Ik lees dat er over deze serie nogal wat vragen komen dus hierbij een kijkje in mijn keukentje
Als ik op pad ga neem ik altijd een klein grijskaartje mee, hiermee bepaal ik ter plekke wat de juiste belichting en witbalans is en ga daar iets onder zitten qua sluitertijd. De opname wordt dan iets onderbelicht, die onderbelichte delen zijn er later in een bewerkingsprogramma heel makkelijk weer uit te halen door middel van schaduwen/hooglichten en door de witten en zwarten juist in te stellen.
Mijn tip in deze: schiet je opname gerust wat donkerder en leg de nadruk bij het maken van de opname op de compositie en op de scherpte. De belichting is naderhand heel eenvoudig te corrigeren mits je in RAW werkt.
Bij kleine paddenstoeltjes in een donker bos gebruik ik altijd iso-640, ik ga niet hoger of lager. Het diafragma is altijd F10 t/m F13 voor een mooi en diep scherptebereik. Aan de hand van deze iso en dit diafragma stel ik met behulp van het grijskaartje de sluitertijd in en ga daar vervolgens dus iets onder zitten. Als de camera me een sluitertijd geeft van b.v. 1/100 sec ga ik naar 1/80 sec. of zelfs nog lager.
Met een Sigma 105mm macro met OS is dit perfect mogelijk vanwege de stabilisatie. Dan maak ik de opname zo goed mogelijk qua compositie en let ik erop dat ik de camera zo goed als mogelijk ondersteun, vaak gebruik ik hiervoor mijn fototas terwijl ik zelf op de grond lig.
Eenmaal thuis achter de computer open ik de foto in de Adobe RAW converter of zoals in deze serie Lightroom 6, ik schiet altijd in RAW omdat je dan ontzettend veel speling krijgt in je bewerkingen.
Ik begin altijd met het zoeken naar de juiste witbalans, dit kan middels het schuifje daarvoor, de voorinstellingen of het pipetje. Meestal staat de witbalans wel goed omdat ik werk met een grijskaartje maar de opname iets warmer maken kan geen kwaad in een herfstfoto.
Als 2de zet ik de hooglichten helemaal naar -100 en de schaduwen helemaal naar +100. De foto kan nu iets flets worden maar dat ga ik oplossen door het wit- en het zwartpunt juist in te stellen. Ga hiervoor met je aanwijzer op de desbetreffende slider staan en druk tegelijkertijd de ALT toets in, de opname wordt nu zwart of wit. Schuif zolang aan de sliders dat je geen rood (hooglichten) of blauw (schaduwen) meer ziet en laat dan de ALT toets los. Als het goed is zijn de zwarten en de witten nu juist ingesteld waardoor de kleuren eruit springen. Eventueel kun je nog wat finetunen met de levendigheids-slider, maar niet te veel hooguit +15.
Nu het hoofdwerk klaar is ga ik de foto nog eens kritisch bekijken, meestal zie ik nog wel wat zaken die ik wil wegwerken/retoucheren zoals sensorvlekjes of kleine oneffenheden in de opname. Om de nadruk op de paddenstoelen te leggen maak ik vaak gebruik van het penseeltje in Photoshop of Lightroom, hiermee kun je plaatselijk nog heel veel doen zoals het hoedje wat lichter/donkerder maken, meer detail toevoegen, plaatselijk verscherpen enz enz.
Eenmaal tevreden met de opname ga ik naar de ruis kijken, op iso 640 valt dat in het algemeen wel mee met de D7000. Maar als ik ruis zie haal ik dat met Dfine van Nik-software nog weg.
Vervolgens wordt mijn foto verkleind naar 1024x714 en komt er een wit kader met mijn handtekening omheen door middel van een aangemaakte action in Photoshop.
Eigenlijk is het dit wel zo'n beetje. Voor meer uitleg raad ik jullie de filmpjes op Youtube van Mike Sluitertijd aan. Met name die van het instellen van schaduwen/hooglichten en de zwarten/witten.
Misschien nog een tip, een tablet met pen geeft je zoveel meer gevoel dan een muis. Het werkt gewoon veel beter en sneller als je plaatselijk met een penseeltje iets wil aanpassen. Ik wil en kan niet meer zonder. Het duurt wel even voordat je eraan gewent bent maar het scheelt echt enorm
Succes
