Oke, ik zal het "candid" proberen te verduidelijken.

De mooiste portretten vind ik portretten waarbij vooraf contact is gemaakt met het model.
Waarbij het model zichzelf is en wordt gefotografeerd in een setting die "typerend" is voor het model. Dit soort portretten spreken mij veel meer aan dan de vele studioportretten die ik hier op dit forum wekelijks voorbij zie trekken. Deze laatste categorie is niet minder goed, maar spreken mij gewoon minder aan. Ze zijn wel veel beter commercieel inzetbaar.
Een onverwachts genomen portret vind ik mooi zijn als het hierbij niet enkel en alleen om het model gaat, maar dat het model een onlosmakelijk onderdeel is van het geheel. Goede straatfotografie heeft dit in zich. Deze foto past niet in de categorie straatfotografie. Te close opgenomen, te weinig "straat" te zien.
Voor mij is dit ook geen glamourfoto, maar een portret waarbij de persoon zichzelf is (ze speelt geen toneel of veinst een andere gemoedstoestand), opgenomen in haar eigen omgeving. In deze situatie zou ik graag deze persoon op een voor haar kenmerkende / typerdende manier gefotografeerd willen zien. Deze foto toont dat onvoldoende.