Citaat:
Prachtig

maar wat jammer van het oog in de schaduw...... kan gewoon niet
Citaat:
Jammer van het rechteroog. Want voor de rest zeer fraai.
Persoonlijk vind ik dit niet jammer, integendeel ben ik er heel tevreden over...
Ik ga wat uitleg geven, neem het AUB niet op als verdediging van mijn foto...
Ten eerste, en dit is specifiek aan dit model, ze draagt (heel grote in diameter! ) contact lenzen,
en ik heb reeds meermalen gemerkt dat lenzen het licht iets beter vangen dan het oog zelf (20% beter zou ik zeggen)
Maar dit is niet het voornaamste
Hoe krijg ik licht in de ogen (hier en in nog andere portretten) ?
Ik beschik eigenlijk over vele manieren:
- met een hoed : ik heb het reeds bekomen door zilver papier te plakken aan de onderkant van de hoed,
niet zichtbaar op de foto dus !
- in de studio beschik ik over tientallen reflectie " schermen " , gaande van 10 cm , tot 2 vierkante meter.
in alle vormen en alle soorten materie.
sommige zijn van plastic, andere van metaal, andere zijn spiegels. (zelfs de inox drink kom van mijn hond doet soms dienst! )
- deze laat ik vasthouden door het model, of door de MUA, of ik hou ze zelf vast, en zo plaatsen we licht accenten waar we ook maar willen
- Ik kan ook reflectie schermen zetten op mijn camera , op de hotshoe, of op de lens zelf, gebruik ik veel buiten.
- Ik heb ook led lichten die ik heel gericht kan plaatsen...
- Ik gebruik soms ook een zaklamp, waar ik een focus van een oude beamer heb opgezet...
- En als jullie denken dat het oog soms opgelicht is (zoals hier) ... draai de zaken eens om, en misschien
was er wel genoeg licht aanwezig aan die kant, en heb ik gewoon shaduw toegevoegd, software matig,
of met "negers"...
Zo,... middelen genoeg om te bekomen wat ik wil, zonder het "jammer" te moeten vinden...

En ten laatste moet ik er nog aan toevoegen dat mijn flitsers dikwijls ver van het model staan, 2 tot 6 m of meer soms,...is niet het gemakkelijkste, maar dit geeft me ook boeiend licht waar ik van hou. (dit is ook lastiger voor het model trouwens!)
Ik meet ook nooit het licht, en gebruik nooit een grijs kaart, maar dit heb ik pas bekomen na jaren shooten.
Beginnende fotografen, kunnen het eerste jaar best met een lichtmeter werken, anders is het teveel aftasten...
DD.