Over- en onder-belichten is eigenlijk de sluitertijd langer of korter maken.
Is eigenlijk ook logisch, want hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht er kan binnen komen.
Als je gaat overbelichten wordt je sluitertijd iets trager, maar doordat je dan de ISO kunt verhogen kan de sluitertijd toch sneller......als je de ISO verdubbelt wordt de sluitertijd 2x zo snel.
Let er wel op dat je niet teveel overbelicht, want delen die echt overbelicht zijn kun je ook via de RAW-bestanden niet meer goed krijgen, al kun je daar nog wel iets meer mee doen dan met de JPEG's die uit je camera komen.
Gewoon terplekke aankijken, hoe lager de ISO des te beter vaak de details in de foto, dus is je sluitertijd snel genoeg dan niet onnodig hoog in de ISO's gaan.
Mijn lens heeft in combinatie met de teleconverter een maximaal diafragma van f/5.6, maar ik probeer altijd om een diafragma te gebruiken dat niet groter is dan f/7.1, omdat de lens dan beter presteert[scherper is] en dat is met de meeste lenzen het geval, dat ze op het grootste diafragma net iets minde scherp zijn.
Als het echt te donker is en ik zit al hoog in de ISO's gebruik ik wel f/5.6, want bewegingsonscherpte is nog beter zichtbaar.
Ik zou ook veel foto's maken, desnoods in de burstmode, want als je sluitertijd langzaam is wil je net dat moment pakken waarop de vogel of eekhoorn echt stil zit.
Kijk ook soms even terug op je schermpje en dan de foto uitvergroten, zodat je goed kunt zien of de sluitertijden die je gebruikt voldoende zijn om geen bewegingsonscherpte te krijgen.
Ik zou proberen om niet hoger te gaan dan ISO800 à ISO1000, of de sluitertijd moet echt traag zijn.
Kort samengevat hoe ik het meest doe:
Camera op diafragmavoorkeuze
Diafragma f/7.1
Sluitertijd in de gaten houden en aan de hand daarvan de ISO instellen
Onder- of over-belichten hou ik meest in de gaten via m'n zoeker[maar dat is het voordeel van een elektronische zoeker en die hebben de meeste DSLR's niet], zou in jou geval soms even de foto's terug kijken, of zoals Wim zegt je histogram in de gaten houden.
O ja, bij mij staat de belichting op centrumgericht, bij anderen weer op spotmeting en sommigen hebben een lichtmeting op de hele foto, ook dat is weer van belang bij het in de gaten houden van hoe je belicht.
Veel succes morgen!