2017 nadert met rasse schreden.
Ik wil eenieder hier bedanken voor het bekijken van mijn uploads in 2016 en het geven van de vele reacties met waardevolle tips.
Ik wil iedereen alle goeds toe wensen voor 2017 met veel fotoplezier maar vooral veel gezondheid.
Voor morgenavond een fijne jaarwisseling en zoals ze dat bij ons zeggen: inge jouwe roetsj
met warme groet,
Jo
1. Kleine Ratelaar.
Een halfparasiet. Dwz de plant geniet van de opwaartse sapstroom van een gastplant (grassoorten) om zelf zuurstof en glucose te kunnen vormen.
Deze soort is niet zo algemeen als de grote Ratelaar en harige ratelaar
2. Overblijvende Ossentong
Familie van de Ruwbladigen waar ook het komkommerkruid toe behoort.
Wat dat betreft vertonen ze wel enige gelijkenissen.
Het is een plant die oorspronkelijk uit de siertuin komt en niet tot de Nederlandse inheemse Flora behoorde.
Doordat deze toch kan verwilderen (niet in grote mate) wordt deze ook in de latere Flora's als wildplant genoemd.
3. Kalkwalstro
Een piepklein bloemetje van amper 2-3 mm grootte.
Kalkminnend en daarom vaak aan te treffen op de kalkgraslanden
Binnen de Nederlandse Flora is deze zeer zeldzaam.
4. Witte Engbloem
Ook deze is vrijwel niet meer op Nederlandse bodem te ontdekken.
In de buurt van de St Pietersberg en uitwaaiend over de Belgische Ardennen komt deze plaatselijk nog in redelijke aantallen voor.
5. Wilde Weit
Hier ben ik wel enigszins trots op.
Het is een plant die vwb de Nederlandse bodem nog één bestendige groeiplek heeft en dat is "mijn Kunderberg".
Het is net als de kleine Ratelaar een halfparasiet die grotere grassoorten als "gastheer" heeft.