Het is 22 jul 2025 06:42

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Hoe foto's maken in een stoffige donkere binnenbak
 Hoe foto's maken in een stoffige donkere binnenbak
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 22:48 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Eeh, ik accepteer het wel was alleen opzoek naar de beste instellingen voor mijn camera.. ik weet dat het niet perfect wordt maar ik wou het graag verbeteren.. en het is nu sowieso al verbeterd. Daarnaast ik heb een statief maar die kan ik hiervoor niet gebruiken.. en en stilstaand potret kan ik buiten ook doen. het gaat juist om het rijden!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 00:52 
Lid
Fotografie

Ik zou in dit geval de camera op de A stand zetten en het diafragma op 2.7, hierbij zoekt de camera zelf de juiste sluitertijd en van daaruit kijken tot hoever je de iso op kan schroeven dat de ruis nog een beetje te pruimen is, evt nog onderbelichten en meer kan je eigenlijk niet doen.
Voor de paardensport is het flitsen dan niet echt je van het, maar heb je je flitser nodig voor andere doeleinden; die een diffuser op je flitser...ik heb daar, zeker met mijn meerzoom camera veel plezier gehad en als ik m gebruik nu nog steeds!
De diffuser kan je maken met een witte hema rolletje houder of een wit koffie bekertje over je flitser etc.

Overigens vind ik je tweede foto wel oke, het licht is goed in verhouding met de andere twee foto's, de twee andere paarden rechts zijn in beweging en het been van het paard waar het om gaat, maar dat mag best, als het onderwerp maar scherp is.
Dat zal in dit geval niet haarscherp zijn, maar wel goed genoeg zichtbaar om wie en wat het gaat.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 01:06 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
xxLinnyxx schreef:
HELP! .... Ik wil graag paarden fotograferen ... Helaas kan dat nu niet buiten. ....
*mijn foto's veel te donker maar wel scherp (zonder flits) sport stand (op pc oplichten krijg ik heel erg veel ruis)

*mijn foto's ligt maar onscherp (zonder flits) auto stand

*mijn foto's ligt maar raar van kleur, wel scherp, alleen allemaal stof deeltjes (met flits) auto stand

...Ik heb uitgevonden hoe ik mijn ISO, diafragma en sluitertijd kan instellen. Maar waarop moet ik deze instellen?? hoe krijg ik nou scherpe foto's met goede, heldere kleuren, zonder stofdeeltjes in een binnenbak??...

Nog maar even wat hulp via een verklaring voor hetgeen je in je foto's ziet.

Foto 1: veel te donker maar wel scherp.
Het oplichten op de PC levert je de ruis op.
Een lichtere foto krijg je door goed te belichten.
De iso-waarde zul je flink omhoog moeten schroeven (levert je weer die ruis op).
Een compact camera heeft een kleine sensor, waardoor de korrels op de sensor klein moeten zijn. Bij het opschroeven van de gevoeligheid krijgen de lekstroompjes binnen de sensor meer invloed op het beeld => ruis.
Conclusie:
a. Naderhand oplichten levert je ruis op. Kijk eens wat een hogere iso-waarde doet zodat je niet naderhand nog hoeft op te lichten.
b. schroef de iso-waarde nog iets meer op en maak de foto in de nabewerking donkerder. Volgens Nagtie moet dit ook goede resultaten opleveren (ik heb hier nog geen ervaring mee).

Foto 2: foto is licht, maar onscherp
De foto is goed belicht. De onscherpte komt doordat de sluitertijd te lang staat. Probeer een snelle sluitertijd in te stellen. Voorbeeld: een sluitertijd van 1/1000s is korter/sneller dan een sluitertijd van 1/60s.
Een snellere sluitertijd krijg je via het verhogen van de iso-waarde.
Conclusie: Camera instellen op AV met diafragma f/2.7 en zorgen dat de sluitertijd 1/160s is of sneller. Met de iso-waarde spelen om dit te bereiken.

Foto 3: raar, scherp met oplichtende stofdeeltjes
Oplichtende stofdeeltjes komt door teruggekaatst flitslicht. Niet flitsen is hier de oplossing. Daar komt nog eens bij dat flitslicht een beperkt bereik heeft. Als paard en ruiter verder dan 10-15 meter van je af staan, heeft flitsen al niet zoveel zin meer (of geen zin meer). Een en ander is ook weer afhankelijk van je ingestelde iso-waarde. Bij een hoge iso-waarde neemt het bereik van je flitser toe.
Conclusie: niet flitsen, want hiermee voorkom je oplichtende stofdeeltjes. Als je een gunstige positie hebt en als er niet te veel stof in de ruimte hangt, kun je altijd proberen te flitsen. Met een hoge iso-waarde vergroot je het bereik van je flitser.

Succes :)

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 17:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
mido schreef:
maar heb je je flitser nodig voor andere doeleinden; die een diffuser op je flitser...ik heb daar, zeker met mijn meerzoom camera veel plezier gehad en als ik m gebruik nu nog steeds!
De diffuser kan je maken met een witte hema rolletje houder of een wit koffie bekertje over je flitser etc.

Dat gaat a;l helemaal niet werken. De flitser van de camera, en ook interne flitsers van SLR-camera's zijn grappig. Om automobilisten in het donker te laten schrikken.

Dergelijke flitsers zijn klein, hebben weinig vermogen, en zitten dicht bij het objectief (grotere kans op rode ogen). Wanneer je het diafragma gaat knijpen, dan neemt het bereik alleen maar af. Maar ook wanneer je de lichtbron gaat vergroten (met bijvoorbeeld een wit filmrolletjeshouder) dan ga je het maximale vermogen in een grotere lichtbron stoppen. Effectief heb je dan minder licht per vierkante centimeter, maar wel meer vierkante centimeters. Als je onderwerp dan buiten je bereik is, en dat is een paard op 4 meter afstand dan echt wel hoor) heeft flitsen geen enkele zin. Haal je het kapje eraf, dan haalt het ook niets uit omdat het flitslicht niet meer toevoegd dan een lucifer zou doen.

Misschien over een tijdje eens een heel document over flitsen in elkaar zetten, want veel mensen zien het nog wel eens als de ideale oplossing. Het is een mooi middel, maar het vraagt best wel wat kennis om het goed te doen en niet met alles kun je mooi flitsen.
En dat laatste is dus het belangrijkste; dusdanig flitsen dat je foto er mooier op wordt, anders heeft het geen zin.

De flitser op de genoemde camera moet je gewoon niet gebruiken, dat gaat niet goed komen. Je hoeft me niet te geloven, maar je mag het proberen. En het is niet al te comfortabel voor de paarden.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010 00:56 
Lid

slr is flits toch? dat heb ik er wel op zitten.. zal het nog wel een keer met flits proberen. morgen gaat iemand foto's van mij maken in een binnenbak dan stel ik mijn camera zelf even in.. zie wel even, mijn pony kijkt niet op van flitsen.. krijg er touwens ook nooit commentaar op als ik wel flits gebruik!

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010 01:27 
Lid
Fotografie

@ jeroentje, je leest niet goed, ik citeer:

mido schreef:
Voor de paardensport is het flitsen dan niet echt je van het, maar heb je je flitser nodig voor andere doeleinden; doe een diffuser op je flitser

Ik geef een tip voor het gebruik met andere doeleinden.
Met mijn hybride camera heb ik hiermee al diverse foto's op bijv feestjes vastgelegd (kunnen niet zonder flitser) en het zullen geen mega hoogstandjes zijn mss, maar wel een leuk middel om mee te spelen op een hybride camera en die tip wilde ik alleen even aan TO meegeven....
Het is idd niet toereikend in de situatie die TO schetst in de manege, maar dat zeg ik dus ook niet ;)

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010 01:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb het inderdaad niet goed gelezen. Maar als je het op feestjes gebruikt hebt, dan heb je ook wel gemerkt dat het effect geen 5 meter ver komt zonder fatsoenlijke resultaten, daar moeten je onderwerpen echt dichterbij voor zijn.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010 01:45 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Ik heb het inderdaad niet goed gelezen. Maar als je het op feestjes gebruikt hebt, dan heb je ook wel gemerkt dat het effect geen 5 meter ver komt zonder fatsoenlijke resultaten, daar moeten je onderwerpen echt dichterbij voor zijn.

ja dat klopt, je moet wel dichtbij genoeg kunnen komen bij je onderwerp idd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2