Wim, de vraag is zo globaal dat je er eigenlijk niks mee kan. Ik vond dat Frans de spijker op de kop sloeg. Je weet daarnaast helemaal niks over de topicstarter (nauwelijks een inleiding, geen profiel, geen verleden hier op dit forum).
Natuurlijk kunnen we alles hier heel serieus benaderen (doen we in de regel ook), maar zo erg veel verkeerds zie ik niet in de reacties van
Frans, Fotosmurf, Erik en mijzelf. Oke, Fotosmurf, Erik en ikzelf hadden ook niet hoeven te reageren, maar ach... een lolletje kan toch wel? Waar het om gaat is dat je (en daar val ik Frans in bij) niet een goed advies kunt geven op basis van de verstrekte informatie.
Natuurlijk kun je een antwoord geven zoals Xafke doet, maar dit kan als de persoon (topicstarter) te weinig verstand heeft van techniek (en dan met name op vlak van computers en beeldschermen) onnodig veel vragen opleveren. Voorbeelden (zonder de inzet van Xafke teniet te willen doen, belachtelijk te maken of te degraderen, enkel ter illustratie en als voorbeeld):
- IPS: wat is dat?
- Adobe en sRGB kleurruimtes: => Wat is dat en waar heb je die voor nodig?
- Antiglare: => Wat is dat?
- Rekening houden met de videokaart: => Hoe moet topicstarter daar dan rekening mee houden?
- Hogere resolutie aan kan: => Wat is dan een hogere resolutie en heb ik dat nodig?
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel mensen hier op dit forum deze vragen van mij kunnen beantwoorden zonder deze eerst te hebben gegoogled.
Vervolgens snapt Xafke de humor wel maar stelt hij vervolgens:
- ...In eerste instantie ga je die mens leiden naar het betere soort scherm eventueel in een lagere prijsklasse: => Knap, maar je weet niet wat de topicstarter nu heeft, dus hoe ga je dan een beter soort scherm eventueel in een lagere prijsklasse adviseren? En waarom deze criteria hanteren?
- PVA pannels op de markt die al best goed zijn voor bewerking: => Wat is een PVA pannel? Waarom heb ik een PVA panel nodig?
- Je gaat die mens niet opzadelen met een TN schermpje toch?: => Wat is een TN scherm? Waarom is een TN scherm geen optie?
- De enige vraag die je zou kunnen stellen is "wat is uw budget" maar de TS geeft hier zelf al een suggestie dus we kunnen er al van uit gaan dat de prijs beantwoord aan zijn/haar verwachtingen: => Ik kan er nog wel meer bedenken. De ketting is enerzijds immers zo sterk als de zwakste schakel, maar anderzijds moet het advies wel aansluiten bij de behoefte. De suggestie van een scherm zegt niks. Ik kan ook wel kijken naar een bijvoorbeeld een 150-500mm lens, maar als ik niet precies weet wat ik wil en wat ik er echt voor over heb kan niemand mij vertellen of de lens ook echt een oplossing is voor mijn "probleem". Het kan heel goed zijn dat een 600mm lens in combinatie met een 1.7x teleconverter veel beter bij me had gepast.
- Rest eigenlijk gewoon te vermelden of die schermen een goede reputatie hebben of niet. En dat hebben die schermen. Menig professional werkt met schermen uit die reeks en dat is al meerdere jaren zo. Die Dell IPS schermen zijn alom gekend en ik vind het jammer dat jullie dat niet naar voor brengen.: => Ik ken de Dell IPS schermen niet, maar er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil zitten in de verschillende schermen. In hoeverre is dan dit IPS scherm het juiste advies?
- Alternatief zou bv Eizo kunnen zijn...: => Waarom is de Dell IPS dan toch de betere keuze voor de topicstarter?
En de reactie van Mdevil:
- prima monitor. Doe je geen miskoop aan.: => Ik weet niet waar de topicstarter dit scherm voor wilt gebruiken. Als de topicstarter professioneel bezig is met fotografie, dan kan ik me voorstellen dat je wellicht beter af bent met een Eizo.
Nogmaals, ik wil de goede bedoelingen van Xafke en Mdevil hierbij helemaal onderuit halen, noch belachelijke maken, maar een goed advies is mijns inziens alleen te geven als je wat meer over de achtergrond van de topicstarter kent en de redenen waarom en waarvoor een ander scherm wordt gezocht, hoe de rest van de omgeving eruit ziet en welk budget er beschikbaar is.
Tot slot: ik denk dat de topicstarter nog wel eens wat aan deze discussie kan hebben.