Nuelle schreef:
...Ik ben niet zoals de mannen technisch onderlegd maar ik weet exact wat ik doe en wat welke lens voor resultaat geeft...
Ik ken de theorie wel, maar ben daar tijdens het fotograferen niet echt heel veel mee bezig. Als ik tegen een probleem aanloop dan ben ik wel in staat om via de theoretische weg de oplossing te vinden.
Als ik een bepaald beeld in mijn hoofd heb, dan werk ik deze eerst theoretisch uit voordat ik aan de slag ga. De weg van trial and error kies ik liever niet. Ik denk trouwens dat er niet veel verschil in de aanpak zit, waar ik werk met theoretische kennis, zul jij denk ik werken met herkenbare beelden in je hoofd.
Frans schreef:
...Nuelle je doet jezelf misschien te kort door te denken dat je alles op gevoel doet.
Ik denk dat je inmiddels een hele grote database in je hoofd hebt met situaties die je kent en beheerst en waar je uit put. Dat heet ervaring denk ik. Samen met je creativiteit maakt je dat een super professional.
Ik ben van menig dat Frans hier de spijker (NL) of de nagel (BE) op de kop slaat. Ik denk ook dat mensen die meer vanuit bestaande beelden werken, veel meer informatie uit een beeld halen dan dat ik.
xafke schreef:
...Dus het is een verhaal van een diafragma doelbewust te kiezen. Je doet het NIET voor de smaak. Je wil een zekere scherptediepte halen op een zekere afstand en daaruit komt een diafragmagetal. Niet omgekeerd! Want dan ben je niet professioneel met fotografie bezig maar ben je aan het spelen met onscherpte....
Ik ben het met je eens dat ik mijn diafragma (en sluitertijd) bewust kies. Door kennis en ervaring val ik terug op instellingen waarvan ik weet dat die bij mij goed werken. Voorbeelden?
- Sportfoto's maak ik het liefst met mijn 70-200mm lens met een diafragma van f/4 - f/6.3. Het liefst maak ik sportfoto's met een sluitertijd van 1/1000sec of sneller.
- Portretfoto's maak ik het liefst met mijn 70-200mm lems met een diafragma van f/5.6 bij een enkel persoon of met mijn 35mm lens met diafragma op f/8-f/10 bij een groep mensen.
- Macrofoto's van bloemetjes maak ik het liefst met een diafragma van f/13-f/16 en een sluitertijd van minimaal 1/200sec.
- Landschapjes probeer ik op de hyperfocale afstand te schieten. Die afstand zoek ik niet op, maar denk ik te kunnen inschatten. Vaak blijk ik daar toch onvoldoende ervaren in te zijn.
Uiteraard moet ik achteraf wel eens vaststellen dat een scherptediepte niet helemaal heeft uitgepakt zoals ik zou willen, maar daar kan ik op dat moment niks meer aan doen.
Ik ben het niet met je eens dat het niks te maken heeft met smaak. Volgens mij speelt smaak / persoonlijke voorkeur een hele belangrijke rol in de keuze welk diafragma, sluitertijd of ISO-waarde je kiest. Het experimentele hoekje hier op dit forum is daar bijvoorbeeld het bewijs van.
xafke schreef:
...Of nog erger. ISO op automatisch!!!...
Ik denk dat ik 95% van de foto's maak met de ISO-waarde in de automatische stand. Vind ik wel zo makkelijk. Het hangt denk ik ook heel sterk af van de tak van fotografie waarin je bezig bent. Bij portretfotografie gebruik ik ook niet de auto-ISO stand. Zonder flitser blijf ik zo laag mogelijk in de ISO-waarde (100-200). Mijn flitsfoto's met een remote flitser schiet ik met een vaste ISO-waarde (vaak ISO 400) en zowel camera als flitser in manual mode, dit om de batterijen van de flitser te sparen.
Om ruis in mijn foto hoef ik me niet meer te bekommeren. De huidige camera's worden steeds beter en die van mij kan ook goed overweg met hoge ISO-waarden. Ik heb de ISO-waarde op auto-ISO staan en deze staat begrensd op een waarde waarbij de ruis nog acceptabel is. Werkt heerlijk! Artistiek ruis toevoegen kan altijd nog in de nabewerking en digitale ruis wordt tot op heden door bijna niemand mooi gevonden.
Tot slot de compositie. Tja... De regel van derden is met straatlengte mijn persoonlijke vriend.