Het is 21 aug 2025 12:05

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur volleybal actie foto’s maken in een sporthal
 volleybal actie foto’s maken in een sporthal
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nadeel aan die tip....niet meer terug willen naar de A200 :P

Maar het is waar wat Frans zegt...je camera (en objectief) zijn niet helemaal opgewassen tegen deze eis(en)...de A200 is ook de jongste niet meer en de grootste ruis verbeteringen (in betaalbare toestellen) zijn toch van de laatste 1,5 a 2 jaar.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 maart 2012 21:41 
Moderator
Fotografie

De eerdere Sony camera's zijn idd. knap ruisgevoelig, maar zoals Frans al zei kun je proberen om op wat hogere ISO te fotograferen en dan je belichting iets hoger te zetten, op bijv. +0,7EV.
Als het resultaat dan nog niet is wat je ervan verwacht en je wilt verder met dit soort fotografie, dan zou ik toch voorzichtig naar een wat recenter model uit gaan kijken. ;)

BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 20:25 
Lid
Fotografie

Bedankt voor al jullie vorige reacties!

Ik heb vandaag foto’s gemaakt in een sporthal van een volleybal wedstrijd
Diafragma 2.8 (A-modus) en iso waarde 800 en soms hoger.

Maar mijn Sony a200 geeft een te lage sluitertijd bij iso waarde 800+ waardoor de foto’s alle bewogen beelden geven en onscherp zijn geworden

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken naar een recentere Sony ik denk zelf aan een A35

Heeft iemand hier al ervaring mee? En is dit ten opzichte van mijn huidige fototoestel een goede vooruit gang?

BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 20:52 
Lid
Fotografie

In de winter maak ik redelijk wat (hockey) sportfoto's. Ik zorg er dan altijd voor dat ik op een sluitertijd van minimaal 1/160s zit. Een sluitertijd van 1/200s is beter.
Om deze sluitertijd te halen moet ik een iso-waarde instellen van 1600 of 2000. Sportzalen zijn altijd slecht verlicht. Bij wedstrijden van het NL-team worden meer lampen aangestoken, waardoor de iso-waarde weer flink lager kan en de foto's veel scherper worden. Ik fotografeer dan met een diafragma van f/2.8 tot f/4. Ik merk dat ik bij f/2.8 vaak een te beperkte scherptediepte heb, dus die gebruik ik als het even kan zo min mogelijk. Vaak zit ik op f/3.5 en soms op f/4.

Ik ken ook mensen die gewoon in sportzalen een flitser gebruiken. Krijg je ook supermooie foto's van en bij iso800 of iso1600 draagt de flits ook nog een ver...

Het voordeel van flitsen is dat de iso-waarde minder hoog hoeft en dat de foto dus scherper is.
Het nadeel is dat je bij flitsfotografie niet bijvoorbeeld 6 beelden per seconde kan schieten, dus je bent veel meer afhankelijk van het moment van afdrukken.

Laat eens wat betere foto's zien. Mogelijk kunnen we je dan nog beter helpen :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2