►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
van een patatje.
Vandaag eens mijn camera mee genomen naar de stad, ook leuk om eens straat fotografie te proberen. Nog een leuk gesprek gehad met de mensen en uiteraard krijgen zij ook de foto.
Leuk dat je weer eens wat nieuws probeert! Zelf hik ik al enige tijd aan wat ik nu zelf wil met straatfotografie: echte straatfotografie of straatportretten?
Deze foto van jou hangt wat mij betreft een beetje in tussen een straatfoto en een straatportret. Als straatfoto mis ik de (toevallige, maar in ieder geval bijzondere) interactie met de omgeving. Als straatportret kan de compositie volgens mij beter.
Ik krijg sterk de indruk dat de beide mensen op deze foto zich bewust zijn van het feit dat je een foto van hun hebt genomen en bereid zijn om "mee te werken". Als straatportret vind ik hem om die reden weer wat minder geslaagd. De vuinisemmer had er niet op hoeven staan en de achtergrond is wat druk. Ik denk dat de mensen een mooi portret genomen op straat (het straatportret) nog meer zullen waarderen. Dit vraagt dan wel enige regie van je. Het diafragma had je van mij nog wat meer mogen openen om de mensen waar het om gaat wat meer los te krijgen uit hun achtergrond. Die achtergrond is namelijk niet zo fotogeniek. Voor mij is het niet noodzakelijk dat mensen op een straatportret altijd in de camera kijken of dat ze lachen naar de fotograaf. De interactie die je nu ziet in de foto volstaat voor mij. De foto zou denk ik mooier zijn geworden als je vier meter naar rechts zou zijn gelopen.
Over de scherpte ben ik niet zo enthousiast. Ik denk dat je scherpstelpunt iets te ver naar voren heeft gelegen. Je had beter zo scherp kunnen stellen dat zowel het gezicht van de dame en het gezicht van de heer binnen de scherptediepte vallen. Nu valt het gezicht van de heer er wel binnen, maar niet het gezicht van de dame. Wat volgens mij er ook binnen valt is het deel voor hem (bankje, knie, schoen, boomstam).
Een filmpje wat goed beschrijft en uitlegt wat ik eigenlijk bedoel met straatportretten is het volgend filmpje.
Bij een straatfoto hoeven de mensen zich niet bewust te zijn van het feit dat je een foto van hun hebt genomen. In een groot aantal gevallen zijn ze dit niet, knoop je geen gesprek met hun aan en hoef je de foto niet met hun te delen. Ze zijn onderdeel geweest van een "setting", zonder dat ze zich dat bewust zijn geweest. Jij zag dat moment en maakte daar een foto van.
(Bovenstaande uiteraard allemaal volgens mijn definitie van straatfoto en straatportret...).
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Voor een deel ben ik het wel eens met Henry. Wel leuk dat je uit je comfort zone komt, straat fotografie is erg leuk maar voor mij het leukste als het spontaan is, dus als de mensen niet poseren. Hier doet het oogcontact van de dame voor mij afbreuk aan het spontane van samen genieten. De connectie is niet tussen de twee mensen maar met de fotograaf.
Ik heb ook een voorbeeldfilmpje gezocht wat ik versta onder straatfotografie:
Je ziet dat de fotograaf in een bepaalde situatie "iets" ziet en heeft daar ter ondersteuning een passant voor nodig. Enkele mooie voorbeelden op dit forum zijn bijvoorbeeld de foto's van Paula. Een voorbeeld van zo'n foto vind je hier of hier.
Over de opmerking van Fran, die snap ik en zo'n situatie zou bij mij ook onder straatfotografie vallen, maar kun je ook vatten onder de noemer "een gestolen straatportret".
___________________________________________ Update: nog een voorbeeldfoto van Paula toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Henry op 04 dec 2016 09:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Dank voor het reageren.
Begrijp wat jullie bedoelen met het contact maar deze is niet geposeerd. De vrouw had mij net voor het afdrukken in de gaten vandaar het oogcontact. Ik ga ook meestal voor de gestolen portretten omdat die het natuurlijkst zijn.
Denk dat 4 meter naar rechts niet veel uitgemaakt had Henry, aan de linkerkant stond een dubbele prullenbak en het is een druk pleintje daar.
Ik heb nog wel meer geschoten, zal daar ook nog wat van plaatsen, nu ga ik filmpje kijken.
Graag gedaan Smurf!
Tijdens mijn vakanties begeef ik me altijd op het terrein van de straatfotografie, maar de beelden waar ik mee thuis kwam waren "vlees noch vis", zoals een spreekwoord in NL zegt. Op 1 uitzondering na: de foto van de kok gemaakt vorig jaar in Kroatië. Daar nam ik gewoon eens de moeite en het lef om een straatportret te maken. Omdat ik de post hier op dit forum niet meer kon vinden, plaats ik de foto maar even hier in dit topic van je.
Vervolgens ben ik me eens gaan verdiepen in uitleg op het internet. Zo ben ik gekomen tot de indeling Straatfotografie en Straatportret, met de inhoud die ik hierboven al heb geprobeerd uiteen te zetten. Alles wat een combinatie is van beide, is in mijn ogen een gevalletje "jammer, maar net niet". Over een paar dagen ga ik voor twee weken naar India en kan ik me weer lekker uitleven op de straat. Vandaar mijn interesse voor straatfotografie en straatportretten en de filmpjes die ik paraat had.
Tot slot: Tijdens mijn zoektocht kwam ik soms de opmerking "dat de foto niet goed genoeg is, omdat die van te veraf" is genomen. Dit slaat dan met name op straatportretten. Ik sta hier volledig achter. Met straatportretten die "vanaf de heup" of snel in het voorbijgaan zijn genomen, daar heb ik niet zoveel mee (op het internet vind je bijvoorbeeld een filmpje van een man die in de drukte de camera plotseling voor iemand zijn gezicht houdt, snel afdrukt en doorloopt en de gefotografeerde verbijsterd achterlaat).
Als ik mooie foto's heb weten te schieten in een van beide catagorieën, dan zal ik die hier zeker plaatsen.
________________________________________________________________________________________ Update: foto van mijzelf toegevoegd omdat ik hem hier op dit forum niet meer kon vinden
Laatst bijgewerkt door Henry op 04 dec 2016 13:21, in totaal 2 keer bewerkt.
Dank voor de reacties en dank voor de filmpjes Henry, weer een nieuwe wereld aangeboord.
Tja, nieuw hoofdstuk Maurice. Vind het wel leuk om te doen maar ook wel weer spannend. Denk als je het vaker doet je er vanzelf wel inrolt. Het gekke vindt ik van mezelf dat als ik op een evenement loop dat ik me nergens iets van aan trek en overal doorheen loop en foto's van alles en iedereen maak. Maar gewoon op straat met je camera lijkt het wel of het ineens heel iets anders is.
Haha, kom bijna niet meer aan mijn sportplaten toe.
Smurf, graag gedaan. Het heeft mij wel geholpen in mijn zoektocht naar wat ik zoek in straatfotografie en wat ik zoek in straatportretten.
Ik heb vele jaren met tussenpozen straatfoto's gemaakt en slechts weinig foto's zijn geworden wat ik er van een straatfoto had verwacht. Hier vallen vele candid genomen (straat) portretten onder en foto's waarbij er een toevallige relatie kan worden gelegd tussen een persoon en de omgeving (de straatfoto) vind ik nog moeilijker te maken.
De indeling zoals ik hem beschreef heeft mij geholpen bij het vaststellen waar ik naar op zoek ben binnen de term straatfotografie. Tot slot wil ik zeggen dat niemand het mij eens hoeft te zijn en straatfotografie mag beoefenen op de manier zoals hij/zij dit graag wenst te doen en dat het resultaat een hele andere mag zijn als die ik nastreef.
_______________ Typo verwijderd
Laatst bijgewerkt door Henry op 05 dec 2016 14:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Smurf ik vind het een hele gezellige foto,maar voor mij is het geen Street...In de SP moet er iets speciaals gebeuren,er moet een verhaal inzitten.B.v als de man of vrouw het zakje met frietjes had laten vallen was het voor mij Street geweest... ..
Ik begrijp het verhaal van de straatfotografie, geloof ik
Dank voor je reactie Harma, wat betekent SP?
SP staat voor Street Photography(gaat wat vlugger ) Je kan de SP beslist niet in een regeltje uitleggen,en vaak zijn er dan ook ellenlange discussies over.... Ik vind het altijd erg interessant,maar beslist niet makkelijk.
zal niet meevallen joop om niet gezien te worden al je met een grote camera gaat richten op mensen. Vaak doen ze het ook vanuit de heup en dan maar hopen dat ie scherp is. of op momenten dat mensen erg druk met elkaar bezig zijn. vind het ook wel leuk dat ze het zien man lacht er vriendelijk om.