In de winter maak ik redelijk wat (hockey) sportfoto's. Ik zorg er dan altijd voor dat ik op een sluitertijd van minimaal 1/160s zit. Een sluitertijd van 1/200s is beter.
Om deze sluitertijd te halen moet ik een iso-waarde instellen van 1600 of 2000. Sportzalen zijn altijd slecht verlicht. Bij wedstrijden van het NL-team worden meer lampen aangestoken, waardoor de iso-waarde weer flink lager kan en de foto's veel scherper worden. Ik fotografeer dan met een diafragma van f/2.8 tot f/4. Ik merk dat ik bij f/2.8 vaak een te beperkte scherptediepte heb, dus die gebruik ik als het even kan zo min mogelijk. Vaak zit ik op f/3.5 en soms op f/4.
Ik ken ook mensen die gewoon in sportzalen een flitser gebruiken. Krijg je ook supermooie foto's van en bij iso800 of iso1600 draagt de flits ook nog een ver...
Het voordeel van flitsen is dat de iso-waarde minder hoog hoeft en dat de foto dus scherper is.
Het nadeel is dat je bij flitsfotografie niet bijvoorbeeld 6 beelden per seconde kan schieten, dus je bent veel meer afhankelijk van het moment van afdrukken.
Laat eens wat betere foto's zien. Mogelijk kunnen we je dan nog beter helpen