Het is 21 jul 2025 10:20

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Back button focus
 Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 20:25 
Lid
Offline op het foto forum

Hoi, mijn naam is Danny. Alvast excuus aan de moderators als ik dit verkeerd post maar deze thread leek me het beste.
Ik gebruik al een tijdje backbutton focus en het werkt op zich prima. Mijn vraag is: Hoe weet ik zeker dat het werkt. Mijn camera is ingesteld op AF-on en de sluiter op release. Ik stel scherp op de ogen via het middelste focus punt en laat dan de backnutton los, om vervolgens te hercomposeren. Het gaat eigenlijk altijd goed maar hoe weet ik nu 100% zeker dat de camera ook daadwerkelijk de focus vast heeft gezet? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 21:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lijkt een beetje op deze.
"Alle raven zijn zwart".
Hoe weet ik 100% zeker dat er niet één witte raaf is.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:09 
Lid
Fotografie

Er zijn niet veel dingen in het leven die 100% zeker zijn.
- Dat je geboren wordt is bijvoorbeeld niet een zekerheid.
- Dat je overlijdt nadat je geboren bent is volgens mij een 100% zekerheid waar niemand (tot op heden) omheen kan.
Dat er enkele mensen op dit moment heel veel geld voor over hebben om die ene zekerheid te omzeilen, las ik recent maar weer eens in het boek van Kris Verburgh over "Veroudering Vertragen".

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:16 
Lid

Frans schreef:
"Alle raven zijn zwart".
Henry schreef:
Er zijn niet veel dingen in het leven die 100% zeker zijn.
- Dat je geboren wordt is bijvoorbeeld niet een zekerheid.
- Dat je overlijdt nadat je geboren bent is volgens mij een 100% zekerheid waar niemand (tot op heden) omheen kan.
Dat er enkele mensen op dit moment heel veel geld voor over hebben om die ene zekerheid te omzeilen, las ik recent maar weer eens in het boek van Kris Verburgh over "Veroudering Vertragen".
Frans schreef:
"Alle raven zijn zwart".

Ik snap wat je bedoelt maar misschien leg ik het niet goed uit. Wat ik bedoel is dat, nadat ik op het oog heb scherp gesteld en vervolgens recompose zodat het focus punt niet meer op het oog staat. Volgens de theorie blijft de camera toch fucusen op het oog op dat moment omdat ik de focus gelocked heb (zolang de afstand hetzelfde blijft). Bij mijn d3100 gebeurde het namelijk nogal eens dat ik het zo deed en dat het oog dan toch niet helemaal scherp was na het recomposen ondanks de focus lock. Ik heb eigenlijk bevestiging nodig dat ik er met mijn d610 vanuit kan gaan dat dit niet gebeurt en dat ik naar hartelust kan recomposen zonder in mijn achterhoofs de angst te hebben dat de camera toch de focus niet gelocked heeft om een of andere reden. Is er geen piepje of lampje dat bevestigd dat de focus echt gelocked is nadat ik de backbutton loslaat?
Lol!:) Ik bedoel eigenlijk of er noet een lampje of piepje is dat aangeeft dat de focus echt gelockes is nadat ik de backbutton loslaat. Aan je reactie te lezen blijkbaar niet :)

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:21 
Lid
Fotografie

bij het verdraaien van de camera kan ook de scherpte anders komen te liggen. kies dan een ander scherp stel punt dat over een komt met je compositie of handmatig scherp stellen.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:26 
Lid
Fotografie

Een oplichtend dat AF-punt (rood) geeft aan waarop je hebt scherpgesteld. Desondanks komt het maar al te vaak voor dat de scherpte toch net niet goed valt. Hiervoor kunnen we wel enkele redenen aanwijzen, bijvoorbeeld:
- Je doet na het verdraaien een stapje vooruit, opzij of achteruit c.q. je beweegt je hoofd/arm iets vooruit, opzij of achteruit.
- Je hebt last van front- of backfocus.
- Bij het loslaten van het knopje, beweeg je je camera.

Je hebt hier meer last van bij een hele kleine f/waarde en minder last bij een grote f/waarde.
Je zal hier meer last van hebben bij een korte onderwerpafstand (4- meter) dan bij een lange onderwerpafstand (20+ meter).
Je hebt hier meer last van bij een tele(zoom)lens en minder bij een (super) groothoeklens.

Zelfs met de tip van Wim ben je er niet (je D610 barst van de scherpstelpunten, dus dat is het probleem niet en daar zou je gewoon gebruik van kunnen maken...). De 100% zekerheid heb je niet.

PS: je kunt je hier trouwens voorstellen. ;)

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:45 
Lid

wim schreef:
bij het verdraaien van de camera kan ook de scherpte anders komen te liggen. kies dan een ander scherp stel punt dat over een komt met je compositie of handmatig scherp stellen.

Bedankt voor je reactie. Vroeger gebruikte ik inderdaad andere scherpstelpunten maar ik begrijp dat de beste de middelste is en ik gebruik deze dan ook bijna altijd. Als ik teveel moet recomposen en ik durf het risico niet aan dan kies ik inderdaad een ander scherpstelpunt. Maar omdat iedereen zweet bij bbfocus dacht ik dat ik misschien iets verkeerd deed. Het blijft dus altijd een risico om te recomposen met focus lock.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 22:50 
Lid

Henry schreef:
Een oplichtend dat AF-punt (rood) geeft aan waarop je hebt scherpgesteld. Desondanks komt het maar al te vaak voor dat de scherpte toch net niet goed valt. Hiervoor kunnen we wel enkele redenen aanwijzen, bijvoorbeeld:
- Je doet na het verdraaien een stapje vooruit, opzij of achteruit c.q. je beweegt je hoofd/arm iets vooruit, opzij of achteruit.
- Je hebt last van front- of backfocus.
- Bij het loslaten van het knopje, beweeg je je camera.

Je hebt hier meer last van bij een hele kleine f/waarde en minder last bij een grote f/waarde.
Je zal hier meer last van hebben bij een korte onderwerpafstand (4- meter) dan bij een lange onderwerpafstand (20+ meter).
Je hebt hier meer last van bij een tele(zoom)lens en minder bij een (super) groothoeklens.

Zelfs met de tip van Wim ben je er niet (je D610 barst van de scherpstelpunten, dus dat is het probleem niet en daar zou je gewoon gebruik van kunnen maken...). De 100% zekerheid heb je niet.

PS: je kunt je hier trouwens voorstellen. ;)

Bedankt voor de tip over voorstellen, zal ik zeker even doen.
Over de bbfocus is het gebruikelijk dat ik de knop inderdaad loslaat op het moment dat de middelste focus point rood is en het lampje groen brand zodat ik weet dat ik focus heb op het oog. Vervolgens laat ik de knop los en recompose ik. Op dat moment is het oog weg van het middelste focuspunt en zou de camera door focuslock nog steeds het oog moeten pakken als focus punt via een ander focus punt. Maar na dit recomposen gaat er geen enkel punt meer branden dus ik weet nooit zeker of de camera dat inderdaad doet. Ik gebruik overigens af-c zodat ik single fovus kan gebruiken door de knop los te laten en continu focus door hem vast te houden.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 23:40 
Lid
Fotografie

Je moet hier ook niet teveel inteligentie gaan zoeken achter het focus systeem.
Eens je de focus vastgelegd hebt dan heeft de lens inwendig zijn glaswerk verschoven zodat de focus ligt daar waar jij het wil.
Doe jij nu een recompose of niet, zolang je de autofocus niet opnieuw gaat activeren of manueel gaat bijsturen (focus override) dan zal dat glaswerk helemaal niet veranderen van plaats.

Het is wel opletten met een wijd open diafragma als je dicht op je model zit. bv 50mm F1.4 en 75cm tussen lens en model. Je DOF is dan iets van 3mm. Een heel klein beetje met je toestel bewegen op de laterale as tijdens de recompose en je focus is zo weer weg.

Het is niet zo dat je toestel als het ware naar dat oog blijft kijken om daar de focus vast te houden tijdens je recompose. Je moet dat zelf doen.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016 23:53 
Lid

xafke schreef:
Je moet hier ook niet teveel inteligentie gaan zoeken achter het focus systeem.
Eens je de focus vastgelegd hebt dan heeft de lens inwendig zijn glaswerk verschoven zodat de focus ligt daar waar jij het wil.
Doe jij nu een recompose of niet, zolang je de autofocus niet opnieuw gaat activeren of manueel gaat bijsturen (focus override) dan zal dat glaswerk helemaal niet veranderen van plaats.

Het is wel opletten met een wijd open diafragma als je dicht op je model zit. bv 50mm F1.4 en 75cm tussen lens en model. Je DOF is dan iets van 3mm. Een heel klein beetje met je toestel bewegen op de laterale as tijdens de recompose en je focus is zo weer weg.

Het is niet zo dat je toestel als het ware naar dat oog blijft kijken om daar de focus vast te houden tijdens je recompose. Je moet dat zelf doen.

Bedankt voor je reactie. Als ik het zo lees is het mischien beter om het dichtsbijzijnde focus punt te koezen en vanuit daar licht te recomposen inplaats van het middelste punt te gebruiken. Dit leek mij ook logischer maar ik begreep dat de middelste de beste was. Ik moet wel zeggen dat ik met de D610 totaal geen scherpte verschil zie als ik verschillende focuspunten gebruik dus ik denk dat ik voortaan zelf een punt kies dat het dichst bij het oog is en dat recompose. Bedankt :up

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 00:33 
Lid
Fotografie

Misschien moet je eens de handleiding erbij pakken en het deel gaan lezen over de focuspunten. In je D610 zitten er genoeg...

...

...en ze zijn niet allemaal hetzelfde. Je doet namelijk uitspraken waarmee je blijk geeft die handleiding niet te hebben gelezen of je hebt hem wel gelezen, maar je begrijpt er iets niet van.

Daarnaast (en nu val ik in herhaling), er zijn niet veel zekerheden in het leven. Als je om die reden je D3100 hebt ingeruild voor een D610, had je jouw geld beter op je spaarrekening kunnen laten staan. Er zijn hier regelmatig foto's te bewonderen van mensen met een vergelijkbare camera of duurder exemplaar die niet aan het herkaderen doen en waarbij de scherpte bij een portret niet precies op de ogen valt. Ik hoop dat je nu geen slapeloze nachten gaat krijgen.

Nog een tip: het is echt niet nodig om hele lappen tekst te citeren als je reactie op de voorgaande post(en) slaat.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 10:06 
Lid
Fotografie

In de handleiding is geen uitgebreide info te vinden.

het lijkt me van belang dat de autofocus stand oo AF-A staat.
Tracking bij bewegende onderwerpen.

Bij Canon heb ik gevonden dat alleen het middelste autofocuspunt gebruikt kan worden.

Maar wat testen zouden je uit de brand moeten helpen.

Meetlat onder hoek van 45 graden.
Diafragma-opening zo groot mogelijk.
Stel scherp met BB op midden lat. Middelste af-punt.
Maak nieuwe compositie waarbij je de afstand tot je onderwerp zo goed mogelijk gelijk houdt.
Druk af en beoordeel.

Zelfde procedure maar nu bewust focusafstand vergroten of verkleinen om te testen of focustracking werkt.

Eventueel statief gebruiken.

Herhaal met excentrisch af-punt.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 10:18 
Moderator
Fotografie

Ik heb dan wel een Sony, maar denk dat het ongeveer hetzelfde werkt.
Als ik de knop achterop de camera gebruik om te focussen en ik laat deze los dan houdt ie de focus van dat moment vast.
Laat ik de knop los en ga dan m'n compo bepalen dan blijft de focus nog steeds goed.
Maar op het moment dat ik dan de foto maak moet ik bij de ontspanknop wel door het stukje heen waarmee je ook kunt scherpstellen, namelijk als je de knop half indrukt en ik denk dat hoe snel je die knop ook indrukt de focus dan toch iets verandert.
Als ik de bb-knop gebruik dan houdt ik die ook ingedrukt totdat de foto gemaakt is en laat ik 'm niet los nadat ie scherp gesteld heeft. :)

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 10:18 
Lid

Excuses voor het citeren van hele lappen tekst. Henry bedankt voor je uitleg ik leer daar weer van, behalve over bbfocus want dat heeft daar niet zo heel veel mee te maken waarschijnlijk is dat mijn eigen fout omdat er wat mankeert aan mijn uitleg.

Zoals Frans aangeeft staat er niet veel over dit onderwerp in de uitleg en ik zal het zeker testen op deze manier.

Door een beetje pielen ben ik inmiddels achter het antwoord op mijn vraag: Ik weet namelijk zeker dat de focus gelocked is en dat ik kan hercomposeren op het moment dat, jawel komt ie: Het lampje van AE-L brand in de zoeker. Simpeler kan natuurlijk niet. Ik heb dit niet goed uitgelegd maar dat was het probleem. De reden dat dit lampje niet brandde was omdat ik de knop losliet terwijl er nog geen focus was.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 10:26 
Moderator
Fotografie

Frans schreef:
het lijkt me van belang dat de autofocus stand oo AF-A staat.
Tracking bij bewegende onderwerpen.

