Als eerste zal ik je aanraden een prime macro lens te kopen, welke van sigma wat goedkoper zijn, maar imo van prima qualiteit ! beste opties lijken mij
50mm ; waarvoor je wel erg dichtbij het onderwerp moet komen ( niet erg geschikt voor levende onderwerpen dus ) wel goed scherp en een mooi contrast.
70mm ; Deze is imo erg veelzijdig + vlijmscherp. met een tussenring erbij is deze ook zeer geschikt voor levende onderwerpen.
105mm ; imo de "beestenschieter" bij uitstek, doordat je gebruik maakt van de afstand en zo niet te dichtbij komt .
Bij alle is imo een macro-ringlitser wel gewenst ( zeker bij de 50 & 70mm ) hierdoor krijg je beduindend meer licht en kun je je diafragma opkrikken naar ergens tussen de 11(dieren) en 16(bloemen e.d.) om voor zoveel mogelijk scherpte/diepte te zorgen

Ook kun je dmv de ringflitser toch nog redelijk tot behoorlijk snel schieten (sluiter) .
evt kun je mits je flitser dat kan, ook de flitser off-shoe gebruiken en deze dan vlakbij de lens houden ,.... dit zal echter erg moeilijk gaan worden met dieren/insecten
Statief,... kan erg handig zijn , vooral met slechte licht omstandigheden of als je ringflitser het niet haalt,... je zult dan om toch voldoende scherpte/diepte over te houden je sluiter naar beneden moeten bijstellen, waardoor een statief vaak een welkome bijkomstigheid wordt

Hoop dat je er iets aan hebt, maar het is ook niet echt mijn tak van sport,... ik doe het voor de gein er weel eens naast, maar portretten is meer mijn ding ( geworden ).
Hoop voor je dat één vd door jou genoemde ook ff een zegje komt doen