Ron, dank voor je duidelijk uitleg!

___
Cropfactor: FF of 1,5 of 1,6 of 2 etc.Ik maak gebruik van een Nikon D7100, die heeft een 1.5x cropfactor maar heeft ook een extra 1.3x cropmodus. En die cropmodus gebruik ik erg graag, waarom? Grotere buffer, meer FPS ( Foto's per seconde

) en niet zulke zware bestanden. Vooral als je in RAW fotografeert vind ik dat persoonlijk erg handig, anders komt je geheugenkaart zo snel vol te staan. Tegenwoordig schiet ik alles gewoon in JPEG omdat je dan een grotere buffer hebt, en dat is voor mij iets belangrijks omdat ik graag meerdere foto’s heb, er kan er maar één de beste zijn!
Gebruik van extender: nee of ja met 1,4 of 2 of ......Ik maak gebruik van een 1.4x en een 1.7x converter. Voornamelijk de 1.4x, die zorgt er voor de het diafragma van een F/4 objectief naar F/5.6 gaat, maar de 1.7x brengt het diafragma naar F/6.7. Dat vind ik niet voldoende om goed te kunnen fotograferen. Vooral met weinig licht. Dus vaak zit de 1.4x converter tussen mijn objectief en camera.
Waar is jouw combinatie vooral geschikt voor: type vogel en gemiddelde afstand.Tsja… Als ik een Goudhaantje (kleinste vogel van Europa) fotografeer op 20m afstand, zal de meeste mensen die foto niet erg aanspreken. Als ik dat op 5m doe krijg ik al een beeldvullendere vogel op de foto. Mij spreekt dat meer aan dan een vogel die je moet zoeken in de foto. Maar bijvoorbeeld een Zeearend op 20m kun je uitstekend fotograferen met een gemiddelde telelens. Natuurlijk kan een vogel in zijn of haar omgeving ook erg mooi zijn! Maar zorg er dan wel voor dat je een rustige foto hebt en geen veel storende elementen.
Waar is jouw combinatie zeker niet geschikt voor: type vogel en afstand.Niet geschikt voor: grotere afstanden, ik merk dat de scherpte dan al erg snel achteruit gaat en geen details meer te zien zijn.
Zou je je combinatie aanbevelen aan een beginnend vogelfotograaf?
Zelf ben ik ook nog beginnend vogelfotograaf, heb diverse objectieven gehad zoals de Sigma 150-500 (een ramp wat betreft scherpte en autofocus!!), Tokina 300mm F/2.8 en ben nu in het bezit van een Nikon 300mm F/4 AF-S.
De Sigma 150-500mm raad ik niemand aan, er zijn mensen die er leuke foto’s uithalen maar die zie je echt weinig. Scherpte was (ook na kalibratie) nog steeds erg slecht, voor de beginnend fotograaf voldoende maar ik merkte al snel dat dit niet het objectief is voor mij. Toch heb ik er 1 jaar mee gefotografeerd, daarna snel verkocht en toen kocht ik de Tokina 300mm F/2.8 die ik wilde gebruiken in combinatie van een 2x converter. Maar bij de aankoop van het objectief heb ik een Kenko 1.4x converter gekregen. Ik merkte dat ik met 1.4x al niet tevreden was over de scherpte dus heb besloten geen 2x converter te kopen.
Ik had de combinatie eigenlijk eerst moeten laten kalibreren want hij is echt scherp volgens anderen. Maar de bokeh vind ik niet zo fraai, erg onrustig en bevat vaak ook veel CA (Chromatische Aberratie).
Uiteindelijk heb ik dit objectief weg gedaan vanwege het gewicht. HIj weegt niet erg zwaar (2.3 KG) maar daar komt nog een body, converter en zonnekap bovenop.
Toen heb ik besloten om te stoppen met vogelfotografie, omdat ik bang was dat er nooit een ‘perfect’ objectief zou komen. Omdat ik wel gewoon verder wilde in de fotografie kocht ik een groothoek, maar ik kon toch niet zonder de vogeltjes.

Dus nog even wat doorgespaard en gewerkt en uiteindelijk de Nikon 300mm F/4 gekocht, die bevalt mij nog steeds goed, al heb ik vaak momenten dat ik zeg van ‘nu wil ik echt een nieuwe lens met meer bereik’, maar ik kan je vertellen dat bijna iedere vogelfotograaf dat heeft (gehad).
Kun je een prijsindicatie geven van jou combinatie? nieuwprijsMijn combinatie die ik momenteel gebruik: Nikon D7100 + Nikon 300mm F/4 (+1.4x / 1.7x converter) Prijs?
Nikon D7100 : +/- 800,-
Nikon 300mm F/4 : €1.399,-
Kenko 1.4x TC : +/- €100,-
Nikon 1.7 TC II :€329,-
Totaal = +/- €2500,-
En nu genoeg gelult, lekker foto's maken!