Het is 25 mei 2025 19:52

Auteur Waarom krijg ik mijn onderwerp niet helemaal scherp? update
 Waarom krijg ik mijn onderwerp niet helemaal scherp? update
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 18:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
door deze twee te stacken in photoshop. op youtube staan genoeg filmpjes waar het uitgelegd wordt.
meer afstand van je onderwerp geeft ook meer scherpte diepte en dan kan je ernaa nog croppen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 19:05 
Lid
Fotografie

Vanaf diafragma f/16 (en hoger) wordt je foto niet scherper; hij wordt eerder onscherper.
Probeer maar eens een foto te maken met diafragma f/8 of f/11. Je zult zien dat deze scherper is dan die met f/22.

Daarnaast is de sluitertijd 1 seconde best wel langzaal. Had je de camera op statief gezet en weet je zeker dat je camera vervolgens niet meer bewoog? Bijvoorbeeld door het indrukken van de ontspanknop? Je zou ook de zelfontspanner kunnen gebruiken. Tot slot zou je, als het met jouw camera kan, de spiegel eerst op laten opklappen voordat je de foto maakt. Als dit bij jouw camera niet kan worden ingesteld, dan is het dat geen ramp. Met de voorgaande tips moet je bij een lange sluitertijd ook bewegingsloze foto's kunnen maken.

Als de scherptediepte te krap is, dan zijn er een aantal opties:
1) Gebruik een kleinere brandpuntsafstand. Door een kleinere brandpuntsafstand te nemen (een ander objectief of door uit te zoomen), wordt de scherptediepte vergroot.
2) Neem meer afstand. Door de afstand te vergroten, vergroot je ook de scherptediepte. Het lijkt alsof je nu erg dicht op je onderwerp stond.
3) Neem een full frame camera (maar dit is eigenlijk een onzinnige optie, want om daarvoor nu een full frame camera aan te schaffen...).

Met deze scherptediepte calculator kun je nog even met de verschillende variabelen spelen.

Laatst bijgewerkt door Henry op 12 jan 2017 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 19:14 
Lid
Fotografie

Daar zit een behoorlijk ingewikkelde uitleg achter waarom je bij F22 nog niet voldoende scherptediepte hebt.
De hoofdreden is eigenlijk dat je te dicht bij je onderwerp staat.
De oplossing is dus iets meer afstand nemen en dan krijg je alles scherp in 1 keer.
Je kan dit uitrekenen met een DOF calculator die je overal kan vinden op het net.

Ik heb het even gedaan voor je.
Stel je hebt een 50mm lens je staat op 1 meter van de boom en stelt daar op scherp zoals in het eerste voorbeeld.
Op F22 is je dichtste scherpe punt 0,86 m
Je verste scherpe punt is dan op 1,2 m.
Dus niet voldoende om alles scherp te krijgen.

Ga je nu op een ruimere afstand staan dan kan je de trick hyperfocaal gebruiken.
Dat is een theoretische afstand waarachter alles scherp ligt.
Als ik dat even voor jou nareken dan zou je moeten staan op +/- 6 meter van de boom en stelt er op scherp. Alles is dan scherp vanaf 3 meter tot oneindig.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Edit: ik zie net dat Henry mij voor was :D

BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 19:27 
Lid
Fotografie

Xafke, voor het onduidelijk begint te worden:
- vanaf ongeveer f/16 heb je last van diffractie, wat een oorzaak kan zijn van onscherpe foto’s.
- hier kan Judithfoto heel goed bedoelen dat de scherptediepte te krap is.

Jouw opmerking dat er een behoorlijk ingewikkelde uitleg zit achter de vraag waarom bij f/22 de foto onvoldoende scherptediepte heeft, behandelt alleen de scherptediepte.

Nog ingewikkelder is het verhaal over diffractie. Diffractie is (volgens wikipedia) het afbuigen van een golf langs een ondoordringbaar obstakel. Meestal gaat het om de zijdelingse verbreding door interferentie van een golf die een opening in een ondoordringbaar scherm passeert.

Bij een diafragma vanaf f/16 valt het licht door een te klein gaatje op de sensor waardoor het beeld niet meer scherp is. De oorzaak is diffractie: licht buigt af bij het passeren van een opening. Hoe kleiner de opening, hoe meer het licht afbuigt. Daardoor wordt een punt niet meer als een scherpe punt weergegeven, maar als een vaag vlekje - wat de essentie van het verschil tussen scherpte en onscherpte is. Diffractie is daarmee de beperkende factor bij het scheidend vermogen van het objectief.

Voor Judithfoto is het belangrijk om dus een oplossing te vinden voor een grotere scherptediepte. Die oplossing heeft ze van mij en van jou gekregen. Ze moet echter niet in de verleiding komen om f/22 te gaan gebruiken. Daar wordt je foto simpelweg niet scherper van.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 19:57 
Lid
Fotografie

Ik ben het volkomen met je eens Henry.
Over diffractie wou ik het niet hebben omdat ik persoonlijk vind dat dit met moderne software behoorlijk opgevangen kan worden.
Maar je hebt wel volkomen gelijk.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 20:36 
Lid
Fotografie

Ik zou even met info achter de link over de scherptediepte gaan spelen.

Je zal zien dat je vanaf een bepaalde positie de grootste scherptediepte krijgt met een zo klein mogelijke brandpuntsafstand (dus in jouw geval met 17mm) en een zo klein mogelijk diafragmagetal (dus bijvoorbeeld f/14).

Je hebt deze foto genomen met een brandpuntsafstand van 60mm. Als je deze foto had genomen met een brandpuntsafstand van 17mm dan zou de scherptediepte al een stuk groter zijn geweest.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2017 20:40 
Lid
Fotografie

De konsekwentie van wat de heren hierboven uitleggen is dat de scherptediepte groter wordt als

Je de diafragmaopening kleiner maakt (hoger diafragmagetal)

Je je onderwerp kleiner in beeld door meer afstand te nemen en/of je brandpuntsafstand kleiner te maken.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2017 21:58 
Lid
Fotografie

:super