xxLinnyxx schreef:
HELP! .... Ik wil graag paarden fotograferen ... Helaas kan dat nu niet buiten. ....
*mijn foto's veel te donker maar wel scherp (zonder flits) sport stand (op pc oplichten krijg ik heel erg veel ruis)
*mijn foto's ligt maar onscherp (zonder flits) auto stand
*mijn foto's ligt maar raar van kleur, wel scherp, alleen allemaal stof deeltjes (met flits) auto stand
...Ik heb uitgevonden hoe ik mijn ISO, diafragma en sluitertijd kan instellen. Maar waarop moet ik deze instellen?? hoe krijg ik nou scherpe foto's met goede, heldere kleuren, zonder stofdeeltjes in een binnenbak??...
Nog maar even wat hulp via een verklaring voor hetgeen je in je foto's ziet.
Foto 1: veel te donker maar wel scherp.
Het oplichten op de PC levert je de ruis op.
Een lichtere foto krijg je door goed te belichten.
De iso-waarde zul je flink omhoog moeten schroeven (levert je weer die ruis op).
Een compact camera heeft een kleine sensor, waardoor de korrels op de sensor klein moeten zijn. Bij het opschroeven van de gevoeligheid krijgen de lekstroompjes binnen de sensor meer invloed op het beeld => ruis.
Conclusie:
a. Naderhand oplichten levert je ruis op. Kijk eens wat een hogere iso-waarde doet zodat je niet naderhand nog hoeft op te lichten.
b. schroef de iso-waarde nog iets meer op en maak de foto in de nabewerking donkerder. Volgens Nagtie moet dit ook goede resultaten opleveren (ik heb hier nog geen ervaring mee).
Foto 2: foto is licht, maar onscherp
De foto is goed belicht. De onscherpte komt doordat de sluitertijd te lang staat. Probeer een snelle sluitertijd in te stellen. Voorbeeld: een sluitertijd van 1/1000s is korter/sneller dan een sluitertijd van 1/60s.
Een snellere sluitertijd krijg je via het verhogen van de iso-waarde.
Conclusie: Camera instellen op AV met diafragma f/2.7 en zorgen dat de sluitertijd 1/160s is of sneller. Met de iso-waarde spelen om dit te bereiken.
Foto 3: raar, scherp met oplichtende stofdeeltjes
Oplichtende stofdeeltjes komt door teruggekaatst flitslicht. Niet flitsen is hier de oplossing. Daar komt nog eens bij dat flitslicht een beperkt bereik heeft. Als paard en ruiter verder dan 10-15 meter van je af staan, heeft flitsen al niet zoveel zin meer (of geen zin meer). Een en ander is ook weer afhankelijk van je ingestelde iso-waarde. Bij een hoge iso-waarde neemt het bereik van je flitser toe.
Conclusie: niet flitsen, want hiermee voorkom je oplichtende stofdeeltjes. Als je een gunstige positie hebt en als er niet te veel stof in de ruimte hangt, kun je altijd proberen te flitsen. Met een hoge iso-waarde vergroot je het bereik van je flitser.
Succes