Het is 22 jul 2025 00:14

Auteur wel of geen extra flitser gebruiken op een feest s'avonds
 wel of geen extra flitser gebruiken op een feest s'avonds
BerichtGeplaatst: 11 jul 2016 15:35 
Lid
Offline op het foto forum

ik ben een startende hobby fotograaf en nou is mij gevraagd of ik voor kennissen op hun bruiloftfeest (s'avonds) het feest met de grappige elementen wil vast leggen.
Nou is mijn vraag af dat simpel weg kan met mijn nikon D3100 of moet er een extra flitser op en heeft iemand tips over hoe ik het beste te werk kan gaan?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 jul 2016 15:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij kwam ik je vraag al eerder tegen...

Toen meldde ik het volgende: Ik zou een reportageflitser gebruiken en niet de kleine flitser die uit de camera omhoog klapt. De reden: een reportageflitser is krachtiger en daarmee kun je ook indirect flitsen (via een plafond/muur). Nu heb ik het voordeel dat ik een reportageflitser heb, dus dan is de keuze niet zo moeilijk.

.

Laatst bijgewerkt door Henry op 12 jul 2016 09:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2016 18:20 
Lid
Fotografie

Ja hopelijk kan iemand die twee draadjes nu samenvoegen naar hier.

Zoals Henry al zei is het idd een groot verschil in kracht met een opzetflits.
De flitskop richten naar een witte muur of plafond heeft een mooi zacht licht.

Met de ingebouwde flits is dat niet mogelijk.

Toch even een kantmelding maken.
Je kan een flits kopen van het merk Nikon zelf die behoorlijk duur zal zijn.
Er bestaan ander merken van flitsen zoals Yongnuo en nog ander merken die zeer veel goedkoper zijn en gelijkaardig zijn aan kwaliteit.

Doch je moet bij die goedkope flitsen een klein beetje opletten want er is verschil tussen de modellen. Het is gewoon een kwestie van goed opletten dat je het juiste model / type koopt.
Zo heb je manuele flitsen (kostprijs rond de 50 a 80 euro) welke zeer krachtig zijn maar zeer lastig in gebruik op reportage. De reden is dat je flits een vooraf in te stellen vaste kracht afgeeft. En dat werkt niet heel handig. Ook als je minder ervaring hebt zal je jezelf in nesten werken en teveel stress hebben om een goede opname te kunnen maken.

Er is een tweede soort flitsen van het type TTL. Die zijn even krachtig maar stellen hun kracht voor iedere foto volledig automatisch in. En dat is heel handig.

De laatste nieuwe flitsen hebben ook een functie aan boord genaamd HSS (bij Nikon heeft dat wel een andere naam). Het laat je toe om foto´s buiten te nemen. Zelfs in volle zon. Het spreekt voor zich dat dit ook weer zeer handig is. Doch ik ben niet zeker of uw fototoestel HSS ondersteund. Het kan allesins geen kwaad dat de functie er op zit.

Dit is een voorbeeld van een flits van het merk Yongnuo die alles ondersteund http://www.benl.ebay.be/itm/Yongnuo-YN- ... SwBahVEIJA

Zelf heb ik veel flitsen van dat merk en ik ben er uitermate tevreden over.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2016 20:10 
Lid
Fotografie

dnpasm schreef:

... ik ben een onervaren fotograaf die graag wil leren :foto

Bruiloften zijn slechte momenten om iets te leren als je de enige bent die verantwoordelijk is voor een reportage van het feest.

Bruiloften zijn prima momenten om te leren als je als tweede fotograaf lekker kunt aanklooien zonder dat je op het eind van het feest afgerekend wordt op het resultaat.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2016 23:23 
Lid
Fotografie

Het klopt wat je zegt Frans maar ik neem aan dat hij niet de enige fotograaf zal zijn om de plechtigheid en shoot vast te leggen. Ik denk dat het koppel vooral wat extra invulling wil van het feestje op de avond.
En dat kan best wel goed meevallen.

Hou er wel rekening mee dat je van het feest zelf niet veel zal kunnen genieten. Uw aanwezigheid zal overal verwacht zijn.
Ik zou zeggen, koop een goede TTL flits en probeer al wat thuis met je partner of vrienden vast te leggen in huis.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 08:57 
Lid
Fotografie

Xafke je aanname mist, behalve een optimistische kijk op het leven, elke grond.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 09:54 
Lid
Fotografie

