Henry schreef:
Rick Kloekke schreef:
@Henry, Wat wil je weten? Er is veel te beschrijven haha!
Alles!

Haha ojee... zal maar even kort vertellen hoe of wat dan...
Zoals velen wel weten is landschapsfotografie natuurlijk op de juiste plaats op de juiste tijd met de juiste weersomstandigheden etc.... Geluk moet je altijd een beetje hebben maar het meeste is af te dwingen! Ik ben dan ook altijd op de hoogte van het het weer, de maanstanden, melkwegstanden, tijden van maan en zonsopkomsten en ondergangen etc...
Op basis van deze informatie kies ik een locatie uit en heb van te voren natuurlijk in mijn hoofd hoe het shot moet worden.
Op locatie is het alles installeren, ik werk met een 3-axis slider systeem, maar laat ik het even op de basis houden. Gewoon de camera op een statief. Je stelt je instellingen in en kiest een interval waarop je foto's wilt maken. Dit kan heel erg variëren en ligt altijd aan de instellingen van de foto's, het bepaalde shot wat je wilt, of je overdag of 's nachts schiet en de snelheid van de wolken etc.
Dan is het een kwestie van de intervalometer starten en dan laat je de camera het werk doen.... Nouja... dat is in het meest 'stabiele' geval zo... Met lichtomstandigheden die erg variëren, bijvoorbeeld van dag naar nacht, zul je toch echt instellingen moeten gaan veranderen tijdens de timelapse.... En laten die schemeruurtjes, gouden uurtje etc. nou net het moosite zijn...
De foto's laad ik in lightroom en als ik de holygrail methode heb gebruikt, dat is het veranderen van instellingen tijdens de timelapse, bijv. een day to night sequence, dan gebruik ik ook LRTimelapse. Hiermee kan je ervoor zorgen dat de stapjes die je zet met instellingen, geen 'bumps' worden, maar geleidelijke overgangen.
Dan is de workflow dus bewerken, synchroniseren, soms met keyframes werken in LRTimelapse, de foto's met keyframes bewerk je, en met LRTimelapse worden deze veranderingen gesynchroniseerd en 'glad getrokken' waardoor je een geleidelijke verandering krijgt in belichting (en andere gemaakte instellingen). Als de foto's zijn bewerkt evt. exporteren naar jpg. en dan exporteren in een (in mijn geval ProRes) file met je gewenst frame rate, in mijn geval 24fps.
In adobe premiere edit ik een uiteindelijke film op muziek etc.
Hoop dat je er wat van begrijpt, haha! Want heb het allemaal even snel getikt..