Het is 18 jul 2025 21:52

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Orientatie studiofotografie dieren
 Orientatie studiofotografie dieren
BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 15:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb me er niet in verdiept maar ik kreeg laatst de vraag over of ik actie deed in de studio. Daar zijn mijn lampen te traag voor.
Voor echt snelle heb ik mooie gezien van Profoto. Ik vind dat een mooi merk. Mooie spullen en kwalitatief top. De d2's zijn razend snel. Veel sneller dan ik nodig heb.
Je hebt dan de mogelijkheid om stilstaande beelden van acties te maken tot 1/63.000 van een seconde, 20 seriefoto‘s te maken per seconde en het synchroniseren van de sluitertijden van de camera tot wel 1/8.000e van een seconde. Das veel. Meer voor highspeedfotografie. Daar heb ik persoonlijk niks mee maar het geeft leuke mogelijkheden. Zo'n shoot met meel bijvoorbeeld. Lijkt me leuk. :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 16:24 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met een HSS-flitser kun je een hele korte sluitertijd te hanteren, veel korter dan bij normale flitsers. Deze techniek wordt door Canon HSS genoemd (High Speed Sync) en door Nikon Auto FP. Deze functie vind je ook terug op een aantal camera/reportageflitsers, maar HSS-studioflitsers zijn veel krachtiger en geven je daardoor ook meer mogelijkheden voor het gebruik van lichtvormers zoals softboxen, striplights en beautydishes. Nadeel is dat ze alleen veel duurder zijn. Is het inzetten van een HSS reportageflitser misschien een goedkopere oplossing? Let op!! Elk voordeel heeft zijn nadeel. Deze pulserende belichtingstechniek heeft niet zo veel kracht als een normale flits. Je moet je flits dus veel dichter bij zetten om dezelfde belichting te krijgen. Wil je de flitser niet op de camera hebben? Dan is het goed te weten dat er radiotriggers en optische triggers te koop zijn die dit ook op afstand kunnen triggeren.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 16:56 
Lid
Fotografie

Precies!
En een ander ding is: je wilt als hondenfotograaf niet zoveel flits tegelijk op een hond of welk dier dan ook loslaten. Dat is echt niet fijn en ik vraag me zelfs af of het wel gezond is....

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 17:08 
Lid
Fotografie

Henry voor mijn gevoel is HSS is iets dan ik bedoel.
HSS is heel korte flitssynchronisatie om met snelle sluitertijden te kunnen werken bij veel omgevingslicht.
Die sluitertijd bepaalt immers de belichting van de achtergrond c.q. deel foto buiten bereik flitser.

Een korte flitsduur van je studioflitser levert je de mogelijkheid op om snelle beweging te kunnen bevriezen.

Mijn flitsers hebben een flitsduur van 1/800ste tot 1/1500ste.
Ik zag een flitser van Elinchrom die 1/3000ste sec. kan halen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 17:17 
Lid
Fotografie

Frans, de flitsduur (de flitspuls/lichtpuls) is vaak heel erg kort. Daar zit het probleem niet. Het gaat om de sluitertijd van de camera. Je bent gebonden aan de maximale (of is het minnimale) flitssynchronisatietijd. Als je sneller wilt dan die sluitertijd, dan moet je een oplossing verzinnen om dit probleem te overwinnen. Bij HSS wordt er niet 1 flits afgevuurd, maar een hele reeks van flitsen. Dit is nodig omdat de sluiter bij HSS niet volledig open gaat, maar omdat het tweede gordijn al snel het eerste gordijn achtervolgt. Hieronder een filmpje die dat verduidelijkt. Uitleg is in het filmpje te vinden van 0:53 sec tot 1:50 sec. Pas op!! Filmpje zit vol met reclame...

In het algemeen zal een flits dus de beweging in een foto bevriezen, tenzij... door de lange(re) sluitertijd het omgevingslicht in staat is om de beweging toch nog in de foto vast te leggen. Je hoeft bij lange(re) sluitertijd echt niet te denken aan secondes... Je kunt hier al last van hebben bij bijvoorbeeld 1/200sec. Het is het probleem waar Kkika82 mee worstelde en waar we toen de oplossing niet van konden aanreiken omdat we haar situatie niet goed kenden en zij hem ons niet precies beschreef. Haar probleem heeft ze verwijderd, maar is nog wel bij twee van onze buren te vinden (zie mijn opmerking onderin bij het probleem).

Als je geen omgevingslicht hebt, dan wordt het model (mens, paard, hond) alleen belicht door de flits. Deze flits zal vallen ergens in de periode dat de sluiter "geopend" is; de flitspuls is heel erg kort. Hoe kort? Zie eventueel de info achter deze link. Een beweging voordien of nadien zal door de camera niet worden waargenomen omdat er geen omgevingslicht aanwezig is om die beweging vast te leggen.

Nuelle, over de hoeveelheid flits op een dier loslaten:
- Om een foto goed te belichten heb je nu eenmaal te maken met de "belichtingsdriehoek". Als je hiervan gaat afwijken, dan zal het resultaat een onderbelichte- of overbelichte foto worden. Ik ben het wel met je eens dat je bij voorkeur geen flitslicht moet gebruiken, als dat niet kan dan 1 flitser, maar je moet in mijn ogen voorkomen dat je de ruimte vol met flitsers gaat hangen...
- Om het dier niet te vervelen met het instellen van het licht, is een losse (flits)lichtmeter om die reden (in mijn ogen) noodzakelijk.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 20:56 
Lid
Fotografie

Henry in je eigen link vind je de ondersteuning voor mijn bewering onder het kopje

Invloed van de flitsduur op bewegingsonscherpte

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 21:07 
Lid
Fotografie

@Henry: ik bedoelde niet de hoeveelheid flitsers, ik heb er soms ook 4 staan, maar de hoeveelheid flits die een snelle flitser achterelkaar kan leveren. Dus snel achter elkaar flitsen. De neiging om dan steeds het shot over te doen en om de actie nog beter vast te leggen, betekend langer dan nodig heel veel flits op de hond. En net als mensen, teveel geflits en geflikker kan ook een nadelig gevolg geven.
Ik heb ook niet gezegd dat je bij voorkeur geen flitslicht moet gebruiken. Ik ben studio fotograaf. Ik doe alleen dat. Altijd elke keer flits. Maar ik bereid een shoot 100% voor. Ik heb dus geen 5 of meer foto's nodig om de juiste plaat te schieten. Ik schiet zo weinig mogelijk. Scheelt ook weer uitzoeken :rof
Ik heb nog nooit met een losse lichtmeter gewerkt. Totaal niet nodig als je weet wat je doet. En als je, zoals ik, een vaste werkplek hebt. Gewoon van te voren je licht goed afstellen en testen voordat je modellen er zijn. Je kan perfect zien op je camera of op je pc monitor of je je licht goed hebt staan. Als weet wat je licht kan, wat je camera kan je weet wat je doet dan heb je geen extra apparaat nodig die zegt wat je zou moeten gebruiken. Tenminste, ik spreek nu voor mezelf. Ik zeg niet dat zo'n niet niet handig is of juist heel goed werkt voor anderen. :D

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 21:48 
Lid
Fotografie

@Frans: ik ben met je van mening dat je altijd kans hebt op bewegingsonscherpte bij 1/250sec. Kijk maar als voorbeeld naar de sportfoto's van Fotosmurf, foto's die hij neemt met 1/1000sec. Mijn ervaring is ook dat ik bij sportfoto's last heb van bewegingsonscherpte als ik ze maak met 1/300sec. De situatie is wel anders dan in een studio waar het onderwerp in een groot aantal gevallen niet of nauwelijks beweegt. Als de flitspuls een tijdsduur heeft van 1/600sec, dan bestaat er uiteraard een kans dat er gedurende die 1/600sec nog steeds beweging in de foto komt.

Als je met HSS een foto maakt, dan heb je dus te maken met meerdere flitsen gedurende de periode dat het eerste en tweede gordijn zich voor de sensor langs beweegt, maar als die sluitertijd 1/2000sec is, dan doet de duur van de verlengde flits er niet meer toe.

Als je met de flitsynchonisatietijd van 1/250sec een foto maakt en de duur van de flitspuls is extreem kort (bijvoorbeeld 1/2000sec), dan bereik je denk ik hetzelfde. Wat dat betreft heb je gelijk, maar dat is wat anders dan HSS flitsen.

@Nuelle: Je hebt helemaal gelijk als je weet welke instellingen werken, het nut van de aparte flitslichtmeter minder wordt. De externe lichtmeter bewijst juist zijn nut als je dit niet weet.
Over de schade van flitslicht op de ogen: er was een artikel op het internet wat dit behandelde, maar dit artikel is niet meer te vinden. Misschien weet Frans hier nog wat over te vertellen.

Tot slot twee linkjes met interessante info over HSS flitsen:
- http://neilvn.com/tangents/high-speed-flash-sync/
- http://neilvn.com/tangents/when-to-use-high-speed-flash-sync-hss/
Interessante opmerking van Neil in deze link: "..While we’re dispelling mistaken beliefs, flash does not necessarily freeze the action. It depends on the speed of movement of your subject, but mostly it depends on the balance between ambient light and flash. The more you under-expose your ambient, the more likely you are to be able to freeze movement with flash...".

...en een linkje over het bevriezen van de actie.
http://neilvn.com/tangents/flash-freezes-action-at-slow-shutter-speeds/

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016 10:19 
Lid
Fotografie

Jemig, dit is wel heel boeiend om te lezen allemaal zeg!

Goed, omdat mijn budget niet helemaal geschikt was om in 1 keer goed te beginnen, heb ik besloten om een tweedehands setje over te nemen van een fotograaf die ook honden heeft vastgelegd ermee. 3 flitsers en eigenlijk het enige wat ik erbij moet kopen is een achtergrondsysteem en een 3e lampstatief. Doeken zitten er ook bij, dus ik denk er wel aan om een systeem met een papierrol te kopen. Ik krijg bij het ophalen ook meteen wat uitleg, wat voor mij natuurlijk ideaal is.

Zo kan ik eerst oefenen en kijken waar ik tegen aan loop, voordat ik duurdere/andere spullen aan ga schaffen. Budget ophogen was, na overleg thuis, niet de bedoeling, dus dit lijkt me een goede oplossing.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016 13:06 
Lid
Fotografie

Nu zijn we natuurlijk benieuwd wat je gekocht hebt.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016 15:07 
Lid
Fotografie

@Henry: als je googelt op "baby blind door cameraflits" vind je het verhaal over een Chinese baby die ....
De bron van het artikel bestaat niet meer.

Zou zo maar eens in de categorie kunnen vallen van autisme wordt veroorzaakt door BMR vaccinatie.
Autisme kan pas vastgesteld worden op de leeftijd dat de BMR gegeven wordt.
We zoeken steeds naar bijzondere gebeurtenissen in het recente verleden om een ziekte of kwaal vast te stellen.

Mogelijk dat de associatie gelegd wordt met kijken in de zon (met een vergrootglas een veter in brand steken) of lasogen (hoornvliesontsteking als gevolg uv-straling).
Lijken me onterechte vergelijkingen.

Ben verder nooit enig bewijs tegengekomen van schade door normaal gebruik flitsers.

Blijft dat als ouder of eigenaar huisdier vraagt om niet te flitsen je dat gewoon respecteert.

Moet binnenkort naar oogarts. Als ik er aan denk en er is gelegenheid voor zal ik het een vragen.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016 18:42 
Lid
Fotografie

@Frans, ik ben benieuwd wat de oogarts er van zegt.
Ik ben het met je eens dat als mensen je vragen niet te fotograferen of niet te flitsen bij het fotograferen, je dat dient te respecteren. Zo kan ik met het verhaal van Ab59 herinneren. Zijn zoon wilde ook niet dat Opa Ab zijn kleinkind fotografeerde met flits toen het kleinkind pas geboren was.

@Mywishmax: Frans heeft gelijk! Wij zijn benieuwd wat je nu eigenlijk gekocht hebt.
Ik denk dat je gewoon moet beginnen met fotograferen. Wellicht heb je helemaal geen last van beweging bij flitsfotografie.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 10:33 
Lid
Fotografie

Een tweedehands set dus.

Twee Linkstar LF-250A lampen en een Linkstar LF-400A lamp.
Twee paraplu's (zwart met zilver)
Een grote softbox (uit mijn hoofd anderhalve meter breed),
Een triggerset
5 achtergrond doeken

Volgens mij heb ik zo alles benoemd? Oh en een spoedcursus ;) Dit was budgettechnisch een leuke keuze en mocht ik enorm enthousiast worden kan ik altijd upgraden.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 11:12 
Lid
Fotografie

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 19:38 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 00:30 
Lid
Fotografie

Ja daar kan je al goed mee starten alvast.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 07:35 
Lid
Fotografie

Hier is alvast één jaloers :D
Ook ik ben benieuwd naar je eerste werk met je nieuwe aankoop ;)

Gr. Geert

BerichtGeplaatst: 09 nov 2016 08:51 
Lid
Fotografie

@Henry: de oogarts gaf aan dat flitsen niet gevaarlijk is voor de ogen van een baby.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2016 09:04 
Lid
Fotografie

Frans, dank voor de update.
Ik ben benieuwd naar de foto's van Mywishmax en of het setje bevalt.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2016 10:37 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Frans, dank voor de update.
Ik ben benieuwd naar de foto's van Mywishmax en of het setje bevalt.

Setje bevalt zeker! Dank je wel voor de interesse! Nog even wat studeren en oefenen, maar ik zal van de week foto's neerzetten. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende