herrias schreef:
mijn bedoeling was dat zonder nadere tekst het 1 november gevoel gecombineerd met MIJN beleving zou overkomen.
Dit is juist een van de grootste uitdagingen in de fotografie, een beleving fotograferen.
Zie hier het bekende gegeven van de o zo bekende dia-avonden van vakantiekiekjes.
De maker voorziet de beelden enthousiast van commentaar terwijl het verveelde publiek alles beleefd bekijkt en aanhoort terwijl het constant op het horloge kijkt.
Een foto van een vakantieplek waar de maker zelf intens plezier heeft beleefd en een bepaald gevoel aan overhoud is voor een buitenstaander meestal niet meer dan een registratie zonder enige boodschap.
Hier ligt de uitdaging van de fotograaf die een stap verder wil, net dat beetje extra zien te vinden en dat in de foto leggen zodat het zich onderscheid van de rest, dit is vaak moeilijker dan men denkt.
Hier is genoeg over geschreven en gepubliceerd, ik verwijs nergens specifiek naar maar zou vooral willen aanmoedigen om hierin te duiken en verder te gaan, het is namelijk wel mogelijk.
P.s. Ik bedoel met dit commentaar natuurlijk als advies met het oog op verdere ontwikkeling in een bepaalde fotografische richting en natuurlijk niet nog eens als extra negativiteit over bovenstaande serie.
Scherpe inhoudelijke kritiek moet kunnen maar het fenomeen afkraken is mij geheel onbekend.
Ik hoop dat dat duidelijk mag zijn, per slot van rekening ben ik zelf ook slechts een laagdrempelige amateur.Groeten, Johannes.