Bij Canon heb ik gevonden dat alleen het middelste autofocuspunt gebruikt kan worden.
Bij Sony is het zo dat als je de bb-knop gebruikt hij automatisch het middelste scherpstelpunt pakt en AF-S.
Vind ik af en toe heel handig als ik bezig ben met vogels in de vlucht bijvoorbeeld en m'n camera dus op AF-C en meerdere scherpstelpunten ingesteld staat.
Zie ik dan bijvoorbeeld plots een vogel op een paaltje zitten dan gebruik ik de bb-knop, dan hoef ik niet eerst al m'n instellingen te veranderen.
Weet eigenlijk niet of die bb-knop misschien nog anders in te stellen is, bijv. op een ander scherpstelpunt, of andere autofocus. :blush
Voor mij werkt dit perfect zo, dus ik ga het ook niet veranderen. :)

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 11:11 
Lid

Op mijn nikon zet ik de focus op AF-C. Als de vogel dan bijvoorbeeld stil zit focus ik en laat ik de backbutton los zodat de focus lockt en ik kan recomposen. Op het moment dat de vogel dan opeens wegvliegt kan ik de backbutton ingedrukt houden zodat hij blijft focussen. Dan heb je dus eigenlijk AF-A en AF-C in èèn.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 20:47 
Lid
Fotografie

Danny en Frans, ik doelde op de verschillende soorten autofocus punten. De D610 heeft er negen van het type crosshair. Deze zijn wat nauwkeuriger omdat ze in staat zijn om zowel horizontaal als vertikaal te meten. Dit naar aanleiding van de volgend opmerking van Danny:
Danny Geveling schreef:
...Bedankt voor je reactie. Als ik het zo lees is het mischien beter om het dichtsbijzijnde focus punt te koezen en vanuit daar licht te recomposen inplaats van het middelste punt te gebruiken. Dit leek mij ook logischer maar ik begreep dat de middelste de beste was...

Nu iets over AE-L en AF-L.
Met de AE-L functie "lock" je (zet je vast) de Exposure settings. Door deze knop ingedrukt te houden blijven de sluitertijd, het diafragma en de wit balans ‘behouden’, al wijzig je de camera van positie.
Met de AF-L functie "lock" je de scherpstelling. Deze AutoFocus-Lock knop zorgt er dus voor dat de scherpteinstelling ongewijzigd blijft, zelfs al zou je de ontspanknop loslaten en weer indrukken. Kortom, de AF-L knop heeft dezelfde functie als het half ingedrukt houden van de ontspanknop, het is vaak alleen iets gemakkelijker.

Filmpje...

Via het menu van mijn camera kan ik definieren welke functie ik aan de AE-L / AF-L knop en de ontspanknop hang. Ik denk (...) dat dit bij de D610 ook kan.
Je zou bijvoorbeeld het scherpstellen alleen via AF-on knop kunnen doen.
Het afdrukken via de ontspanknop kunnen doen.

Bij AF-C (de Continuous Focus Mode) stelt de camera continue scherp, handig als je onderwerp beweegt. Als je onderwerp niet extreem beweegt kun je ook AF-S (Single Focus Mode) instellen.

Laatst bijgewerkt door Henry op 03 sep 2016 21:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 20:59 
Lid

Klopt inderdaad van de 9 focus points, maar ik had begrepen dat de middelste ondanks die crossfocus points maar het klopt zeker wat je zegt. Ik heb het nu getest door de focus te locken op de dop van een flesje en de bbfknop los te laten om vervolgens te recomposen. Door mijn zoeker zie ik dan dat de dop haarscherp blijft ook al verplaats ik hem helemaal naar de hoek. Nu weet ik dat ik kan vertrouwen dat de bbf knop ook echt werkt. Hiermee is mijn vraag beantwoord. Heel erg bedankt voor alle tips :up

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 21:01 
Lid

Toevallig is dat filmpje wat je erop heb gezet ook de reden dat ik dit wilde gaan gebruiken :)

Back button focus
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016 21:03 
Lid
Fotografie

Ik heb de tekst nog een beetje aangepast:
- Je zou bijvoorbeeld het scherpstellen alleen via AF-on knop kunnen doen.
- Het afdrukken via de ontspanknop kunnen doen. Het indrukken van de ontspanknop leidt niet tot focussen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende