Het is 08 mei 2025 17:08

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Just a rainy day
 Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 19:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gewoon wat regendruppels op een pas geverfde deur. Dat is op zich al mooi genoeg om te vereeuwigen........

Nikon F301 met 1.8 Nikkor 50mm.
Film: Ilford FP4

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 23:42 
Lid
Fotografie

Heeft wel wat, beetje abstract en beetje minimalistisch.
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd wat we te zien zouden hebben gekregen als je een kleurenfilmpje in de camera had geplaatst.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 23:55 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Heb vaak de gedachte bij dit soort platen, wat moet ik er mee.
Gek genoeg kijk ik vaak wel wat langer naar dit soort platen. :D

Maar weet nog steeds niet wat ik er mee moet, heeft wel iets. :dk

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 00:10 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Heeft wel wat, beetje abstract en beetje minimalistisch.
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd wat we te zien zouden hebben gekregen als je een kleurenfilmpje in de camera had geplaatst.

De kleurenfilm had een grijze deur laten zien :)

Kennelijk hebben zulke minimalistische foto's toch iets. Daarom is het zo leuk om ook daar oog voor te hebben/krijgen. Soms lukt dat, maar het gebeurt vaker dat het niks wordt en ook niet gewaardeerd wordt. Dat begin ik al te accepteren.
Laat mij dan maar dit soort foto's maken, dan ben ik tevreden :)

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 00:38 
Lid
Fotografie

Ja hier een oordeel over geven is gevaarlijk. Het is ZEER smaakgevoelig.
Naar mijn smaak mag de bovenste helft er gewoon af. Het neemt niet deel in het proces.
Je krijgt dan het platte vlak waar het water op staat en het verticale vlak waar het water af loopt. Wat het voor mij veel sterker zou maken.
Maar zoals ik zeg: het blijft een kwestie van smaak en beleving welke voor ieder anders kan zijn.

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 06:39 
Lid
Fotografie

xafke schreef:
Ja hier een oordeel over geven is gevaarlijk. Het is ZEER smaakgevoelig.
Naar mijn smaak mag de bovenste helft er gewoon af. Het neemt niet deel in het proces.
Je krijgt dan het platte vlak waar het water op staat en het verticale vlak waar het water af loopt. Wat het voor mij veel sterker zou maken.
Maar zoals ik zeg: het blijft een kwestie van smaak en beleving welke voor ieder anders kan zijn.

Ik kan het me voorstellen. Ik weet ook dat het erg smaakgevoelig is. Ik kan me ook wel iets bij je kritiek voorstellen. Dat is ook het gevaar van minimalistische foto's. Eigenlijk staat of valt alles met compositie. Ik zal nog beter mijn best moeten doen kennelijk. Ik sta zelf nog wel achter deze foto hoor, maar hij kan wellicht nog beter

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 09:42 
Moderator
Fotografie

Inderdaad is de compositie wat vlak, maar ook het contrast. Ik zou zeggen, probeer eens iets zoals dit:

Fotografie

Alleen even wat donkerder gemaakt en contrast een ietsje opgehaald, en de horizontale lijn en de "hoofddruppel" op een strategischer plek gezet.

We hadden pas een kleine discussie over nabewerken, ik neem aan dat jij dat ook doet ondanks het feit dat de originele foto niet digitaal is?

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 15:20 
Lid
Fotografie

petervaneekelen schreef:
Inderdaad is de compositie wat vlak, maar ook het contrast. Ik zou zeggen, probeer eens iets zoals dit:

Fotografie

Alleen even wat donkerder gemaakt en contrast een ietsje opgehaald, en de horizontale lijn en de "hoofddruppel" op een strategischer plek gezet.

We hadden pas een kleine discussie over nabewerken, ik neem aan dat jij dat ook doet ondanks het feit dat de originele foto niet digitaal is?

Uiteraard bewerk ik na, misschien nog wel meer dan met digitaal. Dit is hoe het inderdaad ook zou kunnen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd door de toonschaal, wel de uitsnede. Die is beter geworden.

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 19:36 
Lid
Fotografie

ik vind het zachtere hier dan eigenlijk wel mooi.

het nieuwe kader maakt hem wel spannender !

grt
Maurice

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 00:31 
Lid
Fotografie

Ik vind het voorstel van Peter goed.
Dit soort werk staat of valt sterk met de emotie die je moet ophalen uit bijna niets.
Ben zelf geen expert ter zake hoor trouwens. Ik zeg maar hoe ik het aanvoel en ik vergelijk ook een beetje met gelijkaardig werk dat ik al gezien heb van anderen.

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 09:19 
Lid
Fotografie

xafke schreef:
Ik vind het voorstel van Peter goed.
Dit soort werk staat of valt sterk met de emotie die je moet ophalen uit bijna niets.
Ben zelf geen expert ter zake hoor trouwens. Ik zeg maar hoe ik het aanvoel en ik vergelijk ook een beetje met gelijkaardig werk dat ik al gezien heb van anderen.

Met de kadering ben ik het ook helemaal eens. Het contrast vind ik te hoog. Ik weet namelijk ook wat de werkelijk kleur van die deur is (grijs) en deze tint komt vrijwel overeen. Daarom ben ik nog niet zo weg van de contrastaanpassing :)

Maurice78 schreef:
ik vind het zachtere hier dan eigenlijk wel mooi.

het nieuwe kader maakt hem wel spannender !

grt
Maurice

Klopt, ben ik het mee eens :)

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 10:30 
Moderator
Fotografie

Snap ik hoor, het was maar een voorstel. Overigens gebruik ik het argument dat het in werkelijkheid zo was zelf nooit. Het gaat om wat je wilt laten zien, de werkelijkheid is "maar" een versie daarvan :)

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 12:58 
Lid
Fotografie

petervaneekelen schreef:
Snap ik hoor, het was maar een voorstel. Overigens gebruik ik het argument dat het in werkelijkheid zo was zelf nooit. Het gaat om wat je wilt laten zien, de werkelijkheid is "maar" een versie daarvan :)

Daar heb je wel gelijk in, maar de belichting was mooi zacht. Op dat moment (en nu nog) vond ik dat mooi. Ik ben het met je eens dat een foto altijd een afgeleide werkelijkheid is. En die werkelijkheid mag je geweld aan doen wanneer dat een beter foto oplevert. Voor mij is verhoging van contrast in DIT geval niet direct een beter foto, maar dat geldt voor mij :)
En hiermee is denk ik ook weer aangetoond dat er zelfs bij een minimalistische foto als deze nog ruimte is voor andere interpretaties en weergaven en zul je dus altijd mooi, minder mooi of niet mooi horen. Ik vind het niet erg, eigenlijk wel leuk zelfs, want dat betekent dat anderen zich er in elk geval in hebben verdiept. Dat is uiteindelijk wat een maker van een foto wil (ik wil me geen fotograaf noemen, want dat zou teveel eer zijn)

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 11:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een wat softe zachte grijze afdruk...
Zachte waterdruppels mogen ook scherp zijn...
En denkt wat donkere vignatering te zien in de hoeken, bewust gedaan of heeft dit een andere reden?...

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 12:09 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Heel fraai Freerk ; dichtbijhuisfotografie is toch zo leuk maar wordt moeilijk erkent door al die globetrotterfotografen heden ten dage. Gewoon verderdoen vind ik , het leuke aan hobbyfotografie is je eigen ding doen en niet met de kudde meehuppelen omdat zus en zo dat toch zo eigentijds vinden.
Minimalisme maximaal benutten kan je deze opname ook toedragen.

Grts :chapeau
M

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 20:26 
Lid
Fotografie

FotoMarius schreef:
Een wat softe zachte grijze afdruk...
Zachte waterdruppels mogen ook scherp zijn...
En denkt wat donkere vignatering te zien in de hoeken, bewust gedaan of heeft dit een andere reden?...

De vignettering is niet bewust gedaan: simpelweg een eigenschap van het objectief :)

Marsel Wauters schreef:
Heel fraai Freerk ; dichtbijhuisfotografie is toch zo leuk maar wordt moeilijk erkent door al die globetrotterfotografen heden ten dage. Gewoon verderdoen vind ik , het leuke aan hobbyfotografie is je eigen ding doen en niet met de kudde meehuppelen omdat zus en zo dat toch zo eigentijds vinden.
Minimalisme maximaal benutten kan je deze opname ook toedragen.

Grts :chapeau
M

ik heb zelfs een fotoalbum samengesteld wat helemaal gaat over 'dicht-bij-huis-fotografie' en heet ook 'Close to home'. Hoe zat het ook al weer? Een bekend fotograaf (ik ben z'n naam ff kwijt) zei eens: 'Wanneer je nog geen deurkruk interessant kunt fotograferen mag je je ook geen fotograaf noemen.' Natuurlijk inspireren andere culturen en andere omgevingen, maar het is de kunst om ook je eigen omgeving te erkennen én herkennen als een fotogenieke omgeving. Ik wil mezelf heus geen briljant fotograaf noemen, maar ik doe m'n best zoveel mogelijk moois uit mijn omgeving te halen.

Via mijn site kun je het zien ( http://www.flautenbag.nl ) maar ook rechtstreeks bij Albelli:
http://editor.albelli.nl/Preview/1/?wid=e40b774f-7974-479b-b101-4844cf32dba6&showmenubar=false&showbuttonbuy=true&showbuttonshare=true&showcreatenew=false&showlogo=true&vendor=1200&locale=nl

Allemaal analoge foto's, soms geslaagd, soms minder. Doet er niet toe, want ik probeer het op m'n eigen manier zo goed mogelijk te doen en het juiste moment te pakken. Ik kies voor die ene foto en die moet het dan ook zijn.

Just a rainy day
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 20:43 
Lid
Fotografie

Marsel Wauters schreef:

Tsja wat kun je daar nou nog op zeggen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp