Dank voor jullie opmerkingen. Ik had inderdaad de horizon nog niet gecorrigeerd. Overigens had ik het statief wel uitgericht, dacht ik. Maar naderhand bleek dat het toch niet goed stond. Dat valt overigens nog wel te corrigeren. Ik moet helaas een dergelijke panorama zodanig verkleinen dat deze acceptabel wordt voor een forum. Het originele bestand was iets van 345 MB. Ik vermoed dat dat niet geaccepteerd wordt

En dan valt de scherpte minder goed te beoordelen. Zoals ik al eerder vermeldde: mijn nieuwe lens (Canon 24-105 IS USM) had aan de scherpte zeker nog bijgedragen.
Ik had overigens de weg als centraal punt juist zo gekozen om een duidelijke scheiding tussen de ene zijde (aan beide zijden van het water loopt een weg) en de andere zijde van het water te creëren. Grappig, te constateren dat de ene het als een storende factor ziet en de ander niet. Het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.
Deze horizon is dan gecorrigeerd. Laat je niet verleiden tot de indruk dat de horizon nog scheef zou zijn. Rechts ligt de horizon echt beduidend lager dan links.