Ik heb pas weer een bruiloftsfeest mogen fotograferen (niet het officiele deel, dat laat ik graag aan anderen over, maar alleen het feest) en kan je nog wel de volgende tips meegeven:
1. Zorg dat je je camera met flitser goed kent, zodat je weet hoe je de camera en de flitser moet instellen. De handleiding van de camera en de flitser zou je op de avond niet nodig moeten hebben. Als je besluit om een reportageflitser te gaan kopen, zorg er dan voor dat je voorafgaand aan de bruiloft voldoende mee hebt kunnen spelen. Het veiligst is om de foto's in de automatische stand (camera en flitser) te maken.
2. Zet de ISO-waarde van je camera op ISO400. Door het verhogen van de ISO-waarde verhoog je de sensorgevoeligheid, waardoor je flitser minder sterke flitsen hoeft af te geven. Je batterijen gaan zo langer mee.
3. Neem een setje reserve batterijen voor de flitser mee en een reserve accu voor je camera.
4. Weet wat je te wachten staat. Neem op hoofdlijnen het programma door met de bruid en bruidegom en vraag of ze speciale foto's verwachten (van momenten) en of ze graag bepaalde personen op de foto willen hebben (bruispaar met vader, moeder, opa, oma, vriend, vriendin, etc. etc.).
5. Kom op tijd, zodat je tijd genoeg hebt om de boel te verkennen en om wat proeffoto's te maken.
6. Instrueer met name het bruidspaar dat de foto's leuker worden als ze in de camera kijken. Zelfs als ze even in de camera kijken kunnen ze gesprekken blijven voeren met hun gasten. Laat dit bijvoorbeeld nu al aan ze zien door een niet door jouw geregiseerd portret te schieten van hun beiden en eentje waarbij je hun dichter tegen elkaar aan laat staan en in de camera laat kijken. Het lachen in de camera zorgt er ook voor dat de foto's er veel vrolijker uit zien.
7. De foto's worden mooier als de mensen dichter tegen elkaar aan staan, dit gaat zeker op voor groepen mensen (en een groep begint al bij twee mensen...). Omdat mensen een bepaalde afstand tot de ander bewaren, zul je hier wat aan moeten doen. Die afstand die de meeste mensen standaard tot een ander bewaren is vaak niet geschikt voor het maken van mooie groepsportretten. Neem trouwens niet te veel tijd voor het afdrukken. Zorg dat je snel scherp stelt en afdrukt. De impact van jou op het feest is dan minimaal.
8. Maak foto's met een voldoende grote scherptediepte en stel scherp op de ogen. Met name bij portretfoto's vind ik het erg lelijk als niet iedereen die op de foto staat binnen de scherptediepte valt. Als je de camera uit de portretstand haalt (je zegt dat je een beginnende hobby fotograaf bent) en overstapt op de halfautomatische stand, stel dan een diafragma in van f/5.6 - f/8 om zo voldoende scherptediepte te krijgen in je foto. Ben je niet gewend om de camera uit de automatische stand te halen, doe dit dan niet en maak je foto's lekker vanuit de portretstand van je camera. Vergeet vooralsnog de Manual-stand. Als beginnend hobbyfotograaf heb je helemaal niks in die stand te zoeken!!
9. Maak ook foto's van "de omgeving". Denk hierbij aan het receptieboek, de tafel met kado's, de bloemen, de opmaak van de tafel, de ballonnen, kaartjes, de taart, de taartrestanten op de schoteltjes, etc.
10. Controleer regelmatig de foto's die je hebt gemaakt (zijn de camera instellingen nog goed?). Zie je dat er wat fout is gegaan, pas je instellingen dan aan.
11. Verwijder foto's pas van je geheugenkaartje als je thuis bent en ze op de computer hebt kunnen bekijken.
12. Fomatteer je geheugenkaartje voordat je aan de fotosessie begint en neem een reservekaartje mee.
13. Maak voldoende foto's (van goede kwaliteit) want achteraf heb je er vaak te weinig gemaakt. Als je nog nooit foto's met RAW kwaliteit hebt gemaakt, ga dit dan niet plotseling wel doen, maar schiet ze gewoon met hoge kwaliteit JPEG (JPEG FINE).
14. Loop of sta het bruidspaar en de gasten niet onnodig in de weg. Omdat je weet hoe die avond er in hoofdlijnen uit gaat zien, kun je anticiperen, maar doe dat dan ook. Anticipeer niet alleen op de positie, maar ook op het in te zetten brandpuntsafstand. Het mooiste compliment die je achteraf kunt krijgen is dat ze je nauwelijks hebben opgemerkt en vragen of je wel voldoende foto's hebt gemaakt, terwijl jij weet dat je met 2 volle geheugenkaartjes terug gaat naar huis.

Mocht je geen reportageflitser hebben of willen kopen, dan zul je het dus met je flitsertje moeten doen die uit de camera komt. de pop-up flitser. De volgende tips kunnen je dan helpen:
A. Zet de ISO-waarde van je camera op ISO400. Door het verhogen van de ISO-waarde verhoog je de sensorgevoeligheid, waardoor je flitser minder sterke flitsen hoeft af te geven. De accu van je camera gaat zo langer mee.
B. Neem een extra accu voor je camera mee. Als je geen reserve accu hebt: op ebay kun je niet-originele accu's kopen, die zijn een stuk goedkoper. Ze gaan wel minder lang mee, maar je hebt dan in ieder geval voor niet veel geld een extra accu bij je.
C. Neem je accu-oplader mee, waarmee je een lege accu kunt opladen terwijl je verder gaat met de reserve-accu.
D. Direct flitslicht geeft je vaak minder mooie foto's. Omdat je de flitser die uit je camera klapt niet kunt verdraaien, is een "difusser" een optie. Dit kan een papiertje zijn die je om de flitser vouwt of een wit plastic bekertje zijn die je over je flitser plaatst. De kracht van de flitser neemt door die diffuser wel af, maar je foto's worden veel mooier. Een diffuser kun je kopen in de winkel voor je pop-up flitser, maar een papiertje met plakband of een (deel van een) wit plastic bekertje werkt net zo goed en is veel goedkoper.

Tot slot:
- De verwachtingen van het bruidspaar en de familie zijn hoog, ook al zullen ze dit niet hardop tegen je zeggen! Frans heeft je er al voor gewaarschuwd, maar óók ik zal dit doen. Weet zeker dat je aan die hoge norm kunt voldoen, zeker als je de enige fotograaf bent. Mocht je daar twijfels over hebben, zorg er dan voor dat het bruidspaar weet dat je die zorgen hebt. Aan hun dan de keuze om een echte fotograaf alsnog in te huren. Als je de tweede of derde fotograaf bent, dan gewoon lekker schieten en veel leren. Ik steun Frans in zijn opmerking dat een bruiloft een van de slechtste momenten is om het fotograferen te leren.
- Foto's moet je altijd nabewerken. Zorg er voor dat je de foto's niet te veel hoeft te croppen. Houd bij de opname dus rekening met het beeld, kader goed! Je houd anders veel te weinig kwaliteit (pixels) over voor een mooie afdruk.
- Ik had besloten om het bruidspaar een fotoboek aan te bieden. De kwaliteit van de fotoboeken verschilt enorm (zoek maar eens op reviews/beoordelingen op het internet). De kwaliteit bij Profotonet is uitstekend. Ze zijn wel wat duurder, maar dan krijg je wel goede kwaliteit.
- Overhandig alleen je geslaagde foto's. Als je er zo'n 100 stuks kunt laten zien, heb je een goed beeld van het feest (is mijn mening), dus maak er veel meer dan die 100. Het is helemaal niet vreemd om met 400-800 foto's thuis te komen. Zeker als je beginnend hobbyfotograaf bent, zullen veel foto's er achteraf toch minder mooi blijken te zijn dan je in eerste instantie had gedacht/gehoopt. Ook zullen er geheid een aantal foto's tussen zitten waarbij mensen hun ogen niet open hebben.

Last but not least: plaats je drie mooiste foto's hier op dit forum.

Ik ben benieuwd! :)

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 21:06 
Lid
Fotografie

Als ik zo tussen de regels lees dan vraagt het koppel hier geen weddingshoot Frans. Dat is idd andere koek. Ben ik volledig met je eens. Als starter zit je in de problemen dan. en de verwachtingen zijn idd hoog.
Maar ik meen te lezen dat hij gevraagd wordt wat leuke informele shots te nemen van het feest. En dat kan best veel beter meevallen dan je denkt.
In mijn beginperiode was ik zo ook gevraagd op de bruiloft van een goede vriend.
Terwijl ik daar stond met een analoge camera, geen lichtmeter en niets automatisch. Achteraf bleek dat ik toch enkele heel leuke shots gemaakt had waar het koppel zeer tevreden mee was. Niet vergelijkbaar met hoe ik het nu aanpak. Maar als fotograaf is een gezonde dosis lef ook nodig. Zorg dat je materiaal een beetje in orde is en ga er voor.
Perfect zal het waarschijnlijk niet zijn maar ik denk niet dat het koppel dit ook verwacht en hun vriend best wel kan inschatten. Mijn vermoeden is dat er een professioneel fotograaf zal zijn op de plechtigheid maar dat die niet komt naar het feest vanwaar de vriend het maar moet invullen.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2016 22:49 
Lid
Fotografie

Ik ben bang dat we niks meer gaan horen van dnpasm. Jammer... We hebben er toch de nodige tijd gestoken in de antwoorden. :S

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp