Het is 10 mei 2025 04:20

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Op de bosvloer......
 Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:16 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanmiddag eventjes over de bosvloer gaan kruipen want er stak veel moois tussen de gevallen bladeren uit. Tevens voor de eerste keer met Lightroom gewerkt icm een tablet :foto

#1Fotografie

#2Fotografie

#3Fotografie

#4Fotografie

#5Fotografie

#6Fotografie

#7Fotografie

#8Fotografie

Laatst bijgewerkt door Roger te Wierike op 12 nov 2016 21:20, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:18 
Lid
Fotografie

Heerlijke serie weer, genieten!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:24 
Lid
Fotografie

Ik vind het een heel mooie serie. :up
Als je meer inhoudelijk commentaar wilt kan ik je wel aanraden minder grote series te plaatsen. Ik ben niet snel geneigd dit te doen bij acht foto's en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat veel anderen dat ook niet zijn.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:30 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooie foto's weer Roger, mijn blik blijft iets langer hangen bij foto 5,6 en 7, heerlijk gouden herfstsfeertje en mooi scherpe zwammetjes!
Ook weer gemaakt met de 105mm? (Doe je dan aan photo stacking als ik vragen mag :blush ?)

Laatst bijgewerkt door Jannette op 12 nov 2016 21:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:30 
Lid

Rob Olivier schreef:
Ik vind het een heel mooie serie. :up
Als je meer inhoudelijk commentaar wilt kan ik je wel aanraden minder grote series te plaatsen. Ik ben niet snel geneigd dit te doen bij acht foto's en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat veel anderen dat ook niet zijn.

Daar zit natuurlijk wel wat in ja, minder is meer :rof

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:37 
Lid

Jannette schreef:
Mooie foto's weer Roger, mijn blik blijft iets langer hangen bij foto 5,6 en 7, heerlijk gouden herfstsfeertje en mooi scherpe zwammetjes!
Ook weer gemaakt met de 105mm? (Doe je dan aan photo stacking als ik vragen mag :blush ?)

Dat zijn ook mijn favorieten 5,6 en 7. Morgen ga ik het eens van achter wat bladeren proberen om die mooie dromerige sfeer te vangen.

Ze zijn idd gemaakt met de 105mm OS uit de hand, dit zijn geen stacks maar opnamen gemaakt met F10 tot F13 voor een dieper scherptebereik. Iso stond op 640 en sluitertijden vaak onder de 1/100 sec, die lange sluitertijden zijn best mogelijk in een donker bos met deze lens.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:39 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je reactie, Ik begin al aardig aan de lens te wennen maar zo scherp krijg ik ze (uit de hand) nog niet. Misschien ook eens de iso verhogen :)

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:47 
Lid
Fotografie

Heel fraaie serie Roger.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:48 
Lid

Jannette schreef:
Bedankt voor je reactie, Ik begin al aardig aan de lens te wennen maar zo scherp krijg ik ze (uit de hand) nog niet. Misschien ook eens de iso verhogen :)

Het OS aanzetten op standje 1, dan je iso verhogen naar 640. Sluitertijden langzamer dan 1/100 sec zijn mogelijk met deze lens. Ik heb er zelfs op 1/50 sec scherpe foto's mee genomen. Een klein beetje steunen op een boomstronk, tak, steen of de grond wil ook helpen. Manueel scherpstellen gaat ook erg fijn met deze lens.

Succes :foto

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:49 
Lid
Fotografie

Een prachtige serie. :up
De foto's van de kleine paddenstoelen spreken mij meer aan dan die van de grotere. Het miniatuurlandschap (gevormd door de mosjes en dennenappels) spreekt mij hier meer aan.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 12 nov 2016 21:52 
Lid

Henry schreef:
Een prachtige serie. :up
De foto's van de kleine paddenstoelen spreken mij meer aan dan die van de grotere. Het miniatuurlandschap (gevormd door de mosjes en dennenappels) spreekt mij hier meer aan.

Zelf fotografeer ik ook het liefst de kleintjes waarvoor je moet gaan liggen tussen de bladeren en in de modder :rof

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 09:39 
Lid
Fotografie

een prachtige serie :super

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 09:43 
Lid
Fotografie

Zeer knappe serie met telkens een mooie belichte paddo..... :upc :upc

Klein vraagje,,,,,,flits jij soms in??

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 09:57 
Lid
Fotografie

Prachtige serie, waarbij ik foto 7 uitzonderlijk mooi vind. Die had een "eigen" plekje verdiend. :up

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 10:33 
Lid
Fotografie

:chapeau

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 11:09 
Lid
Fotografie

Uitstekende serie met mooi scherptebereik :upc
Kleuren zijn mooi vol en ogen natuurlijk.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 12:44 
Lid

Erik Symoens schreef:
Zeer knappe serie met telkens een mooie belichte paddo..... :upc :upc

Klein vraagje,,,,,,flits jij soms in??

Nee ik flits nooit in, allemaal natuurlijk licht.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 12:51 
Lid
Fotografie

:up

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 13:11 
Moderator
Fotografie

Erg mooie serie :chapeau

Ik ga voor 1, 3 en 7.

Op de bosvloer......
BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 13:33 
Lid

Ik lees dat er over deze serie nogal wat vragen komen dus hierbij een kijkje in mijn keukentje :foto

Als ik op pad ga neem ik altijd een klein grijskaartje mee, hiermee bepaal ik ter plekke wat de juiste belichting en witbalans is en ga daar iets onder zitten qua sluitertijd. De opname wordt dan iets onderbelicht, die onderbelichte delen zijn er later in een bewerkingsprogramma heel makkelijk weer uit te halen door middel van schaduwen/hooglichten en door de witten en zwarten juist in te stellen.
Mijn tip in deze: schiet je opname gerust wat donkerder en leg de nadruk bij het maken van de opname op de compositie en op de scherpte. De belichting is naderhand heel eenvoudig te corrigeren mits je in RAW werkt.

Bij kleine paddenstoeltjes in een donker bos gebruik ik altijd iso-640, ik ga niet hoger of lager. Het diafragma is altijd F10 t/m F13 voor een mooi en diep scherptebereik. Aan de hand van deze iso en dit diafragma stel ik met behulp van het grijskaartje de sluitertijd in en ga daar vervolgens dus iets onder zitten. Als de camera me een sluitertijd geeft van b.v. 1/100 sec ga ik naar 1/80 sec. of zelfs nog lager.
Met een Sigma 105mm macro met OS is dit perfect mogelijk vanwege de stabilisatie. Dan maak ik de opname zo goed mogelijk qua compositie en let ik erop dat ik de camera zo goed als mogelijk ondersteun, vaak gebruik ik hiervoor mijn fototas terwijl ik zelf op de grond lig.

Eenmaal thuis achter de computer open ik de foto in de Adobe RAW converter of zoals in deze serie Lightroom 6, ik schiet altijd in RAW omdat je dan ontzettend veel speling krijgt in je bewerkingen.

Ik begin altijd met het zoeken naar de juiste witbalans, dit kan middels het schuifje daarvoor, de voorinstellingen of het pipetje. Meestal staat de witbalans wel goed omdat ik werk met een grijskaartje maar de opname iets warmer maken kan geen kwaad in een herfstfoto.
Als 2de zet ik de hooglichten helemaal naar -100 en de schaduwen helemaal naar +100. De foto kan nu iets flets worden maar dat ga ik oplossen door het wit- en het zwartpunt juist in te stellen. Ga hiervoor met je aanwijzer op de desbetreffende slider staan en druk tegelijkertijd de ALT toets in, de opname wordt nu zwart of wit. Schuif zolang aan de sliders dat je geen rood (hooglichten) of blauw (schaduwen) meer ziet en laat dan de ALT toets los. Als het goed is zijn de zwarten en de witten nu juist ingesteld waardoor de kleuren eruit springen. Eventueel kun je nog wat finetunen met de levendigheids-slider, maar niet te veel hooguit +15.

Nu het hoofdwerk klaar is ga ik de foto nog eens kritisch bekijken, meestal zie ik nog wel wat zaken die ik wil wegwerken/retoucheren zoals sensorvlekjes of kleine oneffenheden in de opname. Om de nadruk op de paddenstoelen te leggen maak ik vaak gebruik van het penseeltje in Photoshop of Lightroom, hiermee kun je plaatselijk nog heel veel doen zoals het hoedje wat lichter/donkerder maken, meer detail toevoegen, plaatselijk verscherpen enz enz.

Eenmaal tevreden met de opname ga ik naar de ruis kijken, op iso 640 valt dat in het algemeen wel mee met de D7000. Maar als ik ruis zie haal ik dat met Dfine van Nik-software nog weg.

Vervolgens wordt mijn foto verkleind naar 1024x714 en komt er een wit kader met mijn handtekening omheen door middel van een aangemaakte action in Photoshop.

Eigenlijk is het dit wel zo'n beetje. Voor meer uitleg raad ik jullie de filmpjes op Youtube van Mike Sluitertijd aan. Met name die van het instellen van schaduwen/hooglichten en de zwarten/witten.

Misschien nog een tip, een tablet met pen geeft je zoveel meer gevoel dan een muis. Het werkt gewoon veel beter en sneller als je plaatselijk met een penseeltje iets wil aanpassen. Ik wil en kan niet meer zonder. Het duurt wel even voordat je eraan gewent bent maar het scheelt echt enorm :foto

Succes :foto

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende