat. Dan denk ik vaak zo van, 'dan niet...' Dat gebeurt trouwens niet alleen op dit forum maar overal wel een beetje.
Daarom probeer ik tegenwoordig mijn reacties positief te houden, de één vind dat fijn en de ander juist niet...

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 15:55 
Lid
Fotografie

Ik ben ooit lid geworden van een forum om er wat van te leren. Het forum phototime waar ik ooit lid van was heeft mij veel nuttige info gebracht. De reacties daar heb ik als positief constructief ervaren. Bij het ter ziele gaan van dat forum heb ik mij hier gemeld in de hoop op een vergelijkbare wijze van omgaan met elkaar.
Natuurlijk zijn complimentjes leuk maar dat is niet primair waarom ik lid ben van een forum. Ik val niemand persoonlijk aan met deze reactie maar verkondig slechts mijn idee. Wellicht is dit inmiddels wat achterhaald in deze tijd van LIKES en emoticons. Verder no hard feelings hoor.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 17:34 
Lid
Fotografie

Jouw foto's zijn voor een ieder misschien ook niet de makkelijkste om te beoordelen Bob. Ze komen op mij over als heel erg persoonlijk, misschien wel bijna intiem. Hoe dan ook, jouw stijl daarin is op dit forum behoorlijk uniek. Er is weinig vergelijkbaars te vinden. Bovendien is je techniek consequent goed, ook al moeilijk om te bekritiseren.
Wat ook niet meehelpt is dat je meestal series in één keer post, als zijn ze meestal niet al te groot. Maar mijn ervaring is dat men makkelijker inhoudelijk commentaar geeft op slechts één foto dan op meerdere.

Ik moet toegeven dat ik het ook vaak moeilijk vind jouw foto's te beoordelen. In dit geval zou ik kunnen zeggen dat ik de bubbles in foto 2 te kleurrijk vind en in iets mindere mate in foto 1 ook. Maar dat is weer zo'n gevalletje persoonlijke smaak. ;)

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 18:21 
Lid
Fotografie

Kan bob ook al een hele tijd. Zie hem al lang en deze lijn fotograferen de laatste tijd is er wel een verandering in gekomen. Aan de foto's in niks mis mee ze vallen in de smaak of niet. Maar dat geld voor iedereen die hier foto's plaatst en beoordeeld is persoonlijk.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 19:18 
Lid

Ik probeer altijd voorzichtig te zij met mijn kritiek. Maar ik geef je zeker gelijk, zelf heb ik liever stevige kritiek, maar niet iedereen is daar van gediend dus probeer ik het voorzichtig op te bouwen.

Om Rob antwoord te geven over de drukke achtergrond. Ik ben een bokeh fan en heb me daar dan oom redelijk in verdiept. Bij foto 4 (mijn favoriet) zou je dus zeggen dat het een tè drukke bokeh is, voor de bokeh liefhebber. Waarschijnlijk 2.8 of niet ver genoeg ingezoomd. Uiteraard blijft dit smaak dus kan je niet zeggen dat het niet goed is pur sang.

Als ik naar foto 5 kijk zie je een perfect rustige bokeh. Dat is wat ik bedoelde met druk of rustig. Niet hoeveel er gebeurt op de foto. Zelf vind ik het juist mooi als er veel gebeurt.

Kritiek geven op een foto maakt het daarom extra moeilijk omdat het bijna altijd een kwestie is van smaak. Technisch zou je kunnen zeggen dat de bokeh niet goed is bij 4, maar alleen als de maker een rustige bokeh voor ogen had.

Hopelijk verklaar ik me zo beter.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 19:40 
Lid
Fotografie

Rob, Wim & Danny alle drie bedankt voor de moeite en tijd die jullie hebben genomen om een reactie te formuleren. Ik snap dat het regelmatig niet eenvoudig is een foto objectief te beoordelen. Ook ik loop hier tegenaan.

Toch blijf ik van mening dat we allemaal, ook ik, te weinig echte opbouwende kritiek leveren op de foto's van onze forumgenoten. De tendens is toch wel 'lief zijn voor elkaar'.
Danny geeft aan dat het bij beoordelen ook lastig is als je niet precies weet wat de maker heeft beoogd weer te geven (voorbeeld drukke/niet drukke bokeh). Absoluut waar!!!

Om deze post niet geheel een discussie item te maken en daarmee volledig off-topic te geraken wil ik er dan nu maar een punt achter zetten. Vanzelfsprekend kan nog wel worden gereageerd via een persoonlijk bericht.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 20:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
't Is je eigen schuld Bob, moet je maar niet van die gave beelden uploaden.

Kun je bij andere mensen nog iets zeggen over de kleurtoon (te blauw, of minder geel zou mooier zijn) bij jou heeft dat geen zin omdat duidelijk is dat die kleurtoon een bewuste keuze van je is geweest. Hetzelfde geldt voor de compositie, het druipt er bij jouw beelden vanaf dat die nooit per ongeluk is zoals hij is. De ene compo of kleurenkeuze bevalt mij beter dan de andere, maar kritiek erop is dan volgens mij nooit opbouwend.
Over de scherpte hoeven we het ook niet te hebben want die ligt altijd perfect waar hij liggen moet en tips over je instellingen lijken me ook niet erg relevant.
Kortom: vind jij het gek dat wij een beetje woordeloos zijn?

foto 1: Heel mooi met de plaatsing van het vergeetmijnietje, en de terugkijkende collega linksboven. Fraaie achtergrondkleurtjes ook maar de groenige vlek middenonder en de gele linksonder vind ik voor het mooi te zwaar/te lomp in het verder zo subtiele plaatje.
foto 2: Helemaal geweldig, prachtig die plaatsing in de hoek, mooie zachte en toch kleurrijke bokeh en het donkerblauw bovenin is helemaal lekker... mijn favoriet!
foto 3: Die groene klont bladeren links van het midden ziet eruit alsof ik scheel kijk en is naar mijn smaak te dominant in deze foto.
foto 4: Erg spannend dat avonturenbos links, bloemetje is in verhouding wel erg subtiel, maar dat heeft ook wel weer wat. Spijtig dat het topbloemetje net een beetje wegvalt in de bokeh in vergelijking met de knopjes eronder. Standpunt een tikkie hoger was misschien beter uitgepakt.
foto 5: Mooi maar toch een beetje saai na het geweld van de vorige beelden. Roze collega bovenin vind ik erg gaaf maar dat bruine ding op het rechterbloemetje vind ik niks, wat is dat, een slak?
foto 6: In deze serie komen de kleuren opeens erg hard over.

Zo, ik heb mijn best gedaan, meer heb ik niet in huis :zwaai

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 21:02 
Lid
Fotografie

Dank je wel Deva. Hier word ik blij van... Op een goede manier kritisch. Hier ga ik wat mee doen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 10:58 
Lid
Fotografie

Ter overdenking nog Bob.

Ooit was je leerling fotograaf.
Je kennis over fotografie verzamelde je waarschijnlijk uit boeken, tijdschriften, het internet etc.

Toen je je aanmeldde bij phototime had je behoefte aan commentaar van medefotografen om verder te kunnen leren.
Je was gezel.

Ik heb net naar je voorsteltopic gekeken en naar de eerste foto's die je in 2011 op photodrome plaatste.
Nog steeds bestond de behoefte aan het kritische blik van anderen. Je foto's lieten zien dat het niveau van gezel niet lang meer zou duren.

Inmiddels ben je meester geworden.
Je technische kwaliteiten zijn van een hoog niveau.
Op artistiek gebied is er ook nog steeds beweging maar ook daar maak je bewuste keuzes.

Daarmee ben je op een niveau beland dat je zelf leerlingen in dienst mag nemen.
Op photodrome zijn er daarvan veel te vinden. Ze hunkeren naar je kennis en inspiratie.

De rollen zijn omgedraaid.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 15:29 
Lid
Fotografie

Ik ben mij daarvan absoluut bewust en realiseer mij dat ik niet meer dezelfde ben als in 2011. Inmiddels draag ik op diverse manieren mijn kennis over en probeer ik anderen te inspireren (voornamelijk buiten dit forum maar mensen weten mij ook hier buiten prima te vinden...).
Ondanks dat ben ook ik nog steeds leergierig en heb nog steeds af en toe de behoefte aan 'sparren' over de fotografische resultaten.

Maar je hebt zeer zeker gelijk dat de rollen in de afgelopen jaren zijn veranderd.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 15:32 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 08:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Nou zeg, ik ben vereerd dat mijn naam in hoofletters in het topic van de maestro verschijnt :)
De update vind ik wel wat beter, maar het zijn de vormen die daar ietsje blijven wringen voor mij.
Nou ja, het is wel goed zoeken naar minpuntjes bij jouw beelden.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 14:43 
Lid
Fotografie

Nogmaals dank Deva!

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017 21:38 
Lid

Geweldige serie Bob maar die laatste is :super :super :super

BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 20:24 
Lid
Fotografie

dank je wel Roger!!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2