Het is 27 jul 2025 04:31

Auteur Thuisstudie beroepsfotografie
 Thuisstudie beroepsfotografie
BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 09:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hallo

Een fotovakschool o.i.d is niet direct in mijn buurt.
Een thuisstudie is een andere optie....maar is dat ook wel aan te raden?
Zo'n cursus bij NAH bijvoorbeeld
http://www.roc.nl/default.php?fr=detail ... 2&inst=491
Steek je daar echt veel van op of is het weggegooid geld?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 09:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Ik ken niemand die zoiets gedaan heeft.

Maar volgens mij leer je minstens net zo veel als je op een forum foto's plaatst, en leert van de commentaren op je eigen foto's en die op andermans foto's. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 10:29 
Lid
Fotografie

Ik heb inmiddels begrepen dat deze studie vooral theorie is....
Hmm,dan gaan ze er min of meer vanuit dat je alle technieken onder de knie hebt ofzo?
Ik had gehoopt op veel praktijkopdrachten maar dan moet je een hobbycursus fotografie doen.
Dan ga ik maar het forum "lastig vallen" met foto's...hier zit kennis genoeg lijkt mij!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 10:35 
Lid

Geslacht: Man
de inleiding klonk best interessant, maar toen zaq ik de omschrijving bij de specifieke modules en nu begin ik toch ook mijn twijfels te krijgen:

Citaat:
2. Hoe maakt u professionele foto’s?
Wat onderscheidt professionele foto’s van amateurfoto’s? Hoe krijgen uw foto’s een professionele “look”? Met behulp van deze module wordt u een professional.

Ten eerste is er geen "professionele look", en mensen die hun geld er mee verdienen zijn daardoor niet automatisch betere fotografen dan een amateur.
Ook haal je een goed niveau niet even als klein onderdeel van zo'n cursus.

Het enige nuttige wat ik er van zou kunnen denken zijn de tips die je krijgt bij het starten van een eigen zaak, hoe je met betaalde klanten omgaat, hoe je in bepaalde takken een zakelijke start maakt / bekendheid krijgt, etc.

Maar 90% van die tips kun je volgens mij ook bij de trainingen van de kvk krijgen, en die zijn vaak nog gratis ook.
De rest kun je zonder problemen op internet vinden en vragen stellen bij fora.

Ik denk zelf dat dit weggegooid geld is, maar ervaring met deze cursus heb ik dus niet, alleen common sense ;)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 10:44 
Lid
Fotografie

Ja dat is het ook wel..ik zie soms foto's beroepsfotografen die ook nog eens heel duur zijn waarvan ik denk ??? en amateurfoto's die van absoluut topniveau zijn.
Als je in deze cursus weinig praktijk krijgt en je op dezelfde manier als je gewend bent fotografeert zonder dat je op fouten gewezen wordt of tips krijgt dan worden je foto's toch opeens geen beroepskwaliteit omdat je een beroepscursus doet?
Ik heb inmiddels al besloten dit geld liever in de aanschaf van een nieuwe camera te stoppen...mijn twijfels die ik al had worden er niet minder op.
Of ik zie het misschien verkeerd...

BerichtGeplaatst: 09 dec 2010 16:13 
Lid
Fotografie

professioneel of amateur...

het is de plaat die telt...

eigenlijk vind ik het best wel rottig om te zeggen, maar een tijdje terug, kreeg ik trouwfoto´s te zien, van een collegaatje, gemaakt door een professioneel fotograaf, en die waren te erg voor woorden..

nadat ze wat foto´s van mij gezien had, heeft ze me uitgenodigd voor het volgende hindoe-feest (ja, ze zijn van india) om fotootjes te trekken.. (en ik kan nog lekker mee-eten ook, :D ...

wat ze kreeg voor dat enorme bedrag, van die ´pro´-fotograaf was een lullig cd-rommetje, met onbewerkte, onscherpe en lullige foto´s, gemaakt met een 5dmkII... :wacko

ik zal niet snel de plaats innemen van een beroeps, want die moeten hun geld verdienen, in tegenstelling tot ´ikke, de hobbyist´ maar dit was echt waardeloos van die vent..dat een beroeps zo´n belangrijke dag, zo enorm kan ´verkloten´, vind ik echt erg.. zeker voor dat bedrag.. :(

het minste wat je kunt doen, is toch je uiterste best zeker??

anyway, ik zie er al naar uit om lekker te gaan eten daar, na de belangrijkste pics getrokken te hebben, en mijn uiterste best te doen, voor toch wat minder dan die ´pro´ , die blijkbaar zijn vak niet verstaat..

ik maak nooit reclame voor mijzelf, want ik vind dat beroeps eerste keus moeten krijgen, maar als je zoiets durft te verkopen voor zo´n hoog bedrag, tsja, dan vraag je er om.. :zwaai

je hebt goede amateurs, goede pro´s, en slechte van beiden..

´professionele look´ vind ik altijd wat vaag..want het zegt niets over wat iemand nu juist wel of niet mooi vindt..

ik ben wel altijd eerlijk tov mensen die voor mijn pics willen betalen.. ik ben de el-lullo hobbyist, en dat zeg ik er ook bij...dan weten ze precies wat ze kunnen verwachten en wat niet..

gelukkig zijn ze tot op heden altijd tevreden geweest... (weet alleen niet of dat nu perse door mij komt, of hun eigen inzicht in wat mooi is of niet, maar goed, klant is koning.. :D )

regel nummero uno: ga nooit in discussie met je klantjes over wat mooi is of niet.. :P

BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 09:00 
Lid
Fotografie

Je zal, voordat je begint aan een cursus je eerst moeten afvragen wat je doel is. Daarnaast zal je je moeten afvragen wat je stijl van leren is. Pas dan kan je iets zeggen of een geboden cursus bij je aansluit.

Daarnaast zal je je moeten afvragen hoe je je creativiteit blijft voeden.

Een andere manier van leren is lid worden van een fotoclub. Door het bespreken van je eigen fotowerk en het fotowerk van naderen kan je veel leren. Bij fotocurussen, een aantal dagdelen verspreid over een zekere periode of bv een week, heb je hetzelfde. En ook dan kan je aangestoken worden door het enthousiasme van anderen.

groet
Anno

BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 09:34 
Lid
Fotografie

De omschrijving op de site maakt mij ook niet echt enthousiast.
Maar:
AnjaT schreef:
Ik heb inmiddels begrepen dat deze studie vooral theorie is....
Hmm,dan gaan ze er min of meer vanuit dat je alle technieken onder de knie hebt ofzo?
In de theorie leer je dus de techniek. ;) Het is erg handig als je theorie een beetje kent, want dan weet je wat je doet.

Gewoon veel fotograferen, de foto's plaatsen en ervan leren. Maar vooraf is het handig om bv te weten wat diafragma, sluitertijd, brandpunt en iso precies zijn, wat ze doen, én hoe ze zich onderling tot elkaar verhouden. :)

BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 10:58 
Lid
Fotografie

Fotograferen leer je niet uit een boek. Punt. Kan daar lang of kort over zijn, maar het is iets wat je moet doen. Jouw beelden moeten goed zijn, en dat leer je niet uit een papiertje. Soms werkt een horizontale foto beter dan een veticale. Een boek kan je niet vertellen wanneer, dat moet je aanvoelen en dat leer je alleen met ervaring

Natuurlijk moet je een bepaalde kennis aan basisvaardigheden hebben.
Ik heb verschillende opleidingen in de fotografie gehad en achteraf moet ik stuk voor stuk bekennen dat ik de kennis al in huis had, of ook via internet had kunnen verkrijgen.
Is de opleiding dan zinloos geweest? Nee, dat niet, het menselijk contact met leraren en medestudenten die toch rond hetzelfde niveau zitten kunnen toch een hele andere kijk geven. Daarnaast heb ik er leuke contacten aan overgehouden.

Maar voor je een opleiding gaat volgen, ik kom 1 vraag tegen in eerdere posts: Wat wil bereiken (wat is je doel) met de studie. Wil je beroeps worden?
Wil je gewoon je kennis verbreden? Steek dan veel tijd in internetfora (beperk het dan ook niet alleen tot hier) en met die tijd zul je waarschijnlijk meer leren dan tijdens zo'n opleiding. Of volg een aantal workshops bij fatsoenlijke fotografen. Dat is misschien ook duur, maar achteraf meer waard.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 01:53 
Lid
Fotografie

Ikzelf heb elke week les van Albert Joosen docent Fotografie bij het Centrum voor de Kunsten in Bergen op Zoom .
Ik heb geen idee waar jij in de buurt woont en of het bij jou in de buurt ook is, maar ik kan het je aanraden.
Ik leer zeker veel van het forum, maar ik vind de lessen toch wel heel prettig. Het contact met de anderen en de verschillende kijk en uitwerking op een onderwerp houd je ook heel creatief.